Wiel spaken

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
Joebar

Wiel spaken

Bericht door Joebar »

Hallo,

Is het moeilijk om een wiel zelf te spaken heeft er iemand een uitleg het liefst in jip en janneke taal want als ik op internet kijk dan worden er formules op los gelaten waar ik niet echt vrolijk van word.

Bvd

Mvg johan
Durabo88

Re: Wiel spaken

Bericht door Durabo88 »

Beste Joebar,

Dit soort dingen kun je beter een keer samen met iemand doen, die dat meteen uitlegt. Op zich kan ik dat wel tegen een kleine vergoeding (sportfietsonderdelen en gereedschap bijv.). Van belang is vooral dat jij het doet en ik het uitleg.

Ik zit in de buurt van Amsterdam.

Groeten,

Y.
Sportief fietsend!
Joebar

Bericht door Joebar »

Bedankt voor je aanbod maar de afstand is iets te ver voor mij.
Ik dacht dat er misschien wel een stap voor stap instructie voor was.
Ik heb nog wel een andere vraag aan jou als durabo liefhebber ik heb een durabo transportfiets staan waar ik nog aan moet beginnen weet jij of die onderdelen moeilijk te vinden zijn hij is van eind jaren 40.

Mvg Johan
plhb1959

Bericht door plhb1959 »

Misschien is het leuk een soort "netwerkje" te hebben voor dit soort uitleg, een beetje dicht bij huis. Inderdaad: wielen spaken leer je al doende. Belangrijk hierbij is, dat het wiel in het midden door de fiets draait. Ik kan er uitleg over geven, althans voor gewoon werk, zeg maar straatfietsen, "wedstrijd"fietsen gaan mij te ver. Zelf woon ik in Leiderdorp en beschik over een simpele "koets" richtvork met boog. Ik kan thuis mensen ontvangen, liefst overdag. Voor het bepalen van de spaaklengte zijn diverse websites actief, ook Nederlandstalige, bv http://www.sapim.be/spaaklengteberekening
Plaats reactie