Gazelle varkensneus
Gazelle varkensneus
Kan ik het aangesoldeerde achterlicht verwijderen zonder dat dit lelijk zichtbaar blijft?
Ik wilde dit spatbord gaan gebruiken voor een Gazelle uit 1934.
Groet van Edmond
Ik wilde dit spatbord gaan gebruiken voor een Gazelle uit 1934.
Groet van Edmond
Re: Gazelle varkensneus
Hoi Edmond,
Ik zat daar van de week nog over na te denken of het hard of zachtgesoldeerd is. Omdat er iemand mij vroeg om zo'n los neusje. Zachtsoldeer heb je zo los. Er blijven wel gaatjes zitten. Hardsoldeer kan lastig worden. Dat moet zo heet gestookt dat je kans hebt dat het spatbord gaat vervormen.
Belangrijker is dat je spatbordprofiel niet deugt voor een Gazelle uit 1934. Met het varkensneusje is er een iets ander profiel gekomen.
Ik zal proberen het op de fotos te laten zien: na 1938-39 (invoering varkensneus) is het profiel duidelijk wat minder scherp, de randen lopen meer rond omlaag. Lastig op fotos maar in het echt zie je het meteen.
Ik zat daar van de week nog over na te denken of het hard of zachtgesoldeerd is. Omdat er iemand mij vroeg om zo'n los neusje. Zachtsoldeer heb je zo los. Er blijven wel gaatjes zitten. Hardsoldeer kan lastig worden. Dat moet zo heet gestookt dat je kans hebt dat het spatbord gaat vervormen.
Belangrijker is dat je spatbordprofiel niet deugt voor een Gazelle uit 1934. Met het varkensneusje is er een iets ander profiel gekomen.
Ik zal proberen het op de fotos te laten zien: na 1938-39 (invoering varkensneus) is het profiel duidelijk wat minder scherp, de randen lopen meer rond omlaag. Lastig op fotos maar in het echt zie je het meteen.
- Bijlagen
-
- na 1938-39
- IMG_0871.JPG (223.25 KiB) 7108 keer bekeken
-
- oud
- IMG_7204.jpg (54.21 KiB) 7108 keer bekeken
-
- oud
- IMG_7202.jpg (44.29 KiB) 7108 keer bekeken
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
-
maar er is toch ook een tussenmodel geweest met wel het nieuwere profiel maar nog zonder varkensneus? Ik heb twee Gazelles uit 1939 met zo'n spatbord...
- Bijlagen
-
- gazelle opoe (6).JPG (390.83 KiB) 7086 keer bekeken
- Elibert van Dalen
had laatst een setje spatborden waar het af was gehaald. het ziet er niet fraai uit na verwijderen. dus beter doorzoeken voor een setje uit die tijd. of een setje zoeken zonder aangesoldeerd licht. ik heb nu ook alleen nog met aangesoldeerd achterlicht hangen.
Liefhebber/verzamelaar van Gazelle oldtimer fietsen. en American Eagle Mountainbike,s
gerelateerde Facebook groepen
>> Gazelle oldtimer rijwielen van 1892 tot 1970 ...
>> American Eagle MTB,S ...
gerelateerde Facebook groepen

>> Gazelle oldtimer rijwielen van 1892 tot 1970 ...
>> American Eagle MTB,S ...
Chiel:
Nee dat is geen tussenmodel, dat is gewoon een goedkope uitvoering van het nieuwe spatbord, die goedkopere modellen hadden geen aangesoldeerd achterlicht.
Een van de Gazelle kenners hier zal het wel precies weten.
Nee dat is geen tussenmodel, dat is gewoon een goedkope uitvoering van het nieuwe spatbord, die goedkopere modellen hadden geen aangesoldeerd achterlicht.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
-
Volgens mij klopt dat inderdaad. De goedkopere Gazelles zoals type A gebruikte het zelfde profiel spatbord maar zonder aangesoldeerd achterlicht. Deze modellen gebruikten losse achterlichtjes.maartenB schreef:Chiel:
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia
Bedankt voor jullie reacties.
Het kopen van alleen een frame is inmiddels een dure leerschool geworden.
Maar als je er eenmaal aan begonnen lijkt er geen weg terug.
De onderdelen rond 1934 zijn erg specifiek en moeilijk te vinden of kostbaar. Ik zit nu na 10 jaar op de helft en het lijkt erop dat ik toch maar ga wachten op een setje spatborden wat enigszins betaalbaar is.
Het kopen van alleen een frame is inmiddels een dure leerschool geworden.
De onderdelen rond 1934 zijn erg specifiek en moeilijk te vinden of kostbaar. Ik zit nu na 10 jaar op de helft en het lijkt erop dat ik toch maar ga wachten op een setje spatborden wat enigszins betaalbaar is.
dat klopt Edmond, zo heb ik ook al jaren enkele frames hangen die wachten op de juiste onderdelen.EdMondain schreef:Het kopen van alleen een frame is inmiddels een dure leerschool geworden.
De dergelijke fiets conform het origineel maken is bijna een onmogelijke taak.
Misschien is het in zulk geval niet onverstandig om er gewoon een leuke oude fiets van te maken en er al rijdend van te genieten.
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
- HJvMontfort
Geheel mee eens, staat een leuke Gazelle om mee te fietsen voor de deur terwijl ik mijn andere bij elkaar zoek 

asterduc schreef:dat klopt Edmond, zo heb ik ook al jaren enkele frames hangen die wachten op de juiste onderdelen.EdMondain schreef:Het kopen van alleen een frame is inmiddels een dure leerschool geworden.
De dergelijke fiets conform het origineel maken is bijna een onmogelijke taak.
Misschien is het in zulk geval niet onverstandig om er gewoon een leuke oude fiets van te maken en er al rijdend van te genieten.
opzoek naar een Phoenix van het eerste uur
-
Edmond,
Vandaag op de als vanouds gezellige beurs in Berlicum waren ongewoon grote hoeveelheid Gazelle spatborden van voor 1938 te koop.
Ik heb voor een Gazelle K projectje van mij zelf een set gekocht
en nog een extra voorspatbord voor (desgewenst) jouw project.
Ik zelf houd aan het ombouwen van een K damesfiets naar een herenframe een gaatjes spatbord over dus dan heb je weer een volledige set.
Mocht je interesse hebben dan moet je dat maar laten weten.
groeten,
Maarten
Vandaag op de als vanouds gezellige beurs in Berlicum waren ongewoon grote hoeveelheid Gazelle spatborden van voor 1938 te koop.
Ik heb voor een Gazelle K projectje van mij zelf een set gekocht
en nog een extra voorspatbord voor (desgewenst) jouw project.
Ik zelf houd aan het ombouwen van een K damesfiets naar een herenframe een gaatjes spatbord over dus dan heb je weer een volledige set.
Mocht je interesse hebben dan moet je dat maar laten weten.
groeten,
Maarten