Kopra

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
Plaats reactie
iHeidi

Kopra

Bericht door iHeidi »

Afgelopen donderdag was het 'fiets naar je werk dag' en werd op mijn werk (Uithof, Utrecht) in het kader daarvan een weesfiets-verkoop-actie gehouden.

Al tijden heb ik een plekje in mijn hart vrijgehouden voor een 26 inch Gazelle in dat prachtige olijfgroen. Elke keer als ik er eentje zag staan vlamde mijn liefde op, maar ze waren moeilijk te vinden.
Dus zei ik tegen mijn collega: even kijken of er een kleine, olijfgroene gazelle staat, het liefst zonder handremmen en versnellingen.

Dus wij daarheen, staat er een klein olijfgroen fietsje. Een Kopra deluxe.

Nog nooit van gehoord!

Na supersnel googelen bleek dat Kopra wel degelijk van Gazelle was, en kwam het fietsje in mijn bezit.

En toen begon de nieuwsgierigheid... Wat is Kopra voor iets? Maar het wereldwijde web gaf mij weinig informatie. Kopra was een winkelketen? Maar op marktplaats staan behoorlijk nieuwe Kopra's.

En.. hoe oud is mijn nieuwe vriend? Hij ziet er fantastisch uit, de lak is nog super. Zadel lijkt me vervangen, hoe zit het met de rest?

En zo vond ik dit forum. Wat een prachtige plek!! Wat weet u over Kopra?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Framenummer: GE906948 (toch?)
maartenB

Re: Kopra

Bericht door maartenB »

Hoi Heidi,
De fiets ziet er uit als een B merk (zoals je zelf al vermoed) of supermarktfiets. Het model lijkt me typisch jaren 70- of vroege jaren 80. Naast het zadel is ook de kettingkast vervangen, er heeft beslist zo'n groene lakdoek kettingkast opgezeten.
Helaas weet ik verder niet meer over Kopra dan jij zelf ook kunt Googelen.
veel plezier met je fiets!
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Nicolas

Bericht door Nicolas »

Ik herinner me dat Kopra een B-merk fietsen was, wat in de 70er jaren bij sommige fietsenzaken in de buurt van Haarlem verkocht werd, grossiersmerk als alternatief voor de duurdere merkfietsen.
Gazellemarienberg

Bericht door Gazellemarienberg »

Leuk fietsje!

Ik heb toevallig een Gazelle impala damesfiets 28 inch staan, Ook olijfgroen, In zeer nette staat! Zonder versnellingen en handremmen dus onverwoestbaar! :D

Ik heb haar ook te koop voor een (klein) prijsje! :oops:
Gazelle is niet voor even! Maar voor heel je leven.
Plaats reactie