Even voorstellen

Nieuw op dit forum? Stel je even voor!
rubends

Even voorstellen

Bericht door rubends »

Hoi,
Ik kwam op dit leuke forum terecht bij het zoeken naar meer info over pedersen-fietsen. Ik ben helemaal weg van deze fietsen, en heb sinds kort een tweede exemplaar aangekocht, een veel ouder exemplaar dan mijn eerste pedersen. Maar eigenlijk ben ik ook fan van oude fietsen in het algemeen :)
Bijlagen
mijn tweede pedersen
mijn tweede pedersen
10897922_10206180113681061_2971873104652185004_n.jpg (162.84 KiB) 6210 keer bekeken
mijn eerste pedersen
mijn eerste pedersen
pedersen.jpg (359.73 KiB) 6210 keer bekeken
gerritkan

Re: Even voorstellen

Bericht door gerritkan »

Welkom Ruben .

De Pedersen is een mooi aparte fiets met leuke ontwerp details en er zijn er een aantal bij de leden van de Oude , ik heb er zelf ook een .
Er is een goede Engelse site over Pedersen met veel info over de geschiedenis en ook over de nieuwere modellen die nu gemaakt worden , welke eenvoudig via Google te vinden is .
Maarten Waarlé

Bericht door Maarten Waarlé »

Ruben ,
Leuk te zien dat er ook nieuwe pedersens zijn met zo`n laag stuur.
Eerlijk geschreven vind ik die het fraaist.

Ik heb er ook een (met hoog stuur) maar moet je eerlijk bekennen dat ik nog niet op de fiets gereden heb.
De staat is nog niet zo dat je er mee kan rijden.
Ik ben wel gaan zitten (hangen) maar daarbij knapte de nodige draadjes.
Gerrit heeft al wat kilometers achter de rug met z`n Dursley Pedersen en ik heb er al wel eens op mogen rijden.

Het moet anders zijn dan een fiets waarbij je direct met het frame bent verbonden.
Hoe ervaar jij dat? is het relaxed of wat onduidelijk qua fietsgevoel zo`n hangmat ervaring?

Groeten,
Maarten
rubends

Bericht door rubends »

Hey Maarten,

die met het lage stuur is geen nieuwe hoor, die is veel ouder dan de rode. Volgens de info die ik op diverse engels-talige sites al heb gevonden zou het wel eens een héél oude kunnen zijn, er staat een framenummer in, dat overeenkomt met de periode dat er groene pedersen-fietsen geproduceerd zijn, en ook andere zaken wijzen op een oud frame. Er zitten wel nieuwere componenten op, zoals de wielen, de achternaaf is bijvoorbeeld een torpedo duomatic uit de jaren 60, wat intussen dus ook niet meer erg jong is ;)

Wat het rijden betreft, dat moet je echt ervaren, dat is moeilijk uit te leggen. Het is heel comfortabel, en vooral op de rode die vrij moderne versnellingen heeft krijg je het gevoel dat je sneller vooruit komt voor de kracht die je uitoefent, in vergelijking met een gewone fiets, het geeft een beetje het gevoel van een electrische fiets, maar dan zonder motor.
Het feit dat je op een soort hangmatje zit zorgt er helemaal niet voor dat de fiets minder stabiel aanvoelt of zo, ik heb er nog geen nadeel aan kunnen ontdekken, enkel voordelen.

heb ook nooit begrepen waarom dit model fietsen nooit echt commercieel doorgebroken is.
Maarten Waarlé

Nou,dat klinkt veelbelovend. Ik heb ook erg veel zin om mijn Dursley Pedersen rijdbaar te maken.
Ik ben ook benieuwd naar wat het verschil is tussen het gewone ruitframe en deze constructie.En dan ook meer te ervaren/experimenteren dan een enkel rondje rijden.
Maar eerst zijn er nog wat andere fietsen waar ik nu mee bezig ben en die ik eerst goed op de wielen moet zien te krijgen.

Ik zal later wat foto`s laten zien van m`n D.P.
Ik moet bijvoorbeeld nog een nieuwe hangmatzadel weven en dat levert best leuke plaatjes op vermoed ik.

Groeten,
Maarten
9Bicy6clet!!3

Bericht door 9Bicy6clet!!3 »

Hallo Maarten,

ik heb ook een Pedersen maar dan Pedersen of Denmark geheel nikkel en niet oud jaren 70 , het rijden lijkt op het rijden/fietsen op een ligfiets je legt ongemerkt vele kilometers af en je hebt veel bekijks, vooral Duitsers vinden dit mooi, ik heb vaak een duim omhoog gehad met het rijden op deze mooie fiets,

Groetjes Hans
Maarten Waarlé

Hallo Hans,

Ja blijkbaar zijn ze bij diverse mensen gebouwd.
Er zijn Deense Engelse en Duitse.
Ik heb geen idee welke geliefder zijn of beter presteren.
Ik heb een authentieke uit 1910 of 1911 met zo`n pedersen versnellingsnaaf.
Dursley Pedersen size 5
Dursley Pedersen size 5
DSCF2018.JPG (499.6 KiB) 6076 keer bekeken
Aan het zadel is wel te zien dat een en ander nog niet klopt.
Wat ik wel heel gaaf vind is dat de kettingkast en spatborden er nog bij zitten want dat is in veel gevallen verdwenen.
Deze fiets heeft aluminium velgen van Roman dat kwam in de mode rond die tijd.
De pedalen zijn van Lea Francis en waren ook een optie in die jaren. De vorige eigenaar heeft die er overigens wel afgeschroefd.
Er zitten nu een paar vernikkelde D.P. pedalen op.

Groeten,
Maarten
9Bicy6clet!!3

Bericht door 9Bicy6clet!!3 »

Hallo Maarten,

Mooie Fiets, het verschil wat ik zo zie is dat er bij mij geen balhoofd strop op zit en ook de voorrem niet zoals bij jouw fiets door de voorvork constructie loopt verder lijkt maar dan zeg ik ook lijkt het identiek, ik zal tzt ook een foto plaatsen,

groetjes Hans
gerritkan

Bericht door gerritkan »

Nou dan ook maar een plaatje van mijn Dursley Pedersen van 1903 .
Net als die van Maarten met de versnelling in de achternaaf die in dat jaar voor het eerst gebruikt werd .
De foto is genomen na aanschaf in Engeland , hij is schoon gemaakt en wat uit elkaar kon gedemonteerd en met de nodige vet en olie weer in elkaar gezet .
Andere oude velgen omdat de originele helaas door lange stilstand op de plaats waar ze op de grond hadden gestaan door geroest waren .
Nieuwe zitting / hangmat gewogen .
Bijlagen
image.jpg
image.jpg (356.13 KiB) 6052 keer bekeken
theodorus

Bericht door theodorus »

okee. dan ook maar een foto van mijn Dursley pedersen hoogte nummer 3 uit 1910 met 26x1 1/2 wielen een DP 3 versnellingsnaaf.
Het frame is door maarten op vakkundige wijze gerepareerd.
Er zaten zeer slechte stukken in maar is nu weer in goede staat
Er zit totaal geen lak of nikkel meer op alleen wat olie.
Bijlagen
003 (400x300).jpg
003 (400x300).jpg (96.76 KiB) 6031 keer bekeken
Plaats reactie