Zoals het hoort, bij deze stel ik me ook even netjes voor. Mijn naam is Bart, 29 jaar en woon samen met mijn vriendin in t mooie Sint Pancras (NH).
Sinds een anderhalf jaar heb ik een Gazelle Trimsport 3v uit de jaren 70. Nee geen echte oldtimer, ik weet het. Laten we het op een semi-oldtimer houden

Toenterijd bewust eigenlijk niet voor een moderne fiets gegaan. Het ‘wat’ oudere en robuuste trekt mij wel aan en toen deze op mijn pad kwam geen moment getwijfeld. Heb hiervoor een Locomotief Modesto brommer gehad en een Gilera 50 brommer. Hier eigenlijk geen geld en middelen genoeg voor (blijven dure hobby’s) dus die zijn weer verkocht. Het zelf uitdokteren en sleutelen vindt ik ontzettend leuk en mede daarom ook hier aangemeld, omdat ik toch wel tegen wat dingetjes aanloop.
De Trimsport is een prettige fiets en heb er al vele fijne kilometers mee weggevreten. Helaas zette het verval wat in en moet er dan nu ook aan geloven om hier en daar wat te gaan vervangen en heb het meteen over een hele andere boeg gegooid.
Problemen:
- Achterwiel 3 of 4 spaken gebroken.
- Achternaaf as/moer is dol, wiel zit aan 1 kant los
- Voorwiel, speling op t lager en gebroken spaken
- Speling op de trapas
- Versleten banden
- Rem achter slecht.
Heb de complete fiets nu helemaal gestript om weer opnieuw op te bouwen maar dan in een iets oudere klassieke stijl..
- Zonder spatborden
- F&S klassieke 36 spaaks voor- en achternaaf (terugtrap)
- Titan stuurpen
- Klassiek haakse zadelpen
In ieder geval wil ik zoveel mogelijk ‘behouden’ van wat goed en bruikbaar is, zodat het ook nog steeds herkenbaar is al een Gazelle. Wellicht zullen mijn plannen hier voor een aantal een strap tegen t verkeerde been zijn…. Dat snap ik helemaal. Zo worden ook hele volkstammen vervloekt die van een hele mooie originele klassieke racefiets een soort hipster single speed fiets maken. Tja, in mijn optiek is dat altijd beter dan dat ze blijven wegrotten in een schuurtje…of dat er nooit wat mee gedaan wordt. Een fiets is nu eenmaal om op te fietsen, toch?
Ik hoop hier wat meer kennis te mogen opdoen en wellicht kunnen jullie mij helpen met de problemen waar ik nu tegenaan loop….