Pagina 1 van 8

Dames safety van rond 1893- met vragen

Geplaatst: 22 jun 2015, 16.34
door maartenB
Deze bijzondere safety kocht ik vandaag van een clublid. Een zgn. convertible safety: een damesfiets waar ook een afneembare 'bovenbuis' bij is. Daarmee is het beslist een van de allereerste damesfietsen.
Aan allerlei details, zoals de zeer brede blokketing, zie je dat het een vroege safety is - van voor 1893-94. Maar de 45 mm brede (!) velgen voor luchtbanden maken het bijzonder, want die werden echt pas vanaf 1891-92 gebruikt. Apart is ook de mooie excentrische trapas om de ketting te spannen. Crescent in Amerika had een soortgelijke trapas.
Waarschijnlijk is de fiets dus Amerikaans. Maarten Waarle dacht aan Kirkwood & Miller, een merk waarvan enkele herenfietsen bekend zijn met een zeer soortgelijke trapas en nog enkele gelijksoortige details, zoals het taps lopende stuur.

Mijn vragen bij dit mooie project: hoe zagen die luchtbanden eruit?
Wie herkent iets aan de fiets of weet meer.
En vooral: hoe heeft het zadel eruit gezien? Zat het leer achteraan om die beugel gespannen? En vooraan mist een stukje. Er zit een gat voor schroefdraad. Tips zijn welkom!!! Op verzoek maak ik meer foto's.

groetjes!
Maarten

Re: Dames safety van rond 1893- met vragen

Geplaatst: 22 jun 2015, 17.03
door maartenB
ik heb de referenties van Maarten Waarle naar Kirkwood & Miller nog eens bestudeerd en er zijn veel details gelijk.
tca april 2014 Kirkwood & miller lot 548.jpg
tca april 2014 Kirkwood & miller lot 548.jpg (162.97 KiB) 11267 keer bekeken
315.jpg
315.jpg (164.11 KiB) 11265 keer bekeken
315-a.jpg
315-a.jpg (193.02 KiB) 11265 keer bekeken
315-c.jpg
315-c.jpg (192.28 KiB) 11265 keer bekeken
TCA verkocht april vorig jaar deze fiets onder de naam kirkwood and Miller. En in mei 2013 ook al eens! Hoe ze bij dat merk komen zal ik ze eens vragen.

Dan verkoopt Copake New York ongeveer tegelijkertijd de fiets van onderstaande link: duidelijk dezelfde en vol overeenkomsten met mijn fiets, zoals de enkele klinknagel in spatborden, tandwiel, gleuf in vooras enz enz.
http://copakeauction.auctionflex.com/sh ... =4&lang=En

Wie weet meer van het merk of weet waar ik catalogi kan vinden?

Re: Dames safety van rond 1893- met vragen

Geplaatst: 22 jun 2015, 18.36
door 9Bicy6clet!!3
Hallo Maarten,

mooie fiets , een tijdje geleden had Simon uit s,Hertogenbosch ook iets dergelijks te koop maar die was al gerestaureerd,veel plezier ermee,

het zadel lijkt op mijn zadel van de Fiets die al beschreven staat op dit forum , ook met een neus die te verstellen is,

groetjes Hans

Re: Dames safety van rond 1893- met vragen

Geplaatst: 22 jun 2015, 22.55
door maartenB
mmm, staan er goede fotos van je zadel op dit forum?
Zou je ze anders eens voor me willen maken?

groetjes,

Re: Dames safety van rond 1893- met vragen

Geplaatst: 23 jun 2015, 10.41
door arnoldus
Dag Maarten.

De safety van TCA auctions en die van copake zijn naar mijn idee
beiden de cresent1 van western wheelworks de zelfde als mijn cresent, zie foto , ps als je het banden probleem kan oplossen toch een leuke fiets !

Arnoldus

Re: Dames safety van rond 1893- met vragen

Geplaatst: 23 jun 2015, 11.21
door arnoldus
Maarten,

Jou nieuwe aankoop is naar mijn mening ook een cresent alleen een wat later model ! zie foto uit mijn verzameling super leuk !!!

Arnoldus

Re: Dames safety van rond 1893- met vragen

Geplaatst: 23 jun 2015, 12.38
door maartenB
Gaaf!
Zo komen we verder.
Ik stuur je even een mailtje.

Re: Dames safety van rond 1893- met vragen

Geplaatst: 23 jun 2015, 21.45
door Maarten Waarlé
Zo, dat is een duidelijke afbeelding Nol.
Kan niet missen. En leuk om te zien wat het kan worden met de juiste spullen.

Groeten,
Maarten

Re: Dames safety van rond 1893- met vragen

Geplaatst: 23 jun 2015, 23.33
door arnoldus
Beste maarten en Maarten,

Ook een scan van de cresent escort dames safety component parts,
zelfs het kleinste onderdeeltje is genummerd en afgebeeld, wel met een vergrootglas bekijken ! :shock:
arnoldus

Re: Dames safety van rond 1893- met vragen

Geplaatst: 24 jun 2015, 20.32
door maartenB
Een dagje vrij en lekker weer: de fiets ligt uit elkaar.
De lagers blijken heel redelijk, de spievlakken op de trapas zijn wat uitgeslagen maar dat las ik wel bij.
Verder een erg aardige fiets met leuke constructiedetails.
Dat het een Crescent is, is voor mij wel zeker, ik heb na wat mailen met Arnoldus ook een framenummer gevonden: 62294 onderop de bracket.

Ik hou me aanbevolen voor Crescent catalogi uit de jaren 1894-95. Wie heeft ze of kan ze ergens krijgen/kopen?

Het allervreemdste aan de fiets is dat de balhoofdlagers geen schalen hebben in het frame. De kogels lopen dus direct in het frame. Er is ook geen ruimte voor lagerschaaltjes. Toch is het frame, ondanks dat het natuurlijk niet gehard is, niet bijzonder ingeslagen waar de kogeltjes liepen. Heeft iemand hier een aannemelijke verklaring voor? Zie onderstaande foto.