Goedemiddag,
Mijn naam is Gerart en sinds kort enthousiast bezitter van een oude Union-fiets. Ik wil deze fiets graag gaan opknappen. Niet alleen omdat hij zo mooi en degelijk is, maar vooral ook omdat hij heerlijk fietst met zijn zweefzadel en groot verzet.
Ik ben onder de indruk van de verhalen op jullie site en de liefde voor oude fietsen. Ik zou zeer erkentelijk zijn om enkele adviezen te krijgen.
Allereerst zou ik graag weten hoe oud deze fiets is. Ik meen op de naaf van het achterwiel het cijfer 55 te ontwaren. Kan het zijn dat deze fiets uit 1955 dateert?
Daarnaast zie ik dat het stuur origineel zwart geweest is. Geen lak-zwart maar op een andere manier aangebracht. Weet iemand misschien hoe ik dat stuur weer origineel kan zwart kan maken?
Bij voorbaat dank voor reacties.
Union
Union
- Bijlagen
-
- Fiets- (0).JPG (438.66 KiB) 2686 keer bekeken
-
- Fiets- (1).JPG (445.46 KiB) 2686 keer bekeken
-
- Fiets- (2).JPG (435.46 KiB) 2686 keer bekeken
-
- Fiets- (3).JPG (388.66 KiB) 2686 keer bekeken
-
- Fiets- (6).JPG (236.77 KiB) 2686 keer bekeken
-
- Fiets- (7).JPG (251.41 KiB) 2686 keer bekeken
Re: Union
Leuke fiets en inderdaad uit 1955, mits het de originele naaf betreft. Union gebruikte in die tijd ook wel de Beckson-naaf. Met behulp van het framenummer is het bouwjaar ook wel vast te stellen.
Op zoek naar een Union van het eerste uur dan wel vóór de oorlog...
Het stuurzwart is wellicht celluloid, hoewel dat in 1955 naar mijn idee niet meer werd toegepast. Het komt er als een schilferig laagje af. Soms glad van structuur, soms met ribbeltjes. Op Marktplaats en beurzen zie je nog weleens ongebruikte sturen van dit model te koop.
Verder: nette oude Union, die zie je niet veel meer.
Verder: nette oude Union, die zie je niet veel meer.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Ik heb het idee dat de spatborden en het stuur van oudere datum zijn dan de fiets. De stuurpen lijkt ook niet origineel. Dit stuur zal wellicht met celluloid zijn bekleed. Desondanks een mooie fiets met een gave Torpedo-naaf. Hieronder mijn Union van twee jaar jonger (1957) met Beckson-naaf, vóór de restauratie.
- Bijlagen
-
- Union 1957
- 447353 Union.jpg (438.01 KiB) 2608 keer bekeken
Op zoek naar een Union van het eerste uur dan wel vóór de oorlog...