Hallo Hans,
Ik heb een tijd geleden een F.N. herenfiets gehad van plm 1924.
Die had originele spatborden zo als Fongers maar dan wat smaller en platter. Wel dus de hoge rug.
De spatbordstangen zijn ook apart met aan spatbordkant blikken vormpjes waar de stangen in zijn opgesloten.
Ergens eind jaren 20 werden de Fongers-achtige spatborden vervangen door het model zo als hier op de foto.
- F.N.damesfiets eind jaren 20
- 040930_cbr_mp_his_trans_vb_515.jpg (184.19 KiB) 5291 keer bekeken
Het achterspatbord heeft steeds de bevestigingsbout van de staande vork van onder uit vast zitten aan het spatbord.
Dit is gedaan om het spatbord makkelijk los en vast te kunnen schroeven.
De staande achtervork moet namelijk los worden genomen zodat het achterwiel na los maken van de cardan-as naar buiten gekanteld kan worden zodat ze uit de achtervork van de cardan kan worden geschroefd.
Als je dat niet doet dan gaat bij losschroeven van de as uit de cardan de vork steeds breder worden en dat is onmogelijk.
Aan de remsleutelkant moet de naaf uit de achtervork worden gekanteld.
Zo te zien aan de fiets van Martin is het voorwiel origineel.
De pedalen hebben origineel ook die dikkere cups op een dunnere tussenbuis.
Mijn fiets had nog originele lak in redelijk blinkende staat maar er was helemaal geen enkele bies te zien. Nergens , ook niet onder een pompklem of zo.
De wielen waren 28 X 5/8 met mooie smalle zwarte velgen.
F.N. heeft zeker ook houten spatborden en /of houten velgen gehad. In iedere combinatie hout-staal.
Op de Engelse old bicycle site staat ook een afdeling shaft driven bicycles met een paar F.N.`s en een onderdelen catalogus.
Groeten,
Maarten
P.S. Er staat op de engelse Ebay een James lamphaak te koop.
5 pond meen ik