Vraag over Fongers velgremmen
Geplaatst: 16 aug 2012, 21.30
Beste groep,
Beste Fongers deskundigen kan ik mogelijk beter beginnen.
Namelijk; ik heb een vrij specifieke vraag over het Fongers remsysteem.
Afgelopen weekeinde ben ik begonnen met demonteren van de BB 65 en kwam tot de ontdekking dat voor en achterrem-hoefijzer verschillend van breedte zijn.
De foto hieronder laten het duidelijk zien De voorrem is de smalle waarbij de orginele remschoenhoudertjes zo waren gemonteerd dat de remschoenen perfekt op de velg aansloten.
Mooi systeem overigens met die tandringetjes weer aan de buitenkant. Dat heeft wat mogen kosten!
Achter, het bredere hoefijzer van de twee heeft haar orginele remmen niet meer . Ik ga ze namaken na voorbeeld van de voorremmen. Echter voorzie ik nu het probleem dat de remmen met deze brede hoef buiten de velg komen te staan.
Met andere woorden; is jullie: Mark,Jos,Theo,George,Nanno en of andere deskunigen bekend of de remmen achter bij dit model
verlengde remschoen-asjes hadden met bussen er tussen?
Ben ik duidelijk? Op de foto hieronder staat de orginele houder met het asje, dat zou dan voor de achterrem 6mm langer moeten zijn. Am I right? Overigens zag ik op vroege foto`s dat de eerdere remmen van Fongers achter smaller waren (voor plm 1922?)Gelijk aan de voorrem. en met remschoenhouders direkt tegen de hoefijzer aan geschroefd.
Met introductie van het moderne bredere spatbord is achter een bredere rem bedacht terwijl aan de voorkant ivm het smalle stukje voorspatbord de voorrem smal kon blijven.Zo lijkt het me althans.
Weet iemand trouwens waarom ze bij Fongers voor zo`n vreemde oplossing hebben gekozen met dat losse stukje voorspatbord?
En hoe zit dat vast,is dat gepuntlast of gewoon ergens achter gehaakt?
Groeten,
Maarten
Beste Fongers deskundigen kan ik mogelijk beter beginnen.
Namelijk; ik heb een vrij specifieke vraag over het Fongers remsysteem.
Afgelopen weekeinde ben ik begonnen met demonteren van de BB 65 en kwam tot de ontdekking dat voor en achterrem-hoefijzer verschillend van breedte zijn.
De foto hieronder laten het duidelijk zien De voorrem is de smalle waarbij de orginele remschoenhoudertjes zo waren gemonteerd dat de remschoenen perfekt op de velg aansloten.
Mooi systeem overigens met die tandringetjes weer aan de buitenkant. Dat heeft wat mogen kosten!
Achter, het bredere hoefijzer van de twee heeft haar orginele remmen niet meer . Ik ga ze namaken na voorbeeld van de voorremmen. Echter voorzie ik nu het probleem dat de remmen met deze brede hoef buiten de velg komen te staan.
Met andere woorden; is jullie: Mark,Jos,Theo,George,Nanno en of andere deskunigen bekend of de remmen achter bij dit model
verlengde remschoen-asjes hadden met bussen er tussen?
Ben ik duidelijk? Op de foto hieronder staat de orginele houder met het asje, dat zou dan voor de achterrem 6mm langer moeten zijn. Am I right? Overigens zag ik op vroege foto`s dat de eerdere remmen van Fongers achter smaller waren (voor plm 1922?)Gelijk aan de voorrem. en met remschoenhouders direkt tegen de hoefijzer aan geschroefd.
Met introductie van het moderne bredere spatbord is achter een bredere rem bedacht terwijl aan de voorkant ivm het smalle stukje voorspatbord de voorrem smal kon blijven.Zo lijkt het me althans.
Weet iemand trouwens waarom ze bij Fongers voor zo`n vreemde oplossing hebben gekozen met dat losse stukje voorspatbord?
En hoe zit dat vast,is dat gepuntlast of gewoon ergens achter gehaakt?
Groeten,
Maarten