Eindelijk weet ik het .
Eindelijk weet ik het .
Ongeveer een jaar of vijftien geleden kocht ik van de familie van een overleden fietsenmaker wat restanten uit zijn zaak .
Helaas waren door inbrekers uit het pand wat een jaar onbewoond was geweest de leukste dingen verdwenen .
Ik kocht zijn oude werkbank een petroleum vent karretje , wat kleinspul en gereedschap.
Bij dat gereedschap zaten diverse dingen waar van ik geen benul had waar het diende .
Dank zij een artikel in het club blad kon ik al eens ontdekken dat ik een frame richter had .
Ook bezoekers in m'n museum die in het vak hadden gezeten wisten het nodige gereed schap een naam en zijn functie te geven .
Terwijl ik laatst voor een forum lid op zoek was naar band remmen kwam ik weer dat zelfde ding tegen waar van ik me allang af vroeg waar voor het zou dienen .
Het kwam bij die fietsen maker vandaan en moest wel een deel zijn van een stuk gereedschap wat op een fiets moest moest zijn .
Op marktplaats kocht ik een onderdelen boek te koop van Empo 1939 / 1940.
Zo,n boek is erg leuk als het slecht weer is om door te bladeren ik heb er onderhand een paar van Engels en Frans die vol staan met carbidlampen , spatbord ornamenten , gereedschap enz .
In dat Empo boek kwam ik een Crank afnemer tegen die de zelfde vorm heeft als het stuk gereedschap waar van ik me allang afvroeg wat het zou zij.
Wat Ik al verwacht had dat het niet helemaal kompleet was klopte er mist een beugel .
Die er makkelijk bij te maken is .
Ik zal er foto,s bij plaatsen en je zal zien dat er dan groeps leden zijn die zeggen ,, dat wist ik wel ,,
Ik weet het nu eindelijk ook .
Helaas waren door inbrekers uit het pand wat een jaar onbewoond was geweest de leukste dingen verdwenen .
Ik kocht zijn oude werkbank een petroleum vent karretje , wat kleinspul en gereedschap.
Bij dat gereedschap zaten diverse dingen waar van ik geen benul had waar het diende .
Dank zij een artikel in het club blad kon ik al eens ontdekken dat ik een frame richter had .
Ook bezoekers in m'n museum die in het vak hadden gezeten wisten het nodige gereed schap een naam en zijn functie te geven .
Terwijl ik laatst voor een forum lid op zoek was naar band remmen kwam ik weer dat zelfde ding tegen waar van ik me allang af vroeg waar voor het zou dienen .
Het kwam bij die fietsen maker vandaan en moest wel een deel zijn van een stuk gereedschap wat op een fiets moest moest zijn .
Op marktplaats kocht ik een onderdelen boek te koop van Empo 1939 / 1940.
Zo,n boek is erg leuk als het slecht weer is om door te bladeren ik heb er onderhand een paar van Engels en Frans die vol staan met carbidlampen , spatbord ornamenten , gereedschap enz .
In dat Empo boek kwam ik een Crank afnemer tegen die de zelfde vorm heeft als het stuk gereedschap waar van ik me allang afvroeg wat het zou zij.
Wat Ik al verwacht had dat het niet helemaal kompleet was klopte er mist een beugel .
Die er makkelijk bij te maken is .
Ik zal er foto,s bij plaatsen en je zal zien dat er dan groeps leden zijn die zeggen ,, dat wist ik wel ,,
Ik weet het nu eindelijk ook .
- Bijlagen
-
- image.jpg (79.63 KiB) 9882 keer bekeken
-
- image.jpg (106.73 KiB) 9882 keer bekeken
Re: Eindelijk weet ik het .
Erg leuk om te lezen Gerrit, ik had er ook nooit van gehoord en betwijfel het nut ook wel een beetje.....
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Re: Eindelijk weet ik het .
Ja Maarten ik ben nog nooit een crank tegen gekomen die er niet af wilde .maartenB schreef:Erg leuk om te lezen Gerrit, ik had er ook nooit van gehoord en betwijfel het nut ook wel een beetje.....
-
- Berichten: 2629
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Eindelijk weet ik het .
Nou...
Zo te zien is de afbeelding die van een duits model fiets.
En van die kloklagertrapassen hebben vaak cranks met een conische passing .
Daar heb je bij gebrek aan inwendige schroefdraad wel zo n ding als Gerrit toonde nodig.
Groeten,
Maarten
Zo te zien is de afbeelding die van een duits model fiets.
