Opknap - restauratie Fongers DZ65 uit 1921-22
Geplaatst: 9 mei 2015, 18.30
Enkele jaren terug kon ik deze Fongers kopen: een zeer hoge damesfiets met het mooie remsysteem over de staande achtervork. Wel roestig, en helaas waren de originele wielen er niet meer bij.
De laatste maanden ging het met de onderdelen ineens hard (dank Jasper!) en van de week ben ik eraan begonnen, met het doel de fiets in één week klaar te krijgen. Dat gaat niet lukken, maar ik kom een heel eind.
Zo was de fiets bij aankoop:
Echt wel een nette basis dus.
Ik had nog een keurig Fongers dameszadel, met vernikkelde veren. Lang zoeken was het vooral naar de juiste velgen van Kron Prinz, en dan ook nog eens 40 gaats achter, met kleine spaakgaten, dus voor spaak 14-15.
Ik heb een set gevonden, die elektrolytisch ontdaan van het chroom, er kwam keurig nikkel tevoorschijn. Een zwarte bies in het midden getrokken en met de oude, ietwat roestige spaken weer ingespaakt.
Voor een Edco naaf met ingeschroefde stofkappen (zoals origineel op de HZ-DZ fietsen van die jaren), achter een K-naaf van Sturmey Archer.
Als banden heb ik er Vredestein Doeto opgezet, echte oude banden. Altijd als ik er ergens op een fiets een tegenkom bewaar ik die oude banden, dus ik heb er altijd wel wat liggen voor dit soort projecten. Veel mooier dan die nieuw geproduceerde.
Ik ben niets gaan vernikkelen. De fiets is vrij roestig, het wat afgebladderde nikkel op stuur en remsysteem vind ik prima passen.
Wel heb ik met Maarten Waarlé het frame gericht, nu hopen dat het werkt en dat de fiets straks recht fietst.
Nu nog de laatste slagjes uit de wielen halen en het remsysteem weer monteren. Ik moet nog remblokjes maken die netjes in die rare Fongers remblokhouders passen. Iemand daar ervaring mee?
Dan de laatste dingetjes (die altijd erg veel tijd kosten) en fietsen!
De laatste maanden ging het met de onderdelen ineens hard (dank Jasper!) en van de week ben ik eraan begonnen, met het doel de fiets in één week klaar te krijgen. Dat gaat niet lukken, maar ik kom een heel eind.
Zo was de fiets bij aankoop:
Echt wel een nette basis dus.
Ik had nog een keurig Fongers dameszadel, met vernikkelde veren. Lang zoeken was het vooral naar de juiste velgen van Kron Prinz, en dan ook nog eens 40 gaats achter, met kleine spaakgaten, dus voor spaak 14-15.
Ik heb een set gevonden, die elektrolytisch ontdaan van het chroom, er kwam keurig nikkel tevoorschijn. Een zwarte bies in het midden getrokken en met de oude, ietwat roestige spaken weer ingespaakt.
Voor een Edco naaf met ingeschroefde stofkappen (zoals origineel op de HZ-DZ fietsen van die jaren), achter een K-naaf van Sturmey Archer.
Als banden heb ik er Vredestein Doeto opgezet, echte oude banden. Altijd als ik er ergens op een fiets een tegenkom bewaar ik die oude banden, dus ik heb er altijd wel wat liggen voor dit soort projecten. Veel mooier dan die nieuw geproduceerde.
Ik ben niets gaan vernikkelen. De fiets is vrij roestig, het wat afgebladderde nikkel op stuur en remsysteem vind ik prima passen.
Wel heb ik met Maarten Waarlé het frame gericht, nu hopen dat het werkt en dat de fiets straks recht fietst.
Nu nog de laatste slagjes uit de wielen halen en het remsysteem weer monteren. Ik moet nog remblokjes maken die netjes in die rare Fongers remblokhouders passen. Iemand daar ervaring mee?
Dan de laatste dingetjes (die altijd erg veel tijd kosten) en fietsen!