Uitgelubberde Spiebaan trapas

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
Burgersfan

Uitgelubberde Spiebaan trapas

Bericht door Burgersfan »

transporter 013.JPG
transporter 013.JPG (172.69 KiB) 5834 keer bekeken
transporter 010.JPG
transporter 010.JPG (161.04 KiB) 5834 keer bekeken
Hallo oude fiets liefhebbers,

Ik heb in mijn oude transportfiets een goedlopende trapas zitten, alleen is de spiebaan voor de trapper is geheel uitgelubberd.
Ik kan een nieuwe spie er zo doorheen trekken.
Weet iemand hier een goede oplossing voor?
Ad transportfiets

Re: Uitgelubberde Spiebaan trapas

Bericht door Ad transportfiets »

Oplassen en opmaat vijlen :D
Groet Ad
wimjansen

Bericht door wimjansen »

Wat kan helpen is om de baan iets vlak te vijlen en een stukje RVS plaatmateriaal > 0.5 mm tussen spiebaan en spie te schuiven. Omzetten op de crank tegen het wegglijden. Het is een lapmiddel maar voldoet vaak wel en is simpel, zonder de geharde trapas te hoeven verhitten.
DCR gaat nooit verloren....
maartenB

Bericht door maartenB »

deze trapas is waarschijnlijk niet gehard, het is een Thomson en kijk maar naar de slijtage: dat duidt niet op een geharde as. Oplassen en vijlen lijkt me inderdaad de juiste oplossing.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Maarten Waarlé

Bericht door Maarten Waarlé »

Nou... ik vrees dat dat niet gaat werken .
Bij zo`n enorme slijtage aan de spiebaan is de as aan de achterkant naar binnen toe ook weggesleten en is de crank
ovaal uit gesleten. Zou je de spie baan oplassen en afvijlen dan blijft de crank schuin naar buiten staan en slingert je pedaal.

De enige restauratie verantwoorde techniek is een bus maken voor de crank en een bus voor de as die beide strak passen .
De crank en as zijn daartoe uitgeboord en afgedraaid maar alles met minimale afname. Dus van de as geen 3 mm afdraaien want dan hou je een te zwak asje over.
het geheel vast solderen en de doorgang van de spie boren/vijlen. Het vlak van de spie moet dan ook nog worden opgebouwd. Lassen/solderen

Klink bewerkelijk maar dit is de techniek die je toepast bij hele zeldzame fietsen waar niets meer van te vinden is . Ik begrijp dat niet iedereen die techniek in huis heeft maar het voordeel van een transportfiets is dat de onderdelen nog te vinden zijn en ook niet erg merk-specifiek zijn. Dus het is hier een kwestie van of vervangen ,of bussen maken voor wie het gereedschap heeft of gewoon vast lassen.

Groeten,
Maarten
maartenB

Bericht door maartenB »

mocht het actueel zijn, ik denk dat ik nog wel een paar NOS transport trapassen heb liggen.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Burgersfan

Bericht door Burgersfan »

Dank jullie voor je reaktie.
Ik heb inmiddels de spiebaan van de as opgelast en uitgevijld.
Maarten Waalre heeft het goed voorspeld. De crank ging iets naar buiten staan, maar met een paar klappen in mijn zware bankschroef zit alles behoorlijk goed.
Ad transportfiets

Bericht door Ad transportfiets »

Mooi dat het gelukt is!
Groet Ad
Plaats reactie