Moulton mark 1
Geplaatst: 3 okt 2015, 19.26
Beste groep,
Met al dat prehistorische geweld en de dinosaurusfietsen van de laatste tijd zocht ik het om eens wat moderners aan te pakken.
Al enkele jaren terug kocht ik in Berlicum een blauwe Moulton fiets. Een raar ding wat me wel altijd had aangetrokken door de uitgesproken ontwerp eigenzinnigheid. Niet alleen de totale vorm maar ook de toepassing van rubber vering,de telescopisch verende voorvork en de popnageltjes die je overal in het frame tegen komt spraken me aan.
Nu is het zo ver gekomen om het ding uit elkaar te halen en te herstellen.
Deze fiets is gebouwd in 1963 het zelfde jaar als ik zelf het licht zag maar
ik moet zeggen dat de fiets me moderner over komt dan ik zelf ben!
De fiets is ontworpen door Dr Alex Moulton , een ingenieur
die de rubber vering van de BMC Mini heeft bedacht en dus samenwerkte en bevriend was met Sir Alec Issigonis.
De fiets is ook neergezet in een tijd dat iedereen nog bouwde op de wijze zoals dat vanaf de rover safety geschiede.
Een gesoldeerd ruitftame met relatief grote wielen.
Alex Moulton heeft dit ter discussie gesteld en is een nieuwe weg ingeslagen. De details omtrent deze ontwerpfilosofie en de achtergronden ken ik te weinig om een goed beeld te geven.
Er is echter een site van de club van Mouton eigenaren/liefhebbers waar alles uit de doeken wordt gedaan.
Ook Wiel, Velofilie heeft een interessant stuk geschreven over
de Moulton en hoe die te restaureren.
Dankzij zijn verhaal kon ik bijvoorbeeld de achtervering los maken zonder het rubber te mollen.
Wat echter wel gesneuveld is is de pen die de achterbrug doet veren. Ik ben daar niet te rouwig om omdat ik uit de informatie van de diverse site`s al begrepen had dat deze pen een enorme worsteling kon geven om los te krijgen.
De Moulton is in eerste instantie gebouwd door Moulton zelf in zijn fabriek in Bradford on Avon. Dit na een afwijzing door Raleigh. Moulton was aanvankelijk niet van plan
om zelf te gaan bouwen maar door Raleigh`s weigering er iets in te zien is hij zelf aan de slag gegaan.
Het enorme succes van de Moulton fiets bracht Moulton er toe een tweede fabriek te zoeken om productie te kunnen garanderen en vond deze bij de British Motor Corporation die ook al de Mini produceerde.
Mijn fiets komt uit die autofabriek. Op de zadellug staat K 63 geperst en dat staat voor Kirkby (dicht bij Liverpool)waar de BMC fabriek stond.
Blijkbaar waren er met name in deze fabriek wat kwaliteitsproblemen , zo werd er blijkbaar geen vet gebruikt bij de montage en was het soldeerwerk wat minder goed dan mag worden verwacht.
Vandaar dus ook de vastzittende pen van de achterbrug. Ik heb de boel los moeten boren naar dat een aanvankelijke gang onder de pers geen resultaat gaf.
De bronzen bussen zijn gelukkig heel gebleven en een nieuwe as draaien is geen enkel probleem.
Klein ander mankementje is de achterbrug.
Wiel schrijft er ook over; de brug is te zwak. en zo ook bij mijn fietsje.
In de modellen na ik meen 1965 zit een nieuwe verbeterde versie van deze brug. De gebogen vorm van de vorkjes is dan recht getrokken.Of het er mee te maken heeft weet ik niet maar je herkent ze wel daarmee.
Al met al een reuze leuk project en ik zal nog wel eens wat posten met het verloop van deze restauratie.
Groeten,
Maarten
Met al dat prehistorische geweld en de dinosaurusfietsen van de laatste tijd zocht ik het om eens wat moderners aan te pakken.
Al enkele jaren terug kocht ik in Berlicum een blauwe Moulton fiets. Een raar ding wat me wel altijd had aangetrokken door de uitgesproken ontwerp eigenzinnigheid. Niet alleen de totale vorm maar ook de toepassing van rubber vering,de telescopisch verende voorvork en de popnageltjes die je overal in het frame tegen komt spraken me aan.
Nu is het zo ver gekomen om het ding uit elkaar te halen en te herstellen.
Deze fiets is gebouwd in 1963 het zelfde jaar als ik zelf het licht zag maar
ik moet zeggen dat de fiets me moderner over komt dan ik zelf ben!
De fiets is ontworpen door Dr Alex Moulton , een ingenieur
die de rubber vering van de BMC Mini heeft bedacht en dus samenwerkte en bevriend was met Sir Alec Issigonis.
De fiets is ook neergezet in een tijd dat iedereen nog bouwde op de wijze zoals dat vanaf de rover safety geschiede.
Een gesoldeerd ruitftame met relatief grote wielen.
Alex Moulton heeft dit ter discussie gesteld en is een nieuwe weg ingeslagen. De details omtrent deze ontwerpfilosofie en de achtergronden ken ik te weinig om een goed beeld te geven.
Er is echter een site van de club van Mouton eigenaren/liefhebbers waar alles uit de doeken wordt gedaan.
Ook Wiel, Velofilie heeft een interessant stuk geschreven over
de Moulton en hoe die te restaureren.
Dankzij zijn verhaal kon ik bijvoorbeeld de achtervering los maken zonder het rubber te mollen.
Wat echter wel gesneuveld is is de pen die de achterbrug doet veren. Ik ben daar niet te rouwig om omdat ik uit de informatie van de diverse site`s al begrepen had dat deze pen een enorme worsteling kon geven om los te krijgen.
De Moulton is in eerste instantie gebouwd door Moulton zelf in zijn fabriek in Bradford on Avon. Dit na een afwijzing door Raleigh. Moulton was aanvankelijk niet van plan
om zelf te gaan bouwen maar door Raleigh`s weigering er iets in te zien is hij zelf aan de slag gegaan.
Het enorme succes van de Moulton fiets bracht Moulton er toe een tweede fabriek te zoeken om productie te kunnen garanderen en vond deze bij de British Motor Corporation die ook al de Mini produceerde.
Mijn fiets komt uit die autofabriek. Op de zadellug staat K 63 geperst en dat staat voor Kirkby (dicht bij Liverpool)waar de BMC fabriek stond.
Blijkbaar waren er met name in deze fabriek wat kwaliteitsproblemen , zo werd er blijkbaar geen vet gebruikt bij de montage en was het soldeerwerk wat minder goed dan mag worden verwacht.
Vandaar dus ook de vastzittende pen van de achterbrug. Ik heb de boel los moeten boren naar dat een aanvankelijke gang onder de pers geen resultaat gaf.
De bronzen bussen zijn gelukkig heel gebleven en een nieuwe as draaien is geen enkel probleem.
Klein ander mankementje is de achterbrug.
Wiel schrijft er ook over; de brug is te zwak. en zo ook bij mijn fietsje.
In de modellen na ik meen 1965 zit een nieuwe verbeterde versie van deze brug. De gebogen vorm van de vorkjes is dan recht getrokken.Of het er mee te maken heeft weet ik niet maar je herkent ze wel daarmee.
Al met al een reuze leuk project en ik zal nog wel eens wat posten met het verloop van deze restauratie.
Groeten,
Maarten