terugtraprem Victoria
Geplaatst: 8 dec 2014, 13.02
Hallo fietsers,
Onlangs zoals in dit forum gemeld, een GLORIA-fiets 1937 (?) op de kop getikt ; alle info welkom over deze fiets of gelijkaardige.
De terigtraprem 'trapte door', en er kan dus niet met de fiets gereden worden. Momenteel.
Ik heb geen kennis van de werking van welke terugtraprem ook.
Dus enerzijds voorzichtig uit elkaar gehaald en opgedroogd vet gekuisd, en anderzijds op internet gaan snollen hoe zo'n ding zou moeten werken.
't heeft me weinig geholpen. Er wordt over busjes gesproken die in een oliefilm zachtjes moeten heen en weer glijden enz, maar bij mijn systeem is het blijkbaar anders.
Ra ra ra, wie weet het wel.
Het betreft een terugtraprem van het merk Victoria (...op een Gloria-fiets klinkt dat wel, hé!).
Voor zover ik kan uitmaken (uit het geheel van de fiets die origineel en onverprutst lijkt, en uit de kenmerken van slijtage van de rem en mogelijke ruimte in deze as), lijken alle stukken aanwezig, maar jullie weten misschien beter.
Hoe zat het geheel ik elkaar? Volg mee op de foto's:
In de wiel schuift het messing stuk (met vele schuine groefjes). In dit messing onderdeel zitten twee metaalveertjes met bijbehorende metaalblokjes (en op de detailfoto is te zien dat het stuk lichtjes gebarsten is ter hoogte van één van die veertjes
).
In dit stuk past het grote zwarte stuk, zo diep als de groene pijl aangeeft; aan dit stuk zijn links twee gebogen metaalveertjes die het stuk mooi centreren in het messing stuk. De veertjes van het messing stuk passen zoals de rode pijl aangeeft in de inkepingen van het zwarte stuk.
Dan kan de as in het geheel geschoven worden uiteraard met de linkse kogellager (met gele pijl aangeduid); dan de grote drijfkop in te vijzen in het zwarte stuk (met de rechtse kogellager met gele pijl). En het geheel wordt samengehouden met een konische bout (groene pijl).
Die verdikking op de as schuift eigenlijk in het messing stuk, zo dat het messing stuk niet kan draaien want er is een inkeping (aangeduid met de bovenste blauwe pijl) die perfect in een blokje van de verdikking past (onderaan aangeduid met een blauwe pijl).
Als ik de gekuiste boel terug -zonder olie of vet want blijkbaar zijn meningen verschillend wat er gebruikt moet worden- in elkaar zet, draait de drijfkop samen met het zwarte stuk perfect, en hoor je tik-tik-tik: van het zwarte stuk dat in het messing stuk draait, en de veertjes van het messing stuk die klikken in de inkepingen van het zwarte stuk (wat een uitleg
).
Maar het wiel draait uiteraad nog niet, want hoe zou de kracht kunnen overgebracht worden ??? Volgens ik moet begrijpen, moet het wiel ergens geklemd wordne, moet er wrijving ontstaan door het vet of deolie??
Bij manueel draaien van het wiel, en de drijfkop dan achterwaarts 'trappen' remt het wiel mooi af.
Is het dan nog enkel vet of olie in de boel smeren, en kan het dan als wonder functioneren??
...ja sorry voor zo'n uitleg, maar hoe moet het anders?
Dus dank voor de leestijd, en misschien nog extra dank voor jullie kennis.
Groeten
Denis
Onlangs zoals in dit forum gemeld, een GLORIA-fiets 1937 (?) op de kop getikt ; alle info welkom over deze fiets of gelijkaardige.
De terigtraprem 'trapte door', en er kan dus niet met de fiets gereden worden. Momenteel.
Ik heb geen kennis van de werking van welke terugtraprem ook.
Dus enerzijds voorzichtig uit elkaar gehaald en opgedroogd vet gekuisd, en anderzijds op internet gaan snollen hoe zo'n ding zou moeten werken.

Ra ra ra, wie weet het wel.
Het betreft een terugtraprem van het merk Victoria (...op een Gloria-fiets klinkt dat wel, hé!).
Voor zover ik kan uitmaken (uit het geheel van de fiets die origineel en onverprutst lijkt, en uit de kenmerken van slijtage van de rem en mogelijke ruimte in deze as), lijken alle stukken aanwezig, maar jullie weten misschien beter.
Hoe zat het geheel ik elkaar? Volg mee op de foto's:
In de wiel schuift het messing stuk (met vele schuine groefjes). In dit messing onderdeel zitten twee metaalveertjes met bijbehorende metaalblokjes (en op de detailfoto is te zien dat het stuk lichtjes gebarsten is ter hoogte van één van die veertjes

In dit stuk past het grote zwarte stuk, zo diep als de groene pijl aangeeft; aan dit stuk zijn links twee gebogen metaalveertjes die het stuk mooi centreren in het messing stuk. De veertjes van het messing stuk passen zoals de rode pijl aangeeft in de inkepingen van het zwarte stuk.
Dan kan de as in het geheel geschoven worden uiteraard met de linkse kogellager (met gele pijl aangeduid); dan de grote drijfkop in te vijzen in het zwarte stuk (met de rechtse kogellager met gele pijl). En het geheel wordt samengehouden met een konische bout (groene pijl).
Die verdikking op de as schuift eigenlijk in het messing stuk, zo dat het messing stuk niet kan draaien want er is een inkeping (aangeduid met de bovenste blauwe pijl) die perfect in een blokje van de verdikking past (onderaan aangeduid met een blauwe pijl).
Als ik de gekuiste boel terug -zonder olie of vet want blijkbaar zijn meningen verschillend wat er gebruikt moet worden- in elkaar zet, draait de drijfkop samen met het zwarte stuk perfect, en hoor je tik-tik-tik: van het zwarte stuk dat in het messing stuk draait, en de veertjes van het messing stuk die klikken in de inkepingen van het zwarte stuk (wat een uitleg

Maar het wiel draait uiteraad nog niet, want hoe zou de kracht kunnen overgebracht worden ??? Volgens ik moet begrijpen, moet het wiel ergens geklemd wordne, moet er wrijving ontstaan door het vet of deolie??
Bij manueel draaien van het wiel, en de drijfkop dan achterwaarts 'trappen' remt het wiel mooi af.
Is het dan nog enkel vet of olie in de boel smeren, en kan het dan als wonder functioneren??
...ja sorry voor zo'n uitleg, maar hoe moet het anders?
Dus dank voor de leestijd, en misschien nog extra dank voor jullie kennis.
Groeten
Denis