Triumph Gloria?

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
Michiel Röben

Triumph Gloria?

Bericht door Michiel Röben »

Met veel enthousiasme (jullie weten inmiddels wat dat betekend bij mij) ben ik begonnen aan het herstel van de Fiets die ik van Maarten Waarlé heb mogen overnemen. De fiets is behoorlijk roestig maar mooi egaal geroest met wel behoorlijk putroest dus hij zal niet glad worden.

Toen ik de fiets uit de auto haalde trok ik het achterspatbord er al af. Niet erg Maarten had een setje spatborden meegeleverd daar de spatborden al behoorlijk heen waren. Verder waren er 4 spaken uitgeroest die ik vervangen heb door NOS zwart gelakte met nikkelen nippels. Nu moet ik wel haast alle spaken vervangen, ze zijn ook behoorlijk geroest. En dun dus...

Ik ben begonnen met weg slijpen van het roest van de remstangen en de velgen en het stuur ziet er al weer een beetje toonbaar uit. Handvatten erop en de remhandels weer gemonteerd. Voor het mooie zou ik ze nog een keer moeten polijsten maar het is zwaar werk dus steeds een beetje.
Het frame ben ik net aan begonnen maar wat ik al zei het is zwaar en ook vies werk. De vorige vermoedelijk Engelse eigenaar heeft de fiets helemaal in het vet gespoten over het roest heen. Zie dat er maar af te krijgen.

Zadeltje had ik al op de beurs gescoord en de rubbers voor de pedalen net bij Wilbur besteld even als de remblokken. Er zaten voor rode en achter zwarte rubber in maar bij gebrek aan rode blokken ga ik dus over op zwarte blokken.

Het is een mooi statig hoog frame waar ik net op kan. De strop heb ik omgekeerd op de haakse buis gezet zodat het zadel bijna tegen de buis aan staat. Dan kan ik beter bij de grond komen.

Nu twijfel ik over of ik het frame en alle delen zwart zal lakken of de roest er voorzichtig af zal halen en een afsluitlaag zal aanbrengen.

Het achterspatbord zit er ook al in en ik moet de ketting even demonteren. Er zitten 2 sluitschakels in 1 wil ik omkeren omdat ze dicht bij elkaar zitten.

Maarten dacht dat de fiets uit 1910 is maar ik heb de neiging de fiets wat ouder te schatten. Zo maar een gevoel naar aanleiding van de achterpatten en de fraaie kettingspanner in de achterpatten net zo als ook de luxe Fongers modellen ze hadden. Het mannetje is ook heel netjes met een soort omslagrandje maar dat zegt denk ik niet zo veel over de leeftijd. Alle boutjes van de remmechanieken zijn 4kant net als van het achterspatbord onder op het mannetje. Zegt dat iets over de leeftijd? En de zadel en stuurstrop zijn boutje met formaat sleutel 11. Vind ik persoonlijk errrug klein...

Zover mijn eerste verslag van deze statige Engelsche Fiets.

Hartelijke groeten,
Michiel ;)
maartenB

Re: Triumph Gloria?

Bericht door maartenB »

Hoi Michiel,
ik heb de fiets ook weleens gezien bij Maarten W. Mooi project en erg compleet!!!
Ik zou persoonlijk die roest er globaal met een hand-schuurborstel afhalen en het dan conserveren, Owatrol bijvoorbeeld.
Lak is er toch niet meer. Blank maken? Waarom eigenlijk?
Ook die roestige spaken zou ik zoveel mogelijk bewaren. Het is maar eén keer origineel ....in plaats van nieuwe zwarte gewoon een paar roestige spaken erbij zetten? Nu is het nog een eenheid. Als je delen zwart gaat lakken wordt het niet mooier ( is mijn mening: maar doe gewoon wat je zelf wilt natuurlijk!)

Ook qua spatborden zou ik toch proberen het origineel te houden. Is dit de enige Triumph Gloria die er nog bekend is? Dan heb je iets unieks in handen.

Succes,
Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Michiel Röben

Hoi Maarten,
Er zit nog wel verf op hoor na het schoonmaken kwam ik hier en daar een baan zwarte lak tegen. Ook een restant van biezen rood en goud 2mm uit elkaar parallel (schrijf je dat zo?) gebiesd. Het stuur flink door gepolijst maar de rest voorzichtig. Heb een beetje zwarte verf met een doek er over gezet maar er weer afgehaald. Daardoor is de fiets iets donkerder geworden maar het roest is er nog.

