Mijn naam is jan van der schilt,en heb het voornemen een hoge bi te gaan maken.
Technisch is dit geen probleem,maar ik zoek tekeningen (als die er zijn)
Ik heb de Kuif in Rotterdam zien rijden,en toen begon het te kriebelen
Vroeger heb ik al eens een ligfiets gemaakt ,van RVS,naar het model flevobike .
Heet liefst zou ik in contact komen met iemand die al eerder een replica heeft gemaakt.
Ik heb wel duizend vragen ,zoals waar koop je de massieve banden?,de Spaken enz.
Ik hoop dat ik deze vragen op het forum kan vinden!
Groet jan
Even voorstellen
-
- Berichten: 2631
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Even voorstellen
Dag Jan,
leuk plan in ieder geval.
Ik zou goed kijken naar de maat van het voorwiel.
Ze werden destijds verkocht op beenlengte van de berijder en je had ze met een voorwiel van 48 inch tot wel 60 inch.
Er zijn wel staatjes met beenlengte en wielmaat.
Spaken kan je zelf maken. Ik heb dat inmiddels regelmatig gedaan. Het gaat goed alleen gaat het me bij 60 stuks op een gegeven moment wel de keel uithangen. De koppen zijn bij de vroege fietsen niet gebogen ,zaten aan de velgkant en de schroefdraad zat daarbij in de naaf. Net andersom dan bij een moderne fiets dus. De latere hoge bi`s hadden tangentiaal gespaakte wielen en daarbij heb je wel een spaak die lijkt op wat we tegenwoordig hebben ;de kop gebogen in de naaf en een spaaknippel in de velg.
Bij een originele hoge bi is niets gelast (dat was nog niet uitgevonden) maar zijn alle verbindingen hard gesoldeerd. Dat is eigenlijk ook fraaier en sterker. De velgen zijn niet in de vorm van een half doorgeslepen buis maar ze zijn in het midden waar de spaken doorheen steken wel 4 of 5 mm dik aan de randen zijn de velgen tot bijna messcherp dun gemaakt. De doorsnede is als het ware maanvormig.
Groeten,
Maarten
leuk plan in ieder geval.
Ik zou goed kijken naar de maat van het voorwiel.
Ze werden destijds verkocht op beenlengte van de berijder en je had ze met een voorwiel van 48 inch tot wel 60 inch.
Er zijn wel staatjes met beenlengte en wielmaat.
Spaken kan je zelf maken. Ik heb dat inmiddels regelmatig gedaan. Het gaat goed alleen gaat het me bij 60 stuks op een gegeven moment wel de keel uithangen. De koppen zijn bij de vroege fietsen niet gebogen ,zaten aan de velgkant en de schroefdraad zat daarbij in de naaf. Net andersom dan bij een moderne fiets dus. De latere hoge bi`s hadden tangentiaal gespaakte wielen en daarbij heb je wel een spaak die lijkt op wat we tegenwoordig hebben ;de kop gebogen in de naaf en een spaaknippel in de velg.
Bij een originele hoge bi is niets gelast (dat was nog niet uitgevonden) maar zijn alle verbindingen hard gesoldeerd. Dat is eigenlijk ook fraaier en sterker. De velgen zijn niet in de vorm van een half doorgeslepen buis maar ze zijn in het midden waar de spaken doorheen steken wel 4 of 5 mm dik aan de randen zijn de velgen tot bijna messcherp dun gemaakt. De doorsnede is als het ware maanvormig.
Groeten,
Maarten