Oude racefiets is niet wat het lijkt... maar wat is het wel?

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
Plaats reactie
Daan88

Oude racefiets is niet wat het lijkt... maar wat is het wel?

Bericht door Daan88 »

Ik heb gisteren dit oude racefietsje gekocht, en ben nu erg benieuwd wat het is. één ding kan ik met mijn beginnerskennis wel met vrij veel zekerheid zeggen, het is níet de Gazelle Champion Mondial waarvoor hij zich uitgeeft.

Herkent iemand deze aparte lugs? http://www.mijnalbum.nl/Album=66FLSPWM
Nog iets waar ik geen foto van heb gemaakt maar wat wel opvalt: de aanhechting van de brug voor de achterrem zit bijna helemaal om de staande poten van de achtervork heen gevouwen.

Ik heb weinig vertrouwen in de originaliteit van de fiets, toch maar even de gemonteerde onderdelen (voor zover mij bekend):
Remmen: Shimano 600 1975
Stuurpen: Cinelli
Balhoofd: Hatta SVX
Achternaaf: Shimano 1980
Cranks: gegoten alu, vrij rond afgewerkt met gootje, geen merk zichtbaar. Tandwiel Sugino Mighty Competition.

Wie kan mij helpen met het identificeren van deze Frankenstein?
Afbeelding
asterduc

Re: Oude racefiets is niet wat het lijkt... maar wat is het

Bericht door asterduc »

Daan,

heb de fotos op je album bekeken maar mis er nog één van de onderkant van het bracket waar het serienummer staat.
Ik heb een vermoeden wat het is maar wacht nog even de bracket foto af.

Ed
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
Daan88

Bericht door Daan88 »

Die foto had ik weggelaten omdat daar weinig aanwijzingen te vinden leken te zijn.
Met wat krabben heb ik toch een nummer ontdekt. 84 staat erin geslagen, en links van het nummer tegen de cup aan nog een klein cirkeltje.

Afbeelding

Ik ben benieuwd naar je vermoeden!
velophile

Bericht door velophile »

Dag Daan,

De lugs, vorkkroon en ook het bracket, komen uit Belgie.
Fabrikant is EKLA. De fiets is vermoedelijk van rond 1960.
Aan het nummer onder het bracket moet geen directe betekenis gehecht worden (type nr.? ); onder het ELKA-bracket in mijn lugscollectie staat 42 in hetzelfde lettertype.
Ik ken uit die tijd Locomotief en RIH fietsen met deze lugs. Als de fiets werkelijk bij Gazelle gespoten is, moet het een Locomotief zijn.

Groet, Wiel
Laatst gewijzigd door velophile op 18 mei 2015, 19.10, 2 keer totaal gewijzigd.
asterduc

Bericht door asterduc »

zoals Wiel aangeeft lijkt het me een jaren 60 fietsje dat begin jaren 80 door Gazelle is herlakt (en hernoemd).
Daar hadden ze blijkbaar weinig problemen mee.
Welk merk het origineel was, daar heb ik geen idee van.

Ik vind het met die EKLA lugs wel iets hebben. Jammer dat ze die uitsparingen niet hebben ingekleurd. Zou het veel meer retro maken.
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
Daan88

Bericht door Daan88 »

Dank voor de reacties! Enig idee of het betekent dat het ook een frame van Belgische makelij is, gezien die lugs? Of zijn die overal gebruikt? En is er iets te zeggen over de kwaliteit (als in: voorzichtig mee zijn of matzwart verven en verkopen aan een fixiehipster)

Ik heb wel eens contact gehad met Gazelle over nieuwe stickers voor mijn randonneur, en ze wilden toen geen centimeter meegeven vanwege de fraude die in het verleden was gepleegd met hun transfers (en de bijbehorende garantiesores voor Gazelle). Ik denk dat hier een sjaggeraar heeft geprobeerd zijn 25 jaar oude fietsje wat nieuw leven in te blazen..? De transfers zitten ook niet onder de blanke laklaag, dus zijn aardig beschadigd.
velophile

Bericht door velophile »

Dag Daan,

Ekla was in de jaren vijftig een internationale leverancier.
Veel kleine bouwers in Engeland gebruikten de lugsets.
http://classiclightweights.co.uk/compon ... nents.html
Zoals gezegd ken ik frames van Locomotief (voor 1965!) en Rih met deze lugs. http://www.classicrendezvous.com/Benelu ... France.htm
https://www.flickr.com/photos/41284201@ ... 760238334/
Bij onze goede vriend Rih 1967 zien we ook nog een JOCO:
https://www.flickr.com/photos/41284201@ ... 128397961/

Groet, Wiel
Laatst gewijzigd door velophile op 18 mei 2015, 21.30, 1 keer totaal gewijzigd.
Daan88

Bericht door Daan88 »

Tja, mooi fietsje moet het ooit zijn geweest dan.. Ik zie aardig wat terug in de RIH, al is mijn frame wat minder luxe met de gestanste padden. Het valt me wel op dat hij weinig weegt voor zo'n oud frame, maar hij is natuurlijk ook wel erg laag (51cm)

Leuk dat ik zo snel wat duiding heb van de leeftijd van het frame, al zal de precieze identiteit dus waarschijnlijk niet meer onthuld worden.

Ik zal nu toch op zoek moeten naar een nieuwe baas, 51cm is zelfs voor mijn vriendin te laag. Ik kan de nieuwe eigenaar wel weer wat inspiratie meegeven in elk geval. Bedankt!

Oh, en herkent iemand de cranks misschien nog?
Daan88

Bericht door Daan88 »

Ok, RIH is de hoofdverdachte. De gaatjes in het balhoofd komen vrijwel overeen met de gaatjes in een RIH balhoofdplaatje dat ik nog had liggen van een gesloopte stationsfiets.

En zoveel driehoekige schildjes met de punt omlaag zijn er niet, toch?

Edit: het frame is verkocht aan een RIH verzamelaar, die meteen het uitsluitsel kon geven. Ter lering ende vermaeck: doorslag gaf een ingeslagen nummer voor in de onderste balhoofdlug.
Plaats reactie