Hallo,
Ik ben in het bezit van een KLAUE voornaaf met trommelrem (36 spaaks).
Hij is uit de jaren 50 (denk ik). Hij komt van een ADLER 1950 die ik aan het opknappen ben. Wie vertelt mij meer over dit soort naaf? Is er belangstelling voor, op wat voor soort fiets kom je dit tegen?
Ook heb ik een nogal geoxideerd stuur 'over', er staat FRIKO 60 in.
Ook hier graag info...
Ben benieuwd!
Marlies
KLAUE voornaaf/trommelrem
KLAUE voornaaf/trommelrem
- Bijlagen
-
- image.jpg (116.22 KiB) 3074 keer bekeken
-
- image.jpg (121.98 KiB) 3074 keer bekeken
-
- image.jpg (122.59 KiB) 3074 keer bekeken
Re: KLAUE voornaaf/trommelrem
nooit gezien, maar wat een interessante voornaaf!
Er zit een rem in, met een flinke remhevel (of het is een hele kleine naaf)
Is het een trommelrem of is het een ander principe? Hij is wel erg dik...
Er zit een rem in, met een flinke remhevel (of het is een hele kleine naaf)
Is het een trommelrem of is het een ander principe? Hij is wel erg dik...
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Re: KLAUE voornaaf/trommelrem
Op wikipedia.de vond ik het volgende (over uitvinder Hermann Klaue):
In Überlingen gründete er nach dem Zweiten Weltkrieg das Klaue Entwicklungs- und Versuchslabor und machte daraus nach kurzer Zeit die Firma Klaue-Bremse GmbH Überlingen. Das Unternehmen beschäftigte sich mit der Entwicklung und Herstellung von Fahrrädern mit fortschrittlicher Technik. So wurden beispielsweise die in einer Nabe gekapselte Scheibenbremse und ein Leichtmetallrahmen aus Silumin-Guss entwickelt.
Dat zou betekenen dat er een schijfrem in de naaf zit, wat gezien de forse afmeting best zou kunnen......
Het is indedaad een forse naaf!
Marlies
In Überlingen gründete er nach dem Zweiten Weltkrieg das Klaue Entwicklungs- und Versuchslabor und machte daraus nach kurzer Zeit die Firma Klaue-Bremse GmbH Überlingen. Das Unternehmen beschäftigte sich mit der Entwicklung und Herstellung von Fahrrädern mit fortschrittlicher Technik. So wurden beispielsweise die in einer Nabe gekapselte Scheibenbremse und ein Leichtmetallrahmen aus Silumin-Guss entwickelt.
Dat zou betekenen dat er een schijfrem in de naaf zit, wat gezien de forse afmeting best zou kunnen......
Het is indedaad een forse naaf!
Marlies