Racefiets begin jaren zestig

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
Klaas Zwetsloot

Racefiets begin jaren zestig

Bericht door Klaas Zwetsloot »

Hallo allemaal,

Heeft iemand een idee wat het merk van deze racefiets is? Hij is uit de begin jaren zestig en afgemonteerd met Campagnolo Gran Sport versnellingen (2x5). Ik weet niet of dat goede kwaliteit is.

Verder:
- Nervar 135 Crank
- Weinmann Vainoueur 999 remmen
- Op het stuur staat S. Maes en V. Steenbergen
- Het zadel is een Brooks B17
- De zadelpen is 26,2 mm dik (gemeten want onleesbaar)
- Op het balhoofd is MARQUE ... DEPOSEE te lezen.

Volgens mij is de fiets helemaal origineel op de kleur na. Misschien is het zadel ook niet origineel natuurlijk.

Het frame is overgeschilderd en er zijn aftermarket decals op geplaats. Ik kan nergens een framenummer vinden.

Alle informatie is welkom. :)
Dit omdat ik niet weet of de fiets gerestaureerd moet worden, of omgebouwd tot fixie of singlespeed.

Groetjes Klaas.
Bijlagen
fiets 6.jpg
fiets 6.jpg (274.84 KiB) 6612 keer bekeken
fiets 5.jpg
fiets 5.jpg (329.56 KiB) 6612 keer bekeken
fiets 4.jpg
fiets 4.jpg (265.44 KiB) 6612 keer bekeken
fiets 3.jpg
fiets 3.jpg (341.35 KiB) 6612 keer bekeken
fiets 2.jpg
fiets 2.jpg (336.86 KiB) 6612 keer bekeken
Een heel mooi stuur
Een heel mooi stuur
fiets 1.jpg (284.74 KiB) 6612 keer bekeken
remurk

Re: Racefiets begin jaren zestig

Bericht door remurk »

De fiets heeft een grote beurt nodig maar lijkt helemaal in originele staat en dat maakt hem juist weer bijzonder, want vele oudere racefietsen zijn gemoderniseerd en dan is de aardigheid er af. Alsjeblieft niet overspuiten of er een fixie van maken. Campagnolo Gran Sport is goed, maar geen topgroep, maar dat maakt niet uit. Het past helemaal in de jaren 60 stijl van deze fiets. Kun je nog wat foto's maken van de naven, het framenummer, het balhoofd en de decoraties op het frame? En als je hem kwijt wilt dan zeg je het maar. Groet, Rutger
Klaas Zwetsloot

Beste Rutger,

Allereerst hartelijk dank voor je reactie. De fiets heeft inderdaad een flinke opknapbeurt nodig. Een goed begin is echter wel dat alles werkt en ook nog soepel loopt. De fiets is volgens de (eerste) eigenaar ongeveer zes jaar gebruikt.

De fiets heeft in die jaren o.a. gereden: Parijs-Nice, Parijs-Brest-Parijs, Brussel-Parijs-Brussel en in 1965 is er 16.000 km op gereden. Ik heb dit uit een krantenartikel over de eerste eigenaar.

Het framenummer heb ik helaas niet kunnen vinden. Dit komt waarschijnlijk omdat de fiets in 1980 is overgeschilderd. De versieringen zijn dus ook later aangebracht.

Hier nog wat foto's.

Het zadel zit tijdelijk op mijn singlespeed, maar gaat uiteraard weer terug, want ik besef wel dat dit heiligschennis is, Alleen het staat zo mooi.

Heb jij een idee waar ik moet zoeken naar het framenummer?

Groetjes Klaas.
Bijlagen
stuur.jpg
stuur.jpg (420.64 KiB) 6585 keer bekeken
bovenbuis
bovenbuis
decal 3.jpg (257.88 KiB) 6585 keer bekeken
decal 2.jpg
decal 2.jpg (341.75 KiB) 6585 keer bekeken
decal 1.jpg
decal 1.jpg (350.53 KiB) 6585 keer bekeken
Op de achternaaf is niets meer leesbaar
Op de achternaaf is niets meer leesbaar
achternaaf.jpg (386.07 KiB) 6585 keer bekeken
Campagnolo logo zichtbaar
Campagnolo logo zichtbaar
voornaaf.jpg (324.29 KiB) 6585 keer bekeken
balhoofd 2.jpg
balhoofd 2.jpg (223.65 KiB) 6585 keer bekeken
balhoofd 1.jpg
balhoofd 1.jpg (269.31 KiB) 6585 keer bekeken
Het brooks zadel, tijdelijk in gebruik op mijn Concorde
Het brooks zadel, tijdelijk in gebruik op mijn Concorde
zadel.jpg (330.97 KiB) 6585 keer bekeken
remurk

