Pagina 1 van 1

Advies over kettingkast gevraagd

Geplaatst: 1 jun 2015, 20.07
door Fongers1952
Ik heb kortgeleden een Gazelle No. 8 uit 1950 gekocht. Op het eerste gezicht zag hij er aardig uit en hij rijdt lekker.

Maar nu ik hem eens goed bekeken heb moet hij toch helemaal uit mekaar om hem schoon te maken, te repareren en roestplekken te behandelen.

Het probleem is de originele kettingkast. Ik heb geprobeerd hem van onderen voorzichtig open te maken om de ketting en kettingblad schoon te maken. Ik ben echter bang dat hij helemaal uit mekaar gaat vallen. De haakjes zijn roestig en breken makkelijk af. Ik ben bang dat ik hem nooit meer dicht krijg als ik eenmaal begin.

Nu kan ik twee dingen doen; kettingkast zo laten, maar dan gaat de ketting en kettingblad slijten door al het vuil. Of de kettingkast openen en als hij stuk gaat en maar een nieuwe (moderne) op zetten.

Wie geeft mij advies? :oops:

Re: Advies over kettingkast gevraagd

Geplaatst: 2 jun 2015, 10.00
door maartenB
in elk geval alleen aan kettingkast werken als die warm is, dus bijv. a.s. vrijdag als het 25-30 graden wordt. Dan is hij minder broos.
Vervangen kan ook, maar probeer dan in elk geval weer een haakjes-kast te monteren, dat staat wel zo netjes.
Op Marktplaats komen ze af en toe voorbij, op de beurzen Vianen en Berlicum ligt er ook nog wel eens een. Maar ook die NOS kasten zijn breekbaar!

Re: Advies over kettingkast gevraagd

Geplaatst: 2 jun 2015, 19.37
door Fongers1952
Hoi Maarten, klopt. Er zijn nog oude kettingkasten met haakjes te vinden. Maar eentje met Gazelle er op is bijna onmogelijk. Vrijdag als het warm is maar eens heel voorzichtig proberen

Re: Advies over kettingkast gevraagd

Geplaatst: 2 jun 2015, 22.45
door Nicolas
NOS oude kettingkasten zijn er nog wel te koop, en volgens mij oude Gazelle transfers ook, ik zie het probleem niet zo!