Ongeveer 25 jaar geleden heb ik een volledig verroest rijwiel meegenomen van de plaatselijke oud ijzer handelaar. Een degelijk vooroorlogs herenrijwiel, maar bij gebrek aan een balhoofdplaatje heb ik nooit geweten welk merk het was. Kenmerkend zijn de oogjes aan de voor- en achtervork, voor bevestiging van de spatbordstangen.
Ik zou graag de Gruno transfers vervangen door Valuas transfers, maar die blijken lastig te vinden.
Valuas was een merk van Jac. Franssen en Zonen uit Venlo, die ook het merk Cyrus heeft gevoerd.
Nu vroeg ik me af wat de verschillen zijn tussen de Valuas en Cyrus modellen, of is het enkel de naam die anders is en zijn de fietsen verder gelijk? Want een setje Cyrus transfers heb ik nog liggen en bij de aanstaande Lentetocht wil ik natuurlijk met een Limburgs rijwiel ten tonele verschijnen.
Ik heb de fiets toen opnieuw gelakt en er een Gruno van gemaakt, vanwege de letter G in een balhoofdlug. Ondertussen weet ik dat deze G niets met Gruno te maken heeft, maar een kenmerk is van de lugleverancier.
Toevallig kwam ik een paar jaren geleden een fiets tegen met dezelfde kenmerkende oogjes. Dit was een Valuas en de afstand tussen de gaatjes van het balhoofdplaatje was hetzelfde als bij mijn fiets. Dus het zou best wel eens kunnen dat mijn fiets ook een Valuas is. Cyrus versus Valuas
Re: Cyrus versus Valuas
Kestein en Juncker hadden dergelijke bevestigingen van de spatbord stangen ook { gedurende bepaalde bouwjaren }.
Dat van die G is inderdaad een lug fabrikant Gwh .
Dat van die G is inderdaad een lug fabrikant Gwh .
Re: Cyrus versus Valuas
zie ik daar op de foto nou een schijfremconstructie op een oldtimer ?????
Re: Cyrus versus Valuas
Dat is geen schijfremconstructie maar een authentieke Smith snelheidsmeteraandrijving.
Re: Cyrus versus Valuas
t, was nog wat vroeg m,n ogen deden het nog niet goed .....