oude fiets of ouwe fiets

Voor alle off-topic zaken.
Plaats reactie
de rode
Berichten: 1193
Lid geworden op: 25 nov 2013, 06.09

oude fiets of ouwe fiets

Bericht door de rode »

misschien een gevoelig onderwerp maar het valt mij op dat steeds meer mensen een ,, ouwe fiets,, als oude fiets bestempelen; punt van discussie misschien ; wat is een oude fiets en wat is een ,,ouwe fiets ,,als u begrijpt wat ik bedoel ....
gerritkan
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 apr 2012, 14.44
Locatie: Workum

Re: oude fiets of ouwe fiets

Bericht door gerritkan »

de rode schreef:misschien een gevoelig onderwerp maar het valt mij op dat steeds meer mensen een ,, ouwe fiets,, als oude fiets bestempelen; punt van discussie misschien ; wat is een oude fiets en wat is een ,,ouwe fiets ,,als u begrijpt wat ik bedoel ....
Ik ben geboren in1953 en langzaam dringt het tot mij door de laatste jaren dat fietsen uit mijn jeugd niet zomaar ouwe fietsen zijn maar oude fietsen en zelfs de nog jongere fietsen zijn dat soms , maar dan komt dat door hun constructie , of uitvoering .
Ik ben benieuwd hoe andere forum leden dat zien .
Gebruikersavatar
wimjansen
Berichten: 691
Lid geworden op: 4 aug 2012, 14.07
Locatie: Weesp

Re: oude fiets of ouwe fiets

Bericht door wimjansen »

Over het algemeen hebben oudere fietsen voor mij een grotere aantrekkingskracht: er zit toch een zekere sfeer in iets dat de tand des tijds, eventueel een oorlog of een periode van verwaarlozing heeft doorstaan. Daarbij vind ik vaak wat oudere modellen interessanter: er werd met minder geavanceerde materialen en -technieken een goed en duurzaam vervoermiddel tot stand gebracht. Met vallen en opstaan bouwde men voort op dwaalwegen en uitvindingen. Er zit natuurlijk ook veel schroot tussen en een enkele hedendaagse, nieuwe fiets is ook zeker het aankijken waard. Kortom, iedere fiets die iets nieuws, iets van durf in zich heeft, oud of nieuw, heeft iets waarin die uitblinkt, wat bijzonder en opmerkelijk is. Dat is dan het conserveren waard. Maar omdat oude fietsen ook ooit ééns nieuw zijn geweest kan het je spijten dat zoiets op het moment dat zo'n vehikel de fabriek verliet en gekocht werd niet altijd op waarde is geschat.
DCR gaat nooit verloren....
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1759
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: oude fiets of ouwe fiets

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Ik zie het zo: een ouwe fiets is een fiets die vrij waarschijnlijk op de sloop gaat belanden zodra de reparatiekosten om hem te blijven gebruiken te hoog worden. Een oude fiets blijft hersteld worden indien nodig, of dusdanig licht gebruikt om hem te sparen voor de toekomst. Een beetje hetzelfde als het verschil tussen antiek en oude rommel.
Plaats reactie