Bericht door remurk »

Je kunt het framenummer proberen te vinden op plaatsen die wel vaker daarvoor gebruikt worden, zoals: linker achterpat, zadelpenlug, buitenbalhoofdbuis en onderzijde bottombracket. Zoek altijd met goede felle verlichting, of in de buitenlucht, en probeer of je met strijklicht oneffenheden op de lak kunt zien die op een mogelijk onderliggende nummer zouden kunnen wijzen.
Wat een nadere leeftijdsindicatie van de fiets betreft: er zijn twee checkpunten: 1) kijk aan de onderzijde van de (aluminium) stuurbocht op de plaats nabij het punt waarop de stuurbocht vastzit aan de (stalen) stuurpen: daar moeten twee cijfers ingeslagen zijn die het productiejaar van het stuur aangeven dus bijvoorbeeld 60 = 1960. 2) een ander checkpunt zijn de Campagnolo naven: haal het voorwiel er eens uit en schroef de contramoer los die tegen de lagerconus zit: aan de binnenzijde zie je dan in hele kleine letters "Cam" en 2 cijfers: dat is het productiejaar van de naaf, bijvoorbeeld 59 = 1959. Succes, Rutger.
Klaas Zwetsloot

Dank je wel Rutger! Ik ga op zoek.

Maar even voor alle zekerheid. Jij zegt niet overspuiten, ook al is de fiets in 1980 geschilderd? Ik heb de eerste eigenaar net nog even gemaild, of die merk, type en kleur van de fiets nog weet.

Groetjes Klaas.
remurk

Bericht door remurk »

Mijn advies is om eerst goed uit te zoeken wat je nog over de geschiedenis en over het merk van de fiets kunt achterhalen. Pas dan zou ik een beslissing nemen hoe met de fiets om te gaan. Met het ombouwen naar een fixie, of met het overspuiten gooi je in feite tegelijk de zichtbare historie van de fiets weg. Groet, Rutger
Klaas Zwetsloot

Goedemiddag,

De vorige eigenaar mailde terug dat hij dacht dat het een Remy was, gebouwd in Ossendrecht. Echter wist hij het niet zeker en de originele kleur wist hij ook niet meer. Zijn zoon was ook de enige die nog kon herinneren dat ze hem hadden overgeschilderd toen hij 14 was. Ik ga dus nog even op zoek naar getalletjes op de fiets.

Groetjes Klaas.
Durabo88

Bericht door Durabo88 »

Balhoofd is van TWF een Frans merk.
Sportief fietsend!
marco verbaant

Bericht door marco verbaant »

De cijfertjes op de lugs van het balhoofd zijn meestal juist NIET een indicatie voor de leeftijd, maar geven de geometrie weer, het aantal graden van de hoek van het balhoofd. Net zoals zoiets dergelijke ook vaak op de zadelpenlug of BB staat.
"de waarde van een klassieke fiets zit in het hart, niet in een portemonnee"
Klaas Zwetsloot

Dank voor de informatie Durabo88! Je had gelijk over het balhoofd zag ik.

En Rutger, jij ook heel erg bedankt voor de goede tips.

Helaas heb ik nog steeds het framenummer niet, maar ik heb wel wat jaartallen kunnen vinden.

We hebben te maken met een stuur uit 1966, een achternaaf uit 1955 en een voornaaf uit 1954. Mogelijk is de fiets dus ouder dan begin jaren zestig, maar het stuur is in dat geval niet origineel, wat wel erg jammer is.

Verder heb ik kunnen achterhalen dat de fiets in ieder geval een keer oranje is geweest. Daaronder lijkt geen verflaag meer te zitten, of het moet zwart zijn geweest. Maar ik denk dat dat de kleur van het ijzer is.

En Rutger, hoe serieus was jij toen je zei "Als je hem kwijt wil, zeg je het maar"? Het lukt mij niet om PB berichten te sturen, anders had ik dat gedaan. Zou het voor jou een geschikt project zijn? Zou je er wat voor over hebben om hem over te nemen, of heb je iets om te ruilen?

Groetjes Klaas.
jaartallen.jpg
jaartallen.jpg (360.57 KiB) 6469 keer bekeken
Bijlagen
oranje lak.jpg
oranje lak.jpg (439.71 KiB) 6469 keer bekeken
Plaats reactie