Cyrus versus Valuas

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
cymota
Berichten: 44
Lid geworden op: 15 dec 2012, 18.46

Cyrus versus Valuas

Bericht door cymota »

Ongeveer 25 jaar geleden heb ik een volledig verroest rijwiel meegenomen van de plaatselijke oud ijzer handelaar. Een degelijk vooroorlogs herenrijwiel, maar bij gebrek aan een balhoofdplaatje heb ik nooit geweten welk merk het was. Kenmerkend zijn de oogjes aan de voor- en achtervork, voor bevestiging van de spatbordstangen.
dubbele oogjes voor bevestiging spatbordstang en staande achtervork
dubbele oogjes voor bevestiging spatbordstang en staande achtervork
fiets1.jpg (305.86 KiB) 4022 keer bekeken
oogje voor bevestiging spatbordstang voorvork
oogje voor bevestiging spatbordstang voorvork
fiets33.jpg (262.1 KiB) 4022 keer bekeken
Ik heb de fiets toen opnieuw gelakt en er een Gruno van gemaakt, vanwege de letter G in een balhoofdlug. Ondertussen weet ik dat deze G niets met Gruno te maken heeft, maar een kenmerk is van de lugleverancier.
G in balhoofdlug
G in balhoofdlug
fiets2.jpg (111.28 KiB) 4022 keer bekeken
Toevallig kwam ik een paar jaren geleden een fiets tegen met dezelfde kenmerkende oogjes. Dit was een Valuas en de afstand tussen de gaatjes van het balhoofdplaatje was hetzelfde als bij mijn fiets. Dus het zou best wel eens kunnen dat mijn fiets ook een Valuas is.
Ik zou graag de Gruno transfers vervangen door Valuas transfers, maar die blijken lastig te vinden.
Valuas was een merk van Jac. Franssen en Zonen uit Venlo, die ook het merk Cyrus heeft gevoerd.
Nu vroeg ik me af wat de verschillen zijn tussen de Valuas en Cyrus modellen, of is het enkel de naam die anders is en zijn de fietsen verder gelijk? Want een setje Cyrus transfers heb ik nog liggen en bij de aanstaande Lentetocht wil ik natuurlijk met een Limburgs rijwiel ten tonele verschijnen.
Gebruikersavatar
mazell99
Berichten: 204
Lid geworden op: 2 nov 2013, 11.51

Re: Cyrus versus Valuas

Bericht door mazell99 »

Kestein en Juncker hadden dergelijke bevestigingen van de spatbord stangen ook { gedurende bepaalde bouwjaren }.
Dat van die G is inderdaad een lug fabrikant Gwh .
de rode
Berichten: 1193
Lid geworden op: 25 nov 2013, 06.09

Re: Cyrus versus Valuas

Bericht door de rode »

zie ik daar op de foto nou een schijfremconstructie op een oldtimer ?????
Gebruikersavatar
cymota
Berichten: 44
Lid geworden op: 15 dec 2012, 18.46

Re: Cyrus versus Valuas

Bericht door cymota »

Dat is geen schijfremconstructie maar een authentieke Smith snelheidsmeteraandrijving.
de rode
Berichten: 1193
Lid geworden op: 25 nov 2013, 06.09

Re: Cyrus versus Valuas

Bericht door de rode »

t, was nog wat vroeg m,n ogen deden het nog niet goed .....
Plaats reactie