terugtraprem Victoria

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
Denis waut

terugtraprem Victoria

Bericht door Denis waut »

Hallo fietsers,

Onlangs zoals in dit forum gemeld, een GLORIA-fiets 1937 (?) op de kop getikt ; alle info welkom over deze fiets of gelijkaardige.

De terigtraprem 'trapte door', en er kan dus niet met de fiets gereden worden. Momenteel.
Ik heb geen kennis van de werking van welke terugtraprem ook.
Dus enerzijds voorzichtig uit elkaar gehaald en opgedroogd vet gekuisd, en anderzijds op internet gaan snollen hoe zo'n ding zou moeten werken.
:) 't heeft me weinig geholpen. Er wordt over busjes gesproken die in een oliefilm zachtjes moeten heen en weer glijden enz, maar bij mijn systeem is het blijkbaar anders.
Ra ra ra, wie weet het wel.

Het betreft een terugtraprem van het merk Victoria (...op een Gloria-fiets klinkt dat wel, hé!).
Voor zover ik kan uitmaken (uit het geheel van de fiets die origineel en onverprutst lijkt, en uit de kenmerken van slijtage van de rem en mogelijke ruimte in deze as), lijken alle stukken aanwezig, maar jullie weten misschien beter.

Hoe zat het geheel ik elkaar? Volg mee op de foto's:
In de wiel schuift het messing stuk (met vele schuine groefjes). In dit messing onderdeel zitten twee metaalveertjes met bijbehorende metaalblokjes (en op de detailfoto is te zien dat het stuk lichtjes gebarsten is ter hoogte van één van die veertjes :( ).
In dit stuk past het grote zwarte stuk, zo diep als de groene pijl aangeeft; aan dit stuk zijn links twee gebogen metaalveertjes die het stuk mooi centreren in het messing stuk. De veertjes van het messing stuk passen zoals de rode pijl aangeeft in de inkepingen van het zwarte stuk.

Dan kan de as in het geheel geschoven worden uiteraard met de linkse kogellager (met gele pijl aangeduid); dan de grote drijfkop in te vijzen in het zwarte stuk (met de rechtse kogellager met gele pijl). En het geheel wordt samengehouden met een konische bout (groene pijl).

Die verdikking op de as schuift eigenlijk in het messing stuk, zo dat het messing stuk niet kan draaien want er is een inkeping (aangeduid met de bovenste blauwe pijl) die perfect in een blokje van de verdikking past (onderaan aangeduid met een blauwe pijl).

Als ik de gekuiste boel terug -zonder olie of vet want blijkbaar zijn meningen verschillend wat er gebruikt moet worden- in elkaar zet, draait de drijfkop samen met het zwarte stuk perfect, en hoor je tik-tik-tik: van het zwarte stuk dat in het messing stuk draait, en de veertjes van het messing stuk die klikken in de inkepingen van het zwarte stuk (wat een uitleg :oops: ).

Maar het wiel draait uiteraad nog niet, want hoe zou de kracht kunnen overgebracht worden ??? Volgens ik moet begrijpen, moet het wiel ergens geklemd wordne, moet er wrijving ontstaan door het vet of deolie??

Bij manueel draaien van het wiel, en de drijfkop dan achterwaarts 'trappen' remt het wiel mooi af.

Is het dan nog enkel vet of olie in de boel smeren, en kan het dan als wonder functioneren??

...ja sorry voor zo'n uitleg, maar hoe moet het anders?
Dus dank voor de leestijd, en misschien nog extra dank voor jullie kennis.

Groeten
Denis
Bijlagen
Afb8272.jpg
Afb8272.jpg (252.81 KiB) 4312 keer bekeken
Afb8271.jpg
Afb8271.jpg (250.27 KiB) 4312 keer bekeken
Afb8267.jpg
Afb8267.jpg (289.44 KiB) 4312 keer bekeken
Afb8270.jpg
Afb8270.jpg (254.22 KiB) 4312 keer bekeken
Afb8269.jpg
Afb8269.jpg (245.35 KiB) 4312 keer bekeken
Afb8264.jpg
Afb8264.jpg (187.19 KiB) 4312 keer bekeken
Afb8265.jpg
Afb8265.jpg (286.29 KiB) 4312 keer bekeken
velophile

Re: terugtraprem Victoria

Bericht door velophile »

Dag Denis,

Dit type rem komen we hoofdzakelijk tegen in kinderfietsen. Gewoonlijk is de naaf dan van het merk Sachs en het naaftype heet Komet. Er zijn tientallen andere fabrikanten die dit principe ook gebruiken, en voor de oorlog was Victoria daar een van.
In feite kent de naaf drie toestanden: aandrijving, vrijloop, remwerking.
Het rechtse deel van het zwarte stuk met inkepingen is de koppeling. Als je kracht zet op de aandrijving (naar voren trapt) moet de koppeling naar rechts schuiven en het naafhuis meenemen in de draairichting. Als we stoppen met trappen komt de koppeling los van het naafhuis. Nu hebben we een vrijloop. Als we terugtrappen, schuift het zwarte deel naar links en drukt het de messingremvoering uit elkaar. Het messing remt het naafhuis af.
De lagers dienen voldoende vet te bevatten. De messing rembekleding moet licht met vet ingesmeerd zijn. Anders is de remwerking zeer agressief (blokkering achterwiel); verder is uiteraard dan de slijtage en warmte ontwikkeling in de naaf groot. Het koppelstuk moet ook ingevet zijn, want het moet kunnen bewegen op de naaf. Aan de koppelingskant met inkepingen moet geen vet gebruikt worden; die moet het naafhuis vast grijpen om de aandrijving te verzorgen. Helaas zal door slijtage de kracht waarmee dat gebeurt, verminderen. Daardoor slipt de koppeling: hij trapt door. Zowel naafhuis als koppeling slijten, maar de koppeling is het deel dat je zou moeten vervangen. En daar zijn niet altijd passende onderdelen voor te vinden; kijk eens bij: http://www.velo-classic.de
Groet, Wiel
Denis waut

Bericht door Denis waut »

Hallo,

...soms ligt het antwoord in kleine details :D
Zelf zitten nadenken, prutsen, omdraaien, monteren en demonteren. ...en daar was het antwoord: op mijn foto waar de stukken nog net uit het wiel rechts komen piepen, zijn ze foutief gemonteerd: eerst moet het zwart stuk in het wiel, en dan het messing stuk !
Dus zo gemonteerd, en nu functioneert het wel. Dus m.a.w moest het deel met de ribbeltjes tegen een conisch deel van het wiel drukken. Logisch, maar als je het eerst niet weet :oops:
Nu nog alles invetten, en dan weer zoveel kilometers fietsen!

Denis
velophile

Bericht door velophile »

Hallo Denis,

Nog een vooroorlogs plaatje; de prijzen zullen wel niet meer geldig zijn.

Groet, Wiel
Bijlagen
viktoria.jpg
viktoria.jpg (343.32 KiB) 4242 keer bekeken
Plaats reactie