Naaf smeren

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
Joebar

Naaf smeren

Bericht door Joebar »

Hallo,

Ik zou graag willen weten wat voor olie ik moet gebruiken om mijn torpedo naaf te smeren hoeveel olie en is daar een een spuit voor en kunnen de lagers dan gewoon met vet gesmeerd worden of worden de lagers gesmeerd door de olie in de naaf.

Alvast bedankt.

Mvg johan
maartenB

Re: Naaf smeren

Bericht door maartenB »

wil je het via het smeernippeltje doen of haal je hem even uit elkaar?
Dat laatste is het beste natuurlijk. Op de kogels een beetje kogellagervet, de rest gewoon met dunne olie, zelf gebruik ik er versnellingsbakolie van de auto voor (80W90) of zelfs naaimachineolie.
Vooral die aandrijfrolletjes zijn kritisch, daar mag absoluut geen vet aan zitten anders gaan ze plakken.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Joebar

Bericht door Joebar »

Bedankt Maarten.

Ik denk dat ik het nu via smeernippel doe ik heb nog te weinig ervaring om hem uit elkaar te halen.

Mvg johan
maartenB

Bericht door maartenB »

hele dunne olie dan!
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Joebar

Bericht door Joebar »

oke bedankt,

Is een paar keer spuiten genoeg of moet er flink veel in.
maartenB

Bericht door maartenB »

als hij zwaar loopt of slecht remt moet hij toch uit elkaar. Gewoon voor onderhoud lijkt een beetje me genoeg. Maar ik doe dat eigenlijk nooit via dat smeerpotje.... ik haal ze altijd even open.
Joebar

Bericht door Joebar »

oke dan ga ik het toch maar even proberen ik heb nog een oude naaf daar ga ik eerst even mee oefenen.

Dank je wel
Fongers1952

Bericht door Fongers1952 »

Een Torpedo naaf is echt makkelijk om uit mekaar te halen, schoonmaken, smeren en weer in mekaar zetten.
Zelfs ik kan het en dat zegt wat. Aan een Sturmey Archer AW naaf zou ik niet durven te beginnen zonder hulp. :oops:
Ik ken mijn beperkingen haha
Succes, peter
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia
Durabo88

Bericht door Durabo88 »

Schoonmaken in de peut en laten drogen. Smeren met een wiellagervet op de lagers (spaarzaam bij de rollen), remmantel bescheiden remmantelvet en de rest dunne olie.
Sportief fietsend!
Plaats reactie