Raleigh Sports

Plaats reactie
remurk

Raleigh Sports

Bericht door remurk »

Te koop aangeboden een zwarte Raleigh Sports herenfiets van ca 1958. De naven hebben beiden de inscriptie (19)57; het framenummer is 51798DG. De voornaaf is een Dynohub; de voorrem is een optrekrem. De achternaaf is een 3 versn SA met trommelrem. De fiets is in rijdende staat maar heeft wel een (grote) beurt nodig. Velgen zijn van aluminium. Chroom van stuur en koplamp is nog mooi. De originele lak is grotendeel nog aanwezig, maar heeft vrij veel kleine beschadigingen; achterspatbord is tamelijk roestig. Prima restauratie object.
prijs € 75.-; afhalen te Amersfoort. Vrijblijvend eerst kijken en/of proefrijden is toegestaan.
Bijlagen
P1010875 - kopie.JPG
P1010875 - kopie.JPG (41.93 KiB) 3259 keer bekeken
maartenB

Re: Raleigh Sports

Bericht door maartenB »

Is die vreemde combinatie van remmen iets gebruikelijks uit die tijd of een stukje creativiteit van een van de bezitters?

ik gok op het laatste, maar dan zou het wel heel toevallig zijn dat er ook weer een 57-er trommelrem in is gekomen.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
remurk

Bericht door remurk »

Volgens de vorige eigenaar zou er, behalve nieuwe banden, nooit iets veranderd zijn aan deze fiets. Hierbij een prentje van de achternaaf. Groet, Rutger
Bijlagen
P1010881 - kopie.JPG
P1010881 - kopie.JPG (42.44 KiB) 3240 keer bekeken
asterduc

Bericht door asterduc »

heel mooi fietsje Rutger, ik hoop dat hij goed terecht komt.

Die optrekrem hebben ze natuurlijk gemonteerd omdat er een dynohub in het voorwiel zit. Dat ben ik bij Gazelle ook reeds tegen gekomen.
Of dit dan van de fabriek uit of door de verkoper is uitgevoerd is me niet bekend.

Het geeft wel iets extra aan deze fietsen vind ik. Enerzijds wordt het geheel drukker en zwaarder, dit in tegenstelling tot wat 'Sport' moet voorstellen, anderzijds geeft het ook extra stoerheid en techniciteit.

Ed
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
Maarten Waarlé

Bericht door Maarten Waarlé »

Dan wil ik er nog wel aan toevoegen dat het vanuit de fabriek zo geleverd werd.
Niet dat ik insiders bij Raleigh ken maar het model met velgrem en dynamonaaf plus achter een trommel ben ik al heel vaak tegen gekomen.
Je zal het ook wel in catalogi kunnen vinden lijkt me.

Groeten,
Maarten
Plaats reactie