erfstuk

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
pakejan

erfstuk

Bericht door pakejan »

Hallo oude-fiets-liefhebbers!

Even voorstellen...
Ik heb een fiets geërfd die ooit van mijn overgroot opa is geweest. Het is een oude Gazelle fiets. Het was, zo hoor ik uit verhalen, zijn grootste bezit welke hij elke week zorgvuldig oppoetste. Later is deze fiets overgegaan naar mijn opa. En toen hij niet meer kon fietsen ging de fiets over naar mijn vader. Die bracht me (jaja, ik weet het nog) er vroeger op naar school.
Nu heb ik de fiets gekregen. Hij ziet er alleen iets minder fraai uit en daar wil ik graag iets aan doen. Omdat de fiets voor mij van veel betekenis is (naast dat het een prachtig familiestuk is ben ik naar mijn overgroot opa vernoemd) wil ik de fiets graag laten restaureren in oorspronkelijke staat zodat ook later de fiets door kan gaan naar mijn kinderen etc.
Via google kwam ik op deze site. Fantastisch om te ontdekken dat er nog meer mensen zijn die de charme van een oude fiets kennen!

Eerst zou ik graag de het bouwjaar van mijn fiets willen weten want volgens mij is de fiets rond de 55 jaar oud maar dat is natuurlijk niet precies genoeg ;) Kan iemand mij bij deze zoektocht helpen? In het frame staat het nummer 894053.

Daarnaast zijn tips met adresjes voor een nauwkeurige restauratie natuurlijk meer dan welkom.

Alvast bedankt en tot ziens op het forum!

RJ
Bijlagen
pakefiets.JPG
pakefiets.JPG (301.98 KiB) 9233 keer bekeken
Eysfan

Re: erfstuk

Bericht door Eysfan »

Geweldig, een fiets waar al door vier generaties op gereden wordt :D

Hier op het forum zijn zeker mensen die je advies kunnen geven als je de fiets mooi in orde wilt maken. En als je het wilt laten doen is het goed om nog even te vermelden waar je woont.

En wat de leeftijd van je Gazelle betreft, het dateringsboekje van "De Oude Fiets" vermeldt als bouwjaar 1952.

Groeten,
Sjoerd
maartenB

Bericht door maartenB »

ook hier zou ik, net als ik net bij een ander bericht schreef, willen pleiten voor het in stand houden van de originele lak. Laat al die familiehistorie toch gewoon zien. Ga je herspuiten, is het straks net een fiets van de Gamma.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
pakejan

Bericht door pakejan »

Dankjewel, Sjoerd, voor je reactie!

Als de fiets uit 1952 komt is hij nu 62 :shock: Dat is ouder dan dat ik dacht dat de fiets was. Hartstikke leuk om dat nu precies te weten!!

Ik wil de fiets inderdaad laten opknappen. Ik ben er, zachtjes uitgedrukt, van overtuigd dat er mensen zijn die dat veel beter kunnen dan ik :D
Ik woon in regio Alkmaar. Maar als ik de fiets iets verder weg moet brengen voor een beter resultaat vind ik dat helemaal geen probleem.

Groet,
RJ.
pakejan

Bericht door pakejan »

Beste Maarten,
Ook jij bedankt voor je reactie.
Ik snap je statement en ik wil natuurlijk de oude look van de fiets behouden. Toch maak ik me een beetje zorgen om de staat van het frame. Op sommige punten zitten wat roestplekken. Die moeten toch behandeld worden? Is opnieuw lakken niet beter voor de 'houdbaarheid' van de fiets in de toekomst?

Daarnaast vraag ik me af; de lak die nu op de fiets zit ziet er erg mat uit. Gebruikte ze vroeger matte lak in plaats van glansende, of is de glans er door ouderdom af?

Groetjes,
RJ.
Eysfan

Bericht door Eysfan »

Hallo Pakejan,

Matzwarte lak is een mode van hooguit de laatste tien jaren. Je Gazelle was net als de meeste oude fietsen prachtig zwart glanzend gemoffeld. De glans is terug te halen door een licht reinigende autowas zoals Turtle Wax te gebruiken. Je zult versteld staan van het resultaat. En als die fiets niet dag en nacht buiten staat zal die glans ook lang blijven bestaan. Als er nog biezen of transfers zichtbaar zijn, dan hier maar lichtjes overheen gaan met de was.

Zijn er door lakbeschadigingen roestplekken ontstaan dan kun je deze plaatselijk wat opschuren zonder de lak eromheen te raken. Daarna is verder roesten te voorkomen door er met een in olie gedrenkte doek overheen te gaan. Of de plek met Owatrol te behandelen, waar wat zwarte lak aan is toegevoegd. Sommige forumleden gebruiken met succes zwarte schoensmeer om die roestplekken te beschermen. Met deze methoden vallen de beschadigingen nauwelijks meer op en de fiets behoudt zijn klassieke uitstraling.

Groeten,
Sjoerd
pakejan

Bericht door pakejan »

Dat zijn waardevolle tips die ik zeker ga gebruiken. BEDANKT!!
Kroontje

Bericht door Kroontje »

Ik kan mij ook helemaal vinden in de bovenstaande reacties. Iets kan maar één keer origineel zijn (af fabriek)... Dus de fiets zo lang mogelijk in zijn huidige originele staat houden is het beste wat je kan doen.
asterduc

Bericht door asterduc »

dit is een eenvoudig opgebouwde fiets, geen versnellingen, geen stangenremmen, dat maakt het toch wel wat eenvouduger om te restaureren (of conserveren, dat klinkt wat minder heftig).

Als erfstuk volg ik volledig Maarten's mening aangaande het herlakken.
Het is de historiek van je voorouders, vooral DIE moet je behouden, ongeacht de staat waarin de fiets is.

Dan kun je ook de vraag stellen of je de verbouwing ook zo wilt laten! zoals bvb het niet originlee achterlicht. Daar ben ik dan voorstander om deze toch even terug in zijn originele toestand te brengen.

Plaats hier eens wat detailsfotos, van het transfer, de naven, trapas, wielen, stuur, dat geeft ons een beter beeld van de toestand van de fiets.
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
Elibert van Dalen

Bericht door Elibert van Dalen »

zoals meer al hierboven zeggen. houd hem in de originele lak poets hem mooi op en zet hem eventueel ter bescherming en voor de glans in de poetsolie. een fiets heeft een verleden dat hoor je te zien aan een fiets.

je verhaal vind ik leuk. ikzelf heb de gazelle van mijn opa hier ook staan. een gazelle no8 uit 1952. en die is voor mijn opa nog van de notaris geweest hier op het dorp. mijn opa hield daar de tuin bij en kreeg als geschenk de fiets van de notaris omdat zijn eigen fiets het begeven had toendertijd. ding zag er ook niet meer uit na al die jaren maar heb hem helemaal weer origineel gemaakt. waaronder achterlicht weer werkend zat er 1 boven gemonteerd, witte banden zonder reflectie,dynamo en koplamp,lamphaak,verlichtingsbuis onder de stang,kettingkast vervangen, trapas uit elkaar geweest, balhoofd uit elkaar, alles zon beetje maar wel geheel in zijn originele lak. zie foto. handvaten zijn nog vervangen door zwarte. pedalen zonder reflectie en originele gazelle jasbeschermers heeft hij nu ook helemaal af dus weer

Afbeelding

ook de fiets van mijn oma staat hier. ben eigenlijk alleen gazelle man maar een erfstuk doe je niet weg,.,. het is een union tally uit 68 in vrijwel nieuwstaat alles origineel zelfs de bel kettingkast de banden.
Liefhebber/verzamelaar van Gazelle oldtimer fietsen. en American Eagle Mountainbike,s

gerelateerde Facebook groepen :arrow:
>> Gazelle oldtimer rijwielen van 1892 tot 1970 ...
>> American Eagle MTB,S ...
Plaats reactie