Roest verwijderen aan spaken

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
Jean-Claude
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 okt 2014, 19.19

Roest verwijderen aan spaken

Bericht door Jean-Claude »

Sinds kort heb ik mij een Flandria fiets aangeschaft bouwjaar 1975.De fiets is nog in heel goede staat maar de spaken van mijn wielen beginnen te roesten.Hoe kan ik dit best verwijderen?
1tm100
Berichten: 153
Lid geworden op: 9 jun 2013, 12.45

Re: Roest verwijderen aan spaken

Bericht door 1tm100 »

staalwol/brillo/zeepspons heb je ze zo schoon, is bij de super te halen, zijn vaak roze/geel van kleur
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1759
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Roest verwijderen aan spaken

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Als de roest eenmaal ingezet is, dan zullen ze wel rap blijven roesten. Zeker als je de roest wegschuurt, en daarmee dus ook meer van de resterende zinklaag die roest tegengaat. Goede kans dat als je de fiets een paar keer buiten zet in de regen dat de spaken dan alweer bruin zijn, tenzij je ze behandeld met owatrol of zinkhoudende verf o.i.d.
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 991
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Roest verwijderen aan spaken

Bericht door JasperA »

Als ze echt helemaal roestig zijn (je ziet dus niets meer glimmen) dan heb ik goede ervaringen met aluminium folie wat je tot een propje maakt eventueel aangevuld met wat WD40. De glans komt er natuurlijk niet door terug maar de spaken worden wel weer redelijk glad en aantoonbaar.

Anders inderdaad gewoon een Brillo schuursponsje, sowieso als je aan fietsen sleutelt moet je hier een doosje van hebben staan... :mrgreen:
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
fongers
Berichten: 187
Lid geworden op: 21 jun 2012, 20.48

Re: Roest verwijderen aan spaken

Bericht door fongers »

Ik heb ooit de spaken van een Fongers uit 1936 op de volgende manier behandeld: Ik heb alle spaken gedemonteerd (let goed op wat binnen en buiten spaken zijn, zodat ze er weer op dezelfde manier inkomen) daarna met fijne staalwol iedere spaak een beetje gepolijst. Daarna de spaken voorzien van een laagje motorolie. Dit even laten intrekken an dat licht droogmaken met een poetsdoek. Daarna alles weer inspaken. Een heleboel werk, maar het ziet er erg mooi uit. Het geeft een,mooi geleefd uiterlijk. Er staat hier op het forum wel een topic over mijn Fongers BB65 uit 1936. Daar is hey resultaat te zien.

Succes!

Groetjes Mark
1tm100
Berichten: 153
Lid geworden op: 9 jun 2013, 12.45

Re: Roest verwijderen aan spaken

Bericht door 1tm100 »

Oppassen met wd40 bij naafjes, wd40 is een vet oplosser. ;)
de sjaal
Berichten: 47
Lid geworden op: 2 sep 2014, 20.42

Re: Roest verwijderen aan spaken

Bericht door de sjaal »

Probeer eens geweerolie XP 10
Plaats reactie