Ik ben bezig met het opknappen van een oude Fongers.
Nu zit het blokje dat de stuurpen vast trekt muurvast geroest in de balhoofdbuis van de voorvork. Wie heeft de gouden tip om deze eruit te krijgen?
Dit is al mislukt:
- Nachten kruipolie
- Balhoofdbuis boven het gasfornuis (icm onderstaande)
- Stuurbout er van onderaf indraaien en zo met de hamer het blokje eruit proberen te rammen. Enige resultaat: 2 stuurbouten krom en schroefdraadloos.
- Bovenkant balhoofdbuis afsluiten en met stuurbout blokje eruit proberen te trekken. Hierbij alleen nog meer schroefdraad verloren.
Nu is de schroefdraad in het blokje dus aan gort. Een andere beperking is dat het blokje bovenop de massieve bovenkant van de vork ligt. Van onderaf kun je er dus niet goed meer bij.
Zijn er hier doorgewinterde sleutelaars die nog een mogelijkheid kunnen verzinnen om hem eruit te krijgen? Een nieuwe stuurpen kan nu niet ver genoeg de balhoofdbuis in zakken.
Breinbreker: Blokje stuurpen muurvast in voorvork.
Re: Breinbreker: Blokje stuurpen muurvast in voorvork.
Beste Daan,
Al nachten azijn geprobeerd?
Normaal gesproken draai je de expanderbout enkele slagen los en tik je m met de hamer naar beneden.
Groeten, Y.
Al nachten azijn geprobeerd?
Normaal gesproken draai je de expanderbout enkele slagen los en tik je m met de hamer naar beneden.
Groeten, Y.
Sportief fietsend!
Ik denk dat je hem het beste kunt laten zitten. En een nieuw "blokje" kunt pakken.
Groetjes Mark
Groetjes Mark
Is het onderste stukje van het stuur niet afgebroken
zodat dat nog boven de expander zit dan kun je blijven hakken
en sla je de boel alleen maar vaster, kijk eens met een lampje in de balhoofd buis of echt alleen de expander er nog in zit dus zonder een stukje afgebroken stuur er boven.
zodat dat nog boven de expander zit dan kun je blijven hakken
en sla je de boel alleen maar vaster, kijk eens met een lampje in de balhoofd buis of echt alleen de expander er nog in zit dus zonder een stukje afgebroken stuur er boven.
Expander, yes dat was het woord.
Enfin, ik ga er nog eens wat azijn/cola/kruipolie en een flinke gasbrander tegenaan zetten.
Ruimte voor een nieuwe expander is er nu niet helaas, dan komt de stopstreep van de stuurpen net boven het balhoofd uit.
Enfin, ik ga er nog eens wat azijn/cola/kruipolie en een flinke gasbrander tegenaan zetten.
Ruimte voor een nieuwe expander is er nu niet helaas, dan komt de stopstreep van de stuurpen net boven het balhoofd uit.
Laatst gewijzigd door Daan88 op 16 feb 2015, 13.41, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Ik ben het met Theodorus eens; er moet wel een stuk stuur nog inzitten want anders zou de expander er gewoon uit vallen omdat hij dunner is dan de binnenkant van de voorvorkbuis.
Mijn advies: flink heet stoken op de plek waar hij vast zit, en dan met een oude stuurpen schuin erin van bovenaf de expander naar beneden hameren. Als dit gelukt is zit je nog met het restantje stuurbuis wat vermoedelijk ook goed vast zal zitten.
Een lastig klusje waarbij een reciprozaag uikomst kan bieden.
Een ijzerzaag erin en van bovenaf het restantje stuur doorzagen waardoor het restantje kan 'krimpen' waarna je het er hopelijk met dezelfde oude stuurpen kan uittikken. Bij het zagen is wel uiterste voorzichtigheid vereist zodat je niet in de vorkbuis zaagt.
Ik heb dit zelf een keer gedaan met een iets te dikke zadelpen die in een frame was geramd.
Succes!
Mijn advies: flink heet stoken op de plek waar hij vast zit, en dan met een oude stuurpen schuin erin van bovenaf de expander naar beneden hameren. Als dit gelukt is zit je nog met het restantje stuurbuis wat vermoedelijk ook goed vast zal zitten.
Een lastig klusje waarbij een reciprozaag uikomst kan bieden.
Een ijzerzaag erin en van bovenaf het restantje stuur doorzagen waardoor het restantje kan 'krimpen' waarna je het er hopelijk met dezelfde oude stuurpen kan uittikken. Bij het zagen is wel uiterste voorzichtigheid vereist zodat je niet in de vorkbuis zaagt.
Ik heb dit zelf een keer gedaan met een iets te dikke zadelpen die in een frame was geramd.
Succes!
Daar zit hem toch niet de kneep vrees ik, ik heb het originele stuur gewoon heelhuids uit de fiets gehaald. In de buis zie ik vooral veel roest, en een eenzame expander zonder duidelijke grens tussen expander en balhoofdbuis. Hij staat nu te weken, ik pak vanavond de gasbrander eens en heb een stalen pen gevonden die precies van de onderkant in de vork past. Nog een poging op deze manier, anders misschien met een lange boor de expander doorboren?