Doortrapper versus Fixie

Voor alle off-topic zaken.
Plaats reactie
han1960

Doortrapper versus Fixie

Bericht door han1960 »

Afbeelding
Simplex fiets 1898 zónder versnelling (Het Rijwiel)

In de jaren negentig werden de stalen fietsframes verdrongen door aluminium en carbon. De nieuwe materialen waren lichter, sterker, moderner; het oude staal had afgedaan...

Revival van het stalen frame. Overal ter wereld worden oude, stalen racefietsen omgebouwd tot hippe stadsfietsen. Voor de stoerste onder ons zijn dat ouderwetse doortrappers zonder versnelling, spatborden en rem (ze noemen dat fixie of fixed gear). Wiel, banden, fietsketting, zadel en stuurlinten zijn in een en dezelfde kleur verkrijgbaar om een zo persoonlijke mogelijke fiets te kunnen maken.

Afbeelding
Fixie fiets 2014 (met maar één versnelling
= zónder versnelling)

Neen, ik ben niet zo van dat 'stadse, hippe, retro-achtige, ego-achtige'. Ik ben niet zo stoer om op een doortrapper te gaan rijden. Ik heb wel leren fietsen op een doortrapper, zo'n klein rood ding met kruiwagenwielen.

Ik hou veel meer van mijn Stefanie, mijn aluminium trekking fiets met Rolhoff, of geef mij maar mijn stalen racefiets mét versnellingen uit de jaren zeventig.

Wat is het verschil tussen deze 2 fietsen?
Meer dan een eeuw verschil, maar verder maakt het niet zoveel verschil uit tussen deze 2 fietsen.
Het enige verschil bestaat uit de naam die hiervoor gebruikt wordt; ouderwetse doortrapper tegenover fixed gear.
En zo zijn we weer een eeuw terug, lijkt het wel.

Fiets Camper
Afbeelding
Afbeelding

Groet, Han
fietser

Re: Doortrapper versus Fixie

Bericht door fietser »

Leuke vergelijking! De lijnen zijn vrijwel hetzelfde en het idee van soberheid bij de moderne fixies/singlespeeds grijpt natuurlijk wel terug naar de tijd toen "fixie" geen keuze was maar het enige wat er tot dan bedacht was. Als je inzoomt op details (de vormen, de oppervlaktebehandeling, het lagerwerk, de bouten & moeren en last but not least de "patina") worden de verschillen wel een stuk duidelijker. Dat maakt denk ik dat de groepen liefhebbers van deze twee soorten fietsen elkaar niet veel overlappen.

Heb je met deze kampeer-fietskar helemaal naar Koblenz gefietst, of waar het ook is???

Groeten,
fietser
han1960

Bericht door han1960 »

Ik doel méér op de overeenkomsten tussen deze 2 fietsen dan op de verschillen zoals jij aangeeft, maar ik blijf erbij dat de naam van deze 2 fietsen het grootste verschil is; ouderwetse doortrapper tegenover fixed gear.
Dit is niet mijn fiets camper. Deze trailer komt uit Denemarken. Het was
eigenlijk een grapje want ik heb zo'n ding nog nooit gezien!
Kijk maar hier; http://www.livinginashoebox.com/this-fo ... -the-road/
Groet, Han
de rode

Bericht door de rode »

nu we toch aan het vergelijken zijn ; die camper lijkt wel op een kattenbak op wielen ; je hebt al een hernia voor je binnen gekropen bent ! het heeft ook wel wat van een koelkast achter de fiets trouwens ...
RVester

Bericht door RVester »

Framegeometrie is wel heel anders tussen de twee. De 'fixie' was eigenlijk een baanwielrenfiets, bereden door wielrenners buiten het seizoen om soepele benen te krijgen.
Later kwamen de fietskoeriers om de look hip te maken. Hoe dan ook, een omgebouwd moderner raceframe heeft een heel andere framegeometrie dan een fiets gericht op comfort zoals een stadsfiets die toevallig geen vrijloop heeft.
Plaats reactie