Toch nijg ik dit weg te polijsten tot bijna blank en dat donker gekleurde laklaag bruin of zwart die transparant blijft zodat je de vergane glorie nog kunt zien. De velgen zijn zo verroest dat er geen nikkel meer op zit. alleen aan de binnenkant. Maar ze zijn dik genoeg om te polijsten en/of te vernikkelen.

De spaken zijn echt flink dun geworden. Dan zou ik andere roestige spaken moeten monteren. Ik wil er wel op kunnen rijden... Ik weet het nog niet. Ik krijg morgen de remblokken en pedaal rubbers binnen dan eerst die monteren en eens fietsen. De fiets is ongelofelijk licht, echt Engelse bouw met lekkere dunwandige buizen. Begrijp niet dat die niet zijn doorgerot. Ik had een jaar geleden op de beurs in Woerden een mooi koperen pompje gekocht helaas mis ik de slang met dat dopje wat in de buis zit maar het staat al fraai op de fiets. Dit wordt een blijvertje hoor...
Mijn eerste Engelse vroege roadster. Ik vond Maarten zijn leeftijds bepaling wat aan de jone kant, ik schat de fiets op tussen 1900 en 1905. Maar dat is puur op mijn gevoel... Nog op zoek naar een vroege 3bak van Armstrong of SA maar dat heeft geen haast. Ik ben weer helemaal thuis na de Triumph Bonneville hahaha. Die gaat nu zijn winterslaap doen. 'T is weer fietsen opknap tijd!

Groeten,
Michiel ;)
Maarten Waarlé

Bericht door Maarten Waarlé »

Hoi Michiel,

Je bent lekker enthousiast over de fiets. Dat is leuk om te lezen. Benevens de dingen die tegen vallen maar dat heb je bij
ieder oud fietsje daar heb ik zelf ook ervaring mee...
Wat betreft de leeftijd, het remsysteem wat er op zit en dat
origineel is kan eigenlijk niet ouder zijn dan 1905 of 1906.
Daarvoor werden rollerbrakes aan het stuur nog niet algemeen toegepast. Ik denk (weet het niet absoluut zeker)dat dat komt door het patent wat Sunbeam daarop vanaf plm 1902 had. De enige die een list heeft kunnen bedenken was Lea and Francis die de rem hevels binnen in het stuur stopte en daarmee het patentrecht omzeilde.
De andere merken hadden allemaal omgekeerde remmen met kabels door het stuur.
Pas in 1905 of 6 wordt dat doorbroken is mijn idee en zie je rollerbrakes in de catalogi opkomen.

O ja, er is nog een veronderstelling waarom ik denk dat de fiets van rond 1910 is. Triumph verkondigde in haar 1909 catalogus trots dat de staande achtervork ''sholdered''was(geworden). Geschouderd in plaats van rechtdoorlopende buis zoals bij vroegere fietsen.
Jouw Gloria heeft dat ook die schouders bij het spatbordmannetje en ik kan me niet voorstellen dat ze met dat merk vooruit liepen op hun hoofdproduct de Triumph zelf.

niettemin een oud ding en mooi ook vond ik. Zet eens wat foto`s als je zin hebt.
Ik ben wel benieuwd.

Groeten,
Maarten
Michiel Röben

Hoi Maarten, je hebt waarschijnlijk gelijk. Ik raakte enthousiast door wat gegoogle op Edwerdian bicycle. Als het voorspatbord origineel zou zijn lijkt jouw aanname betreft de leeftijd redelijk correct. Ik heb vanmiddag nog een paar zwarte fietsbanden gevonden. Op mijn Facebookpagina heb ik een afbeelding van een menneke bij zo een mooie grote Engelsche roadster. De remmen zijn iets anders dan van Triumph dacht ik. Zal morgen of zondag wat plaatjes schieten.

Groeten,
Michiel ;)
Bijlagen
ik moet er bij zeggen dat dit al weer achterhaalde foto's zijn. Inmiddels andere achterband en spatbord gemonteerd. ook een weinig verf toegevoegd. Vandaag of maandag de remblokken en de pedaalrubbers. Daarna eens een ritje...
ik moet er bij zeggen dat dit al weer achterhaalde foto's zijn. Inmiddels andere achterband en spatbord gemonteerd. ook een weinig verf toegevoegd. Vandaag of