Gazelle Sport Populair 19??

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
Plaats reactie
kitboy

Gazelle Sport Populair 19??

Bericht door kitboy »

Hallo,

ben onlangs tegen deze Gazelle aangelopen:

Afbeelding

Afbeelding

markant gegeven vond ik wel dat de achternaaf zelf van Gazelle is:

Afbeelding

Afbeelding

Kan iemand mij vertellen van wanneer deze fiets is? Mijn plaatselijke fietsenmaker wist me overigens te vertellen dat de kwaliteit van deze naven vrij beroerd was, ik heb geen idee :shock: ...

Groet, Nico
Elibert van Dalen

Re: Gazelle Sport Populair 19??

Bericht door Elibert van Dalen »

jaren 60. maar om het zeker te weten zul je even het framenummer moeten vermelden, denk dat het bij deze vooraan bij het balhoofd staat. zo niet dan op de lug bij de zadelbuis.

de naven ze zijn niet lang gemaakt inderdaad maar als het werkt werkt het gewoon. het nadeel is ook als de handversteller kapot is. zijn die moeilijk nieuw te vinden. met een ander bijv een sturmey kastje werkt het niet, de vertandingen zijn anders. een sturmey kastje kun je wel aanpassen door het nokje om te veilen zodat het weer werkt..maar de kwaliteit is inderdaad minder dan de sturmey naven.

overigens als je van de fiets af wil. ik ben zeker geintresseerd. een fiets met gazelle naaf heb ik nog niet in mijn verzameling..
Liefhebber/verzamelaar van Gazelle oldtimer fietsen. en American Eagle Mountainbike,s

gerelateerde Facebook groepen :arrow:
>> Gazelle oldtimer rijwielen van 1892 tot 1970 ...
>> American Eagle MTB,S ...
kitboy

Bericht door kitboy »

Hallo,

Het framenummer is 1750384. Ik heb nog niet al teveel aandacht aan deze fiets gegeven (ben nu nog bezig met een Gazelle Sport A uit 1968)maar heb de indruk dat de versnellingshandle niet werkt. Is nog helemaal nieuw voor mij deze techniek.

Overigens ben ik vooralsnog niet genegen de fiets te verkopen, wil 'm eerst op de fietswerkplaats van mijn werk in orde brengen.

Groet, Nico
asterduc

Bericht door asterduc »

Nico,

zoals Elibert aangeeft is hij begin jaren 60, meer precies eind 1963.
De naaf klopt ook met deze nummering en is dus nog de originele (is niet evident).

Let wel bijzonder op met de handversteller. Deze kan heel vervelend zijn om goed te krijgen en onderdelen zijn zeer zeldzaam.

Als je plannen hebt om hem van de hand te doen zou ik willen adviseren om er niets aan te verprutsen, dan heeft de nieuwe eigenaar, hoogstwaarschijnlijk liefhebber / verzamelaar er meer plezier en minder werk aan. In ons Gazelle clubje proberen we deze fietsen zo origineelgetrouw als mogelijk te houden.
Als Elibert zich kandidaat stelt dan is die originaliteit gegarandeerd.

Ed

---edit--- by the way, ben je zeker dat het een Sport Populair is en geen Sport Speciaal?
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
kitboy

Bericht door kitboy »

Maakt u zich geen zorgen. Ben ook al ruim 25 jaar liefhebber van ouderwetse bromfietsen (verzamel niet actief meer, maar de drie exemplaren die ik nu nog heb zijn hoogst origineel). Heb originaliteit dus hoog in het vaandel staan. Zag ook meteen aan deze fiets dat er eigenlijk niet aan was geprutst. Alleen voor de fotos had ik alvast het moderne slot en de achter reflector verwijderd.

De versteller lijkt inderdaad niet te werken. In die zin, dat als ik aan het handvat draai gebeurt er niets. Daar zal vooral de uitdaging liggen. Het symbool van het voorspatbord zou ik er ooit graag bij hebben en mocht ik onderdelen nodig hebben voor de versteller.. tot wie kan ik me eventueel melden?

Er staat écht "Sport Populair" op het frame:

Afbeelding
Groet, Nico
asterduc

Bericht door asterduc »

Nico,

bedankt voor de transfer foto. Dan heb ik me in de wielgrootte vergist. Op de foto leken het 26" wielen maar als het een Sport Pop is dan hieeft ie dus 28" wielen (622).

De versteller is puzzelwerk en vraagt om voorzichtig en geduldig werken.
1. het handvat haal je er af door de schroef achteraan los te draaien en de moet los te kloppen net zoals bij een stuurpen.
2. als deze bevestiging los is komt het handvat er normaal met wat handkracht af. Let wel op dat er geen delen uitvallen want die zijn slechts een paar millimeter groot en moeilijk te vinden als ze wegspringen.
3. vergelijk met bijgaande tekening welke versie je hebt, ik vermoed de 2de of 3de gen. Kijk nu of je alle onderdelen hebt.
4. kijk goed na binnenin het stuur of er niets is achtergebleven. Het zou ook kunnen dat er een M3 schroefje in het stuur zit gedraaid ter hoogte van de kabeldoorvoer. Vergeet dat niet los te draaien.
Gazelle handvatversteller.jpg
Gazelle handvatversteller.jpg (91.07 KiB) 6701 keer bekeken
Mocht je een onderdeel missen dan kan ik dat wellicht bezorgen.

Succes,
Ed
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
kitboy

Bericht door kitboy »

Het zijn met recht 28 inch wielen. Ik heb ook een Gazelle met 26 inch wielen, nml. een Cheetah uit 1972:

Afbeelding

Wat me aan deze fiets opvalt is dat ie zo ontzettend vederlicht fietst! Met recht een oudere Gazelle waarmee ik zelf met heel erg veel plezier rijd en met ongekend gemak de plaatselijke heuvels op fiets! Fietst ie lichter vanwege een ietwat andere overbrengingsverhouding met de 26 inch wielen, of loopt ie ichter omdat er geen trommelrem aan de naaf is bevestigd, of is het toeval?

Ed, overigens bijzonder bedankt voor de exploded view!

Groet,Nico
Plaats reactie