Deze Fongers herenfiets lijkt, wanneer je de eerste 4 foto's bekijkt, een Fongers fiets te zijn uit mid-jaren '60 toen Fongers reeds gefuseerd was met Phoenix en Germaan (PFG).
Op de rest van de foto's zijn echter een aantal details te ontwaren die toch echt ouder zijn...
Zo heeft de voorvork gesloten ogen, zit er een olie 'lipje' op de balhoofdbuis, heeft de balhoofdstrop een slotje, zit er een door Fongers gepatenteerde zadelpen op, heeft de tekst op het zadel gesloten letters, zitten er 'smalle' Fongers cranks op en zijn er verschillende lugs en nokjes aan het frame gelast.
De type aanduiding en het framenummer vertellen uiteindelijk de waarheid. Het betreft een Fongers CCG 60 uit 1924! De fiets is mogelijk in de jaren '60 terug geweest naar de fabriek waar de ooit vernikkelde onderdelen zijn verchroomd, de fiets opnieuw is gelakt en gebiesd en (helaas) het oude remsysteem is vervangen.
CCG uit mid-jaren '60?
CCG uit mid-jaren '60?
- Bijlagen
-
- DSC_0341.JPG (298.38 KiB) 4536 keer bekeken
-
- DSC_0342.JPG (244.56 KiB) 4536 keer bekeken
-
- DSC_0347.JPG (257.37 KiB) 4536 keer bekeken
-
- DSC_0348.JPG (248.47 KiB) 4536 keer bekeken
-
- DSC_0349.JPG (251.16 KiB) 4536 keer bekeken
-
- DSC_0350.JPG (293.5 KiB) 4536 keer bekeken
-
- DSC_0351.JPG (303.3 KiB) 4536 keer bekeken
-
- DSC_0352.JPG (260.68 KiB) 4536 keer bekeken
-
- DSC_0353.JPG (291.47 KiB) 4536 keer bekeken
-
- DSC_0354.JPG (279.46 KiB) 4536 keer bekeken
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
-
Re: CCG uit mid-jaren '60?
Jee, dat wist ik niet; dat ze zo laat in de tijd nog fietsen terug naar de fabriek haalde voor een revisie.
De voornaaf lijkt overigens de revisie te hebben overleefd.
Op het olievulpotje na dan. De conussen zijn het zelfde als bij mijn BB van 1925.
Groeten,
Maarten
De voornaaf lijkt overigens de revisie te hebben overleefd.
Op het olievulpotje na dan. De conussen zijn het zelfde als bij mijn BB van 1925.
Groeten,
Maarten
prachtig,Jasper ,
archeologie op fiets gebied ,
zo word ook het de geschiedenis van een overlevende fiets op alle lagen bloot gelegd ,nu nog de man die koos voor een opgeknapte Fongers tov een nieuwe fiets.
groet Jan
archeologie op fiets gebied ,
zo word ook het de geschiedenis van een overlevende fiets op alle lagen bloot gelegd ,nu nog de man die koos voor een opgeknapte Fongers tov een nieuwe fiets.
groet Jan
Inderdaad mooi gevonden!
Wat mij opvalt is dat het bieswerk zo voddig is gedaan. Dik-dun lijnenwerk, scheve eindstreepjes: dat is toch niet in de fabriek gedaan?
Ook de kleur lijkt me afwijkend van Fongers groen, maar dat kan aan de foto liggen.
Wat mij opvalt is dat het bieswerk zo voddig is gedaan. Dik-dun lijnenwerk, scheve eindstreepjes: dat is toch niet in de fabriek gedaan?
Ook de kleur lijkt me afwijkend van Fongers groen, maar dat kan aan de foto liggen.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net