En van die kloklagertrapassen hebben vaak cranks met een conische passing .
Daar heb je bij gebrek aan inwendige schroefdraad wel zo n ding als Gerrit toonde nodig.
Groeten,
Maarten
Re: Eindelijk weet ik het .
Ook fijn als je schroefdraadje vernachelt is.
Re: Eindelijk weet ik het .
Beste Gerrit,
Heel interessant stuk gereedschap en handig als je gespiede crank vastgeroest is. Zelf ben ik ook oud fietsengereedschap gaan verzamelen, nu de ruimte voor nieuwe fietsen nihil is. Het wordt zo langzamerhand voor mij meer een bezigheidshobby dan verzamel-. Doel is voor elke vakklus gereedschap te hebben, of dat nu oud of nieuw gereedschap is.
Tot dusver het meest dierbare gereedschap dat ik heb is een navenfixeerder voor op werkbank of in bankschroef. Hiermee kun je ook bij een losse naaf netjes het binnenwerk verwijderen.
Het zou leuk zijn als we als clubleden gereedschap van elkaar kunnen lenen of bij elkaar de klus kunnen klaren. Ik sta hier zeker open voor.
Groeten,
Yorick.
Heel interessant stuk gereedschap en handig als je gespiede crank vastgeroest is. Zelf ben ik ook oud fietsengereedschap gaan verzamelen, nu de ruimte voor nieuwe fietsen nihil is. Het wordt zo langzamerhand voor mij meer een bezigheidshobby dan verzamel-. Doel is voor elke vakklus gereedschap te hebben, of dat nu oud of nieuw gereedschap is.
Tot dusver het meest dierbare gereedschap dat ik heb is een navenfixeerder voor op werkbank of in bankschroef. Hiermee kun je ook bij een losse naaf netjes het binnenwerk verwijderen.
Het zou leuk zijn als we als clubleden gereedschap van elkaar kunnen lenen of bij elkaar de klus kunnen klaren. Ik sta hier zeker open voor.
Groeten,
Yorick.
Sportief fietsend!
Re: Eindelijk weet ik het .
wat moeten we ons daarbij voorstellen, Yorick?Durabo88 schreef:... een navenfixeerder voor op werkbank of in bankschroef. Hiermee kun je ook bij een losse naaf netjes het binnenwerk verwijderen.
!foto!
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
Re: Eindelijk weet ik het .
Een wat late reactie ,Maarten Waarlé schreef:Nou...
Zo te zien is de afbeelding die van een duits model fiets.
En van die kloklagertrapassen hebben vaak cranks met een conische passing .
Daar heb je bij gebrek aan inwendige schroefdraad wel zo n ding als Gerrit toonde nodig.
Groeten,
Maarten
Daar had ik niet bij stil gestaan Maarten aan de conische passing .
Op mij fietsen komt dat niet voor en ik vergeet dat naar ik meen in Duitsland al veel langer gebruikt word en inderdaad het frame doet Duits aan met het zwanenhals frame.
Re: Eindelijk weet ik het .
Sportief fietsend!
-
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 16 mar 2015, 21.53
Re: Eindelijk weet ik het .
Hallo Gerritkan
Die EMPO catalogus, uit de dertiger jaren is prachtig en heel informatief. Ik ben bezig voor mijn broer Martin (oude fiets fanaat) zo'n dergelijk oud boekwerkje op te knappen, maar ik mis de kaft/ buitenkant.
Kan je mij een paar scans mailen van die buitenkant zodat ik er een beetje "look alike" kaftje kan printen. Hij past niet op A4 maar ik kan twee deel scans makkelijk aan elkaar monteren.
Als je dat zou willen doen mijn adres is chris18@hetnet.nl
Mocht het lukken, bij voorbaat dank. Met vriendelijk groet, Chris Braakensiek
Die EMPO catalogus, uit de dertiger jaren is prachtig en heel informatief. Ik ben bezig voor mijn broer Martin (oude fiets fanaat) zo'n dergelijk oud boekwerkje op te knappen, maar ik mis de kaft/ buitenkant.
Kan je mij een paar scans mailen van die buitenkant zodat ik er een beetje "look alike" kaftje kan printen. Hij past niet op A4 maar ik kan twee deel scans makkelijk aan elkaar monteren.
Als je dat zou willen doen mijn adres is chris18@hetnet.nl
Mocht het lukken, bij voorbaat dank. Met vriendelijk groet, Chris Braakensiek