Even voorstellen

Nieuw op dit forum? Stel je even voor!
Plaats reactie
Erwin TF

Even voorstellen

Bericht door Erwin TF »

Hallo Mensen
Ik ben Erwin uit Amsterdam en ben al de nodige jaren lid van De Oude Fiets. Ik had mij al eens eerder aangemeld voor dit forum, maar ik was er een beetje te vroeg mee, het was namelijk nog niet operationeel. Ik doe nu maar eens een nieuwe poging.
Rijdend heb ik een franse damesfiets (A. Remy, Paris Jaren 20 ?), een BSA met houten velgen (heeft twee framenummers over elkaar ingeslagen, waarschijnlijk hergebruikt frame. Oude eigenaar zou hem in 1930 hebben gekocht) en een Gazelle transportfiets (1963).
Voor de rest heb ik nog de nodige projecten staan zoals een duitse jaren dertig Victoria damesfiets, een nederlandse legerfiets (er zit een Beckson remnaaf in, vermoedelijk jaren zestig), een zware onbekende dienstfiets, halve duitse damesfiets van onbekend fabrikaat, jaren dertig opoefiets van onbekend amsterdams fabrikaat, halve transportfiets van onbekend fabrikaat, BSA uit ongeveer 1903 en een herenfiets zonder wielen (horen 28 x 1 3/4 wielen in) van Excelsior Vlaardingen.
De restauraties liggen op het moment even stil gezien ik mijn werkplaats uit moest en alles in de schuur gestapeld en gepropt zit. En ook staat nog het nodige onder dekzeilen in de tuin.
Erwin
maartenB

Re: Even voorstellen

Bericht door maartenB »

Hoi Erwin,
Leuk dat je nu wel op het forum komt.
Ik ben wel heel benieuwd naar je vroege BSA.
Heb je misschien wat foto's?

groet!
Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Durabo88

Bericht door Durabo88 »

Hallo Erwin,

Als het goed is hebben wij al een paar keer met elkaar gesproken. Als ik mij goed herinner werkte je ook als fietsenmaker. Leuk dat je je op het forum aangemeld hebt.

Ik ben ook benieuwd naar de BSA uit 1903 en de NL legerfiets. Als er een Beckson in zit betwijfel ik of het een echte legerfiets is, maar dat is een andere discussie. Volgens mij reed het leger voornamelijk voor de oorlog op fietsen.

Groeten,

Yorick.
Sportief fietsend!
Erwin TF

Bericht door Erwin TF »

Klopt, ik ben inderdaad fietsenmaker van beroep. Wat betreft de legerfiets, ík vermoed zelf dat het een fiets is geweest die alleen op het kazerne terrein is gebruikt. Beckson naven ben ik alleen verchroomd tegengekomen en degene in deze fiets heeft geen chroom. Hij is rechtstreeks groen geverfd op blank staal. Voor zit een F&S naaf (groene verf op chroom) en hij heeft een asymmetrische bagagedrager van bandstaal. Het crankstel heeft een dikker blad, het zit met de dikte tussen een tour en een transportfiets in. Het stuur is ook rechtstreeks op het staal groen geverfd. Mocht iemand hier het fijne van weten, dan hoor ik het graag.
Ik zal nog een keer een paar goede foto's van de BSA maken, maar op het moment staat hij nogal inbouwd. Ik hoorde van een paar engelse verzamelaars dat BSA pas in 1908 fietsen onder hun eigen naam leverde. Daarvoor leverde ze alleen de onderdelen voor het bouwen van fietsen. Op deze fiets staat op veel plaatsen het symbool met de drie geweertjes (crankstel, vooras, balhoofd, vorkkroon etc.), dus ik ga er voor het gemak even van uit dat het een BSA is. Achter heeft hij een (naar het schijnt zeldzame)The Hub twee versnellingsnaaf met een versteller op de horizontale buis. Het vreemde aan deze naaf is dat hij in de rechtstreekse overbrenging een freewheel functie heeft en in de tweede versnelling is het een doortrapper. Dit schijnt zo te horen.
Het crankstel heeft 52 tanden en er zit een speciale constructie op de bracketas die bij terugtrappen een stijgbeugelrem die onder het bracket zit bedient. Hij heeft een omlaag gebogen stuur met handvatten van hout en been.
De velgen ontbreken, naar het schijnt stond hij heel lang op platte banden en waren ze bij de grond weggeroest. Ik heb er tijdelijk twee 28 x 1 1/2 velgen op gespaakt, maar deze komen niet zo goed uit met de velgrem. Ik moet nog kijken of het 622 of 635 velgen worden, het is in ieder geval nog een grote klus voor dat deze weer rijdbaar is (en waarschijnlijk een flinke rekening van de nikkelboer :( ). En ik heb hem van een franse standhouder op de Vehikel gekocht, de vorige eigenaar zat in Frankrijk. Oja en het frame is identiek met mijn andere BSA die twee over elkaar ingeslagen nummers heeft.
Die zou in 1930 nieuw zijn verkocht, maar gezien de twee nummers is dit waarschijnlijk een hergebruikt frame. De 1903 BSA heb ik het bouwjaar 1903 toegekent omdat de The Hub naaf uit dat jaar zou zijn volgens iemand van De Oude Fiets. Er staat daar trouwens geen nummer in het frame, wel op het 52 tands kettingblad. Het is dus een beetje natte vinger werk.
Gr. Erwin
Durabo88

Bericht door Durabo88 »

Beste Erwin,

Klinkt allemaal erg leuk wat je hebt. Vooral die versnellingsnaaf vind ik erg apart en een erg groot tandwiel voor trouwens. Het lijkt me leuk om die naaf een keer uit elkaar te zien. Ga je dat nog doen? Daar zou ik erg graag bij willen zijn.

Over legerfietsen gesproken; ik heb drie legerfietsen; één Zwitsers en twee Zweeds. Alle drie verschillend.

Fietsenmaker is een mooi vak, zeker ook met de moderne technieken van tegenwoordig. Als je dan nog het oude ambacht met de oldtimertjes als hobby ernaast hebt, dan maakt dat het alleen nog maar mooier.

Groeten, Y.
Sportief fietsend!
Erwin TF

Bericht door Erwin TF »

Hoi Yorick
Die zwitserse heb ik gezien toen je meereed met de transportfiets tour (en het rubber van je bandrem geroken na de afdaling :lol: ). Die zweedse legerfietsen zijn ook leuke fietsen, vooral die met het remstangen systeem wat inwendig in het stuur en voorvork zit voor de trommelrem. Zo eentje zou ik nog wel willen hebben.
Het gaat misschien nog wel een jaartje duren voordat ik aan die BSA met versnelling ga beginnen. Op het moment zijn er andere prioriteiten. Die versnellingsnaaf heeft als bijzonderheid dat het ringwiel van het versnellingsmechanisme helemaal rechts zit en tegelijkertijd het kettingwiel is. De tanden zijn dus in één stuk gegoten (of geperst) met het ringwiel. Waar normaal de drijfkop met kettingwiel zit bij een versnellingsnaaf, zit hier het ringwiel met de tanden voor de ketting aan de buitenkant.
Het beroep van fietsenmaker is ook niet alles, hoor. Reparaties moeten altijd gisteren klaar zijn en het mag niks kosten. Als er iets is blijven ze net zo lang doorrijden tot de boel uit elkaar valt en gaan dan klagen over de prijs.
Ze kopen goedkope troep bij de bouwmarkt en verwachten dan dat je jaren kunnen doorrijden zonder onderhoud.
(Dat waren even de frustraties van een amsterdamse fietsenmaker :lol: )
Gr. Erwin
Plaats reactie