Raleigh 215033
Geplaatst: 14 okt 2015, 13.26
Afgelopen beurs in Berlicum was weer een feest voor de fietsliefhebber.
Veel materiaal en zover ik kan inschatten ook goed bezocht.
Ik heb er naast een vroege Fongers (waarover later meer) een fraaie Raleigh kunnen kopen.
De fiets stond op een kraam de beheerd werd door een oudere man die zo ver ik begreep vooral bekend is binnen de veteranen motorwereld.
Een aantal van die motormannen hebben ook fietsen in de verzamelingen dit was er een van.
Wat de fiets interessant maakt is het feit dat de meeste onderdelen nog aanwezig zijn en zodoende een fraai tijdsbeeld van het merk geeft.
Raleigh was al vroeg een koersvast no nonsens merk.
Als je de onderdelen en bouwwijze volgt van het merk zie je dat er een geleidelijke verandering plaats vind maar dat de fietsen
ook duidelijk herkenbaar zijn gebleven.
Niet het aller duurste of ingewikkelde maar wel een solide
duidelijke bouwwijze.
Deze Raleigh stamt uit 1908 en heeft de daar bij horende kenmerken zoals een vernikkelde vorkkroon
en een met de achteras mee bewegende staande achtervork. Bekend van oa Fongers en Humber.
De fiets heeft ook een fraai stuur met losse remstroppen.
Ik ben in de veronderstelling dat dit een goedkoper model is omdat het duurdere ter verkiezing vaste nokken dan wel een intern remstangenstuur had.
En je ziet het ook aan het zadel Dat is qua onderstel wat eenvoudiger.
Wel een heel fraai bewaard gebleven zadel trouwens!
Zo als het meeste van deze fiets. Aan het stuur zit een belastingplaatje van 1926 en dat zou best eens het laatste jaar kunnen zijn geweest dat deze fiets in gebruik is geweest.
Daarna is er iets verschrikkelijk mis gegaan want de velgen zijn voor en achter flink uit vorm en ook de voorvork heeft een zijdelinkse vervorming. De spatborden zijn verdwenen maar zeer waarschijnlijk zijn deze zo als de wielen aan diggelen.
Het heeft iets van joyriding.
En dat kan natuurlijk best omdat de waarde die wij nu aan dit soort fietsen geven in vroegere tijden totaal niet gold.
Bij de fiets heb ik van de zelfde man ook een herenfiets uit 1923 kunnen kopen. Ik heb daar geen opbouwplannen mee maar de spatborden zijn een zeer welkome aanvulling voor de damesfiets.
Net zo als de damesfiets is ook deze fiets een door Wesling geimporteerde Raleigh
De herenfiets heeft ook een zeer typisch stuur.
Ik heb het opgezocht en vond het in de vroege catalogi terug als Raleigh stuur met inverted levers. Van die andersom remmen zeg maar.
Mogelijk was dit in 1923 nog een overblijfsel bij Raleigh en hebben ze gezien de hoge sturen mode in Nederland deze sturen maar opgemaakt voor de Nederlandse markt.Wie zal het zeggen?
De herenfiets mag er dus uit wat mij betreft minus de spatborden die ik inmiddels al even in de damesfiets heb gehangen.
In 1907 had Raleigh al een alweder model met extended voorspatbord maar algemeen toegepast werd het pas veel later.
Mijn damesfiets zal dus waarschijnlijk ook een kort voorspatbord hebben gehad. Ik moet wel zeggen dat het spatbord moeiteloos langs vork en voorrem gaat dus of het neusje er echt af gaat weet ik nog niet.
Lastiger vind ik de beslissing om gaatjes te gaan boren in het achterspatbord voor de jasbeschermers. Ik weet dat ten minste twee medefietshobbyisten veel moeite hebben gedaan om bij damesspatborden alle gaatjes dicht te krijgen en dan ga ik ze er juist in maken!
Als er ergens een zinvolle spatbord ruil te maken is dan houd ik me aanbevolen.
Werkzaamheden aan de damesfiets houden in dat ik vork en wielen weer recht ga proberen te maken en de spatborden dienen een verfraaing te ondergaan om aan te sluiten bij het frame.
Daarnaast zijn er talloze kleine verbeteringen te maken op gebied van lak en remmen en lagers.
De remblokjes zijn nog origineel maar ook hard als steen. Dat soort dingen.
Wat me overigens opviel bij de achterrem is het scharnierpunt op de onderste balhoofdlug . De centrale stang naar beneden grijpt op een vreemde wijze aan op de hevel en zal alleen door speling op het scharnier behoorlijk kunnen werken. De draairichting links-rechts van dit ophangpunt is fijn voor het sturen maar voor omhoog omlaag heeft het geen functie.
Later zouden ze dat omkeren naar wat ik liever zie.
De fiets heeft ook de remstang onderlangs de trapas uit een stuk.
Ik was daar vroeger septisch over maar weet inmiddels dat het goed werkt en ook jaren lang toegepast is.
Groeten,
Maarten
Veel materiaal en zover ik kan inschatten ook goed bezocht.
Ik heb er naast een vroege Fongers (waarover later meer) een fraaie Raleigh kunnen kopen.
De fiets stond op een kraam de beheerd werd door een oudere man die zo ver ik begreep vooral bekend is binnen de veteranen motorwereld.
Een aantal van die motormannen hebben ook fietsen in de verzamelingen dit was er een van.
Wat de fiets interessant maakt is het feit dat de meeste onderdelen nog aanwezig zijn en zodoende een fraai tijdsbeeld van het merk geeft.
Raleigh was al vroeg een koersvast no nonsens merk.
Als je de onderdelen en bouwwijze volgt van het merk zie je dat er een geleidelijke verandering plaats vind maar dat de fietsen
ook duidelijk herkenbaar zijn gebleven.
Niet het aller duurste of ingewikkelde maar wel een solide
duidelijke bouwwijze.
Deze Raleigh stamt uit 1908 en heeft de daar bij horende kenmerken zoals een vernikkelde vorkkroon
en een met de achteras mee bewegende staande achtervork. Bekend van oa Fongers en Humber.
De fiets heeft ook een fraai stuur met losse remstroppen.
Ik ben in de veronderstelling dat dit een goedkoper model is omdat het duurdere ter verkiezing vaste nokken dan wel een intern remstangenstuur had.
En je ziet het ook aan het zadel Dat is qua onderstel wat eenvoudiger.
Wel een heel fraai bewaard gebleven zadel trouwens!
Zo als het meeste van deze fiets. Aan het stuur zit een belastingplaatje van 1926 en dat zou best eens het laatste jaar kunnen zijn geweest dat deze fiets in gebruik is geweest.
Daarna is er iets verschrikkelijk mis gegaan want de velgen zijn voor en achter flink uit vorm en ook de voorvork heeft een zijdelinkse vervorming. De spatborden zijn verdwenen maar zeer waarschijnlijk zijn deze zo als de wielen aan diggelen.
Het heeft iets van joyriding.
En dat kan natuurlijk best omdat de waarde die wij nu aan dit soort fietsen geven in vroegere tijden totaal niet gold.
Bij de fiets heb ik van de zelfde man ook een herenfiets uit 1923 kunnen kopen. Ik heb daar geen opbouwplannen mee maar de spatborden zijn een zeer welkome aanvulling voor de damesfiets.
Net zo als de damesfiets is ook deze fiets een door Wesling geimporteerde Raleigh
De herenfiets heeft ook een zeer typisch stuur.
Ik heb het opgezocht en vond het in de vroege catalogi terug als Raleigh stuur met inverted levers. Van die andersom remmen zeg maar.
Mogelijk was dit in 1923 nog een overblijfsel bij Raleigh en hebben ze gezien de hoge sturen mode in Nederland deze sturen maar opgemaakt voor de Nederlandse markt.Wie zal het zeggen?
De herenfiets mag er dus uit wat mij betreft minus de spatborden die ik inmiddels al even in de damesfiets heb gehangen.
In 1907 had Raleigh al een alweder model met extended voorspatbord maar algemeen toegepast werd het pas veel later.
Mijn damesfiets zal dus waarschijnlijk ook een kort voorspatbord hebben gehad. Ik moet wel zeggen dat het spatbord moeiteloos langs vork en voorrem gaat dus of het neusje er echt af gaat weet ik nog niet.
Lastiger vind ik de beslissing om gaatjes te gaan boren in het achterspatbord voor de jasbeschermers. Ik weet dat ten minste twee medefietshobbyisten veel moeite hebben gedaan om bij damesspatborden alle gaatjes dicht te krijgen en dan ga ik ze er juist in maken!
Als er ergens een zinvolle spatbord ruil te maken is dan houd ik me aanbevolen.
Werkzaamheden aan de damesfiets houden in dat ik vork en wielen weer recht ga proberen te maken en de spatborden dienen een verfraaing te ondergaan om aan te sluiten bij het frame.
Daarnaast zijn er talloze kleine verbeteringen te maken op gebied van lak en remmen en lagers.
De remblokjes zijn nog origineel maar ook hard als steen. Dat soort dingen.
Wat me overigens opviel bij de achterrem is het scharnierpunt op de onderste balhoofdlug . De centrale stang naar beneden grijpt op een vreemde wijze aan op de hevel en zal alleen door speling op het scharnier behoorlijk kunnen werken. De draairichting links-rechts van dit ophangpunt is fijn voor het sturen maar voor omhoog omlaag heeft het geen functie.
Later zouden ze dat omkeren naar wat ik liever zie.
De fiets heeft ook de remstang onderlangs de trapas uit een stuk.
Ik was daar vroeger septisch over maar weet inmiddels dat het goed werkt en ook jaren lang toegepast is.
Groeten,
Maarten