Ik ben Peter Langemeijer en geniet van het niet werkzame deel van het leven ( 64 j).
Mijn beroep was leraar Tweewielertechniek aan het ROC van Amsterdam.Mijn verzameling bestaat uit versnellingsnaven, Kaptein Mobylette bromfietsen en een aantal Junckers. Hierbij hoort ook de nodige documentatie en folders.
tot zo ver.
Even voorstellen
Re: Even voorstellen
Hoi Peter,
Ik lees net dat jij een paar Junckers hebt dus misschien weet jij wat het betekend dat er een aantal Juncker transportfietsen zijn uit 1968 waar een voorste tandrad van Gazelle in is gemonteerd.
In 1968 werd Juncker overgenomen door Gazelle.
Er is er een in mijn bezit en ik heb me altijd afgevraagd waarom er een tandrad van Gazelle in zit. De fiets is niet zo oud dat het al een keer vervangen is en daar komt bij dat Gazelle inslagcups gebruikte met een diameter van 45,4mm en Juncker van 45mm.
Mijn vermoeden is dat er onderdelen 'op een hoop zijn gegooid' om er nog transportfietsen van te maken terwijl daar eigenlijk geen vraag meer naar was.
Zo van 'maak er maar fietsen van en kijk maar of ze verkocht worden'.
Dat is natuurlijk een speculatie maar misschien weet jij er meer van?
Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik lees net dat jij een paar Junckers hebt dus misschien weet jij wat het betekend dat er een aantal Juncker transportfietsen zijn uit 1968 waar een voorste tandrad van Gazelle in is gemonteerd.
In 1968 werd Juncker overgenomen door Gazelle.
Er is er een in mijn bezit en ik heb me altijd afgevraagd waarom er een tandrad van Gazelle in zit. De fiets is niet zo oud dat het al een keer vervangen is en daar komt bij dat Gazelle inslagcups gebruikte met een diameter van 45,4mm en Juncker van 45mm.
Mijn vermoeden is dat er onderdelen 'op een hoop zijn gegooid' om er nog transportfietsen van te maken terwijl daar eigenlijk geen vraag meer naar was.
Zo van 'maak er maar fietsen van en kijk maar of ze verkocht worden'.
Dat is natuurlijk een speculatie maar misschien weet jij er meer van?
Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
- Elibert van Dalen
welkom hier
Liefhebber/verzamelaar van Gazelle oldtimer fietsen. en American Eagle Mountainbike,s
gerelateerde Facebook groepen
>> Gazelle oldtimer rijwielen van 1892 tot 1970 ...
>> American Eagle MTB,S ...
gerelateerde Facebook groepen

>> Gazelle oldtimer rijwielen van 1892 tot 1970 ...
>> American Eagle MTB,S ...
Interessant Charles, zo'n overgangsmodel.
Is het een Gazelle met Juncker transfers of is het nog een echte Juncker, met de typische vorkkroon met nokken en de fraaie achterlichtkabeldoorvoer? Is het framenummer er een uit de Gazelle of uit de Juncker reeks?
Misschien kun je wat (detail)foto's plaatsen in de rubriek Transportfietsen.
Groeten,
Sjoerd
Is het een Gazelle met Juncker transfers of is het nog een echte Juncker, met de typische vorkkroon met nokken en de fraaie achterlichtkabeldoorvoer? Is het framenummer er een uit de Gazelle of uit de Juncker reeks?
Misschien kun je wat (detail)foto's plaatsen in de rubriek Transportfietsen.
Groeten,
Sjoerd
In Apeldoorn is het tussen 1965 en 1969 heel erg onrustig geweest.De onttakeling van de Simplex/Locomotief fabriek aan de pilotenstraat en daarna de opslag in de van Halstraat bij het verkoopkantoor van Simplex/Locomotief.De fietsen werden toen al in Apeldoorn gemaakt en waren aangepaste Junckers.Hierna werd de VNR JLS gevormd en alles kwam naar Apeldoorn behalve de service afdeling voor de gemeente Amsterdam.In augustus overname door Gazelle en de bezem ging door de fabriek . Waar fietsen van gemaakt konden worden werd gebruikt en voor een aangepaste prijs verkocht. om ze compleet te maken werden natuurlijk Gazelle onderdelen gebruikt.
Het eerste dat sneuvelde was het dubbelremstuur van Juncker.Maar andere onderdelen zoals de montageplaat van de staande achtervorken werd door Gazelle overgenomen en ook de bracketas van Simplex.
Het eerste dat sneuvelde was het dubbelremstuur van Juncker.Maar andere onderdelen zoals de montageplaat van de staande achtervorken werd door Gazelle overgenomen en ook de bracketas van Simplex.
Hoi Peter,
Kijk, da's nou leuke informatie.
Het is leuk om bevestigd te krijgen dat ik af en toe ook wel eens iets goed geraden heb.
Er zijn al mensen langs gekomen die zeiden dat het cranckstel van Gazelle in mijn Juncker eigenlijk vervangen moest worden.
Waarop ik antwoordde dat het volgens mij origineel was.
Mooie verchroomde stofring, verchroomde cranckspieën en een trapas van 34mm dik.
Zeker wist ik dat natuurlijk niet maar door jou informatie durf ik het nu wel met zekerheid te zeggen.
Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Kijk, da's nou leuke informatie.
Het is leuk om bevestigd te krijgen dat ik af en toe ook wel eens iets goed geraden heb.
Er zijn al mensen langs gekomen die zeiden dat het cranckstel van Gazelle in mijn Juncker eigenlijk vervangen moest worden.
Waarop ik antwoordde dat het volgens mij origineel was.
Mooie verchroomde stofring, verchroomde cranckspieën en een trapas van 34mm dik.
Zeker wist ik dat natuurlijk niet maar door jou informatie durf ik het nu wel met zekerheid te zeggen.
Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Beste Peter,
Leuk dat je ook op het forum bent gekomen, welkom!
Groeten, Yorick.
Leuk dat je ook op het forum bent gekomen, welkom!
Groeten, Yorick.
Sportief fietsend!