Oude fietsen Nederlands Openluchtmuseum

Voor alle off-topic zaken.
Plaats reactie
VelpArnhem

Oude fietsen Nederlands Openluchtmuseum

Bericht door VelpArnhem »

Veel mensen zullen er wel eens geweest zijn, in het Nederlands Openlucht Museum in Arnhem, en anders een stevige aanrader! Volgens mij zijn er binnen het OM twee soorten oude fietsen; - geschonken fietsen (geen collectie en collectie waarde) en collectiestukken (met waarde, bijzondere schenkingen en unieke aankopen). Deze laatste objecten staan achter glas dan wel in de opslag. Voor de andere groep fietsen zien we een staanplaats in het park. Helaas niet altijd even goed gekoesterd! Zo ook de nog fraai uitziende Fongers vouwfiets?

Volgens de bijgevoegde link zou deze fietswerkplaats naar het museum gaan? http://content1b.omroep.nl/urishieldv2/ ... ar_OLM.mp4 Heeft dit al plaats gevonden? Weet iemand hier iets van?

Zo niet dan zou het toch eens tijd worden dat het Nederlands Openlucht Museum iets met een fietsenwerkplaats/ toonzaal winkel zou doen. Dit hoeft bijv. het Velorama niet te bijten omdat de insteek bij het OM vaak het verhaal werk in uitvoering is, dus de echte werkbare werkplaats, wellicht fietsenfabriekje!

Zou een mooi presentje zijn voor de 25- jarige club! :D

Jan
Bijlagen
4.jpg
4.jpg (177.33 KiB) 6144 keer bekeken
3.jpg
3.jpg (126.3 KiB) 6144 keer bekeken
2.jpg
2.jpg (94.44 KiB) 6144 keer bekeken
1.jpg
1.jpg (181.83 KiB) 6144 keer bekeken
maartenB

Re: Oude fietsen Nederlands Openluchtmuseum

Bericht door maartenB »

Je link werkt bij mij niet.
Wat ik weet is dat in het depot nog een transportfiets staat en -naar mijn idee de enige bijzondere fiets in de collectie - een sterk verbouwde Burgers kruisframe safety.
Daarnaast schijnt het dat het museum in 2017 een tentoonstelling wil inrichten van vroege Nederlandse fietsen. Misschien omdat de fiets dan 200 jaar bestaat? Dat zou leuk zijn en in dat geval gaan we met de club zeker meedoen cq een excursie organiseren.

groet!
Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
amassen

Bericht door amassen »

ALS DIT ALLEMAAL DOOR KAN ZOU MOOI ZIJN,MET NEDERLANSE FIETSEN. EN DAN OOK IEMAND DIE ER OVER KAN VERTELLEN.MIJN DRENTSE FIETSEN ZIJN HIER NA HRT DRENSE MUSEUM GEGAAN.VOOR INFOMATIE HEB IK ME EVENTUEEL GEMELD DUS WE WACHTEN WEL AF.DE GASVRAT EN BARTJE HEBBEN EEN BLIJVENDE BESTEMMING.GEGROET ANNE
maartenB

Bericht door maartenB »

Fijn dat die fietsen goed terecht zijn gekomen, Anne!
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Maarten Waarlé

Bericht door Maarten Waarlé »

Ik ben een jaar of twee geleden in het openluchtmuseum geweest en spotte daar naast de Burgers safety ook een
Facile (van burgers fabricaat?), zo`n fiets met van die levers.
Nog een houten boneshaker en een frontdriver met een versnellingsvoornaaf. Heel bijzonder ding.

En wat ik ook zag is dat men een luxe Gazelle herenfiets van plm 1939
doormidden had gezaagd om de indruk te wekken dat deze in het (kunst)ijs was gezakt. (ergens ter hoogte van het stukje Amsterdam)
Daar werd ik even sacherijnig van. Wat er nog van over was zag er zeer netjes uit, jammer.

Overigens lijkt het me ook een uitstekend plan om Nederlands erfgoed aan fietsen/werkplaatsen tot vast onderdeel te maken van het Openluchtmuseum.

Groeten,
Maarten
VelpArnhem

Bericht door VelpArnhem »

Maarten B, wellicht link kopieren en in Google zetten?

Jammer van de 39 er! Dit zie je helaas in het museum meer. Niet bijzonder genoeg?

Toen ik destijds de straatveegkarren mocht bezoeken in het depot heb ik waarschijnlijk ook de transportfiets gezien? Verder zag ik geen andere fietsen bij dit depot. De focus lag toen ook op de karren en was al blij dat ik deze mocht aanschouwen en aanraken alleen met handschoenen. Conc. waarschijnlijk Gazelle onderbouw en misschien door Gazelle gebouwd?

Misschien kan de vereniging een keer met fietsen het museum aandoen tijdens het jubileumjaar!?
Bijlagen
straatveegkar1.jpg
straatveegkar1.jpg (43.7 KiB) 6076 keer bekeken
Plaats reactie