Advies over kettingkast gevraagd

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
Fongers1952

Advies over kettingkast gevraagd

Bericht door Fongers1952 »

Ik heb kortgeleden een Gazelle No. 8 uit 1950 gekocht. Op het eerste gezicht zag hij er aardig uit en hij rijdt lekker.

Maar nu ik hem eens goed bekeken heb moet hij toch helemaal uit mekaar om hem schoon te maken, te repareren en roestplekken te behandelen.

Het probleem is de originele kettingkast. Ik heb geprobeerd hem van onderen voorzichtig open te maken om de ketting en kettingblad schoon te maken. Ik ben echter bang dat hij helemaal uit mekaar gaat vallen. De haakjes zijn roestig en breken makkelijk af. Ik ben bang dat ik hem nooit meer dicht krijg als ik eenmaal begin.

Nu kan ik twee dingen doen; kettingkast zo laten, maar dan gaat de ketting en kettingblad slijten door al het vuil. Of de kettingkast openen en als hij stuk gaat en maar een nieuwe (moderne) op zetten.

Wie geeft mij advies? :oops:
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia
maartenB

Re: Advies over kettingkast gevraagd

Bericht door maartenB »

in elk geval alleen aan kettingkast werken als die warm is, dus bijv. a.s. vrijdag als het 25-30 graden wordt. Dan is hij minder broos.
Vervangen kan ook, maar probeer dan in elk geval weer een haakjes-kast te monteren, dat staat wel zo netjes.
Op Marktplaats komen ze af en toe voorbij, op de beurzen Vianen en Berlicum ligt er ook nog wel eens een. Maar ook die NOS kasten zijn breekbaar!
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Fongers1952

Bericht door Fongers1952 »

Hoi Maarten, klopt. Er zijn nog oude kettingkasten met haakjes te vinden. Maar eentje met Gazelle er op is bijna onmogelijk. Vrijdag als het warm is maar eens heel voorzichtig proberen
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia
Nicolas

Bericht door Nicolas »

NOS oude kettingkasten zijn er nog wel te koop, en volgens mij oude Gazelle transfers ook, ik zie het probleem niet zo!
Plaats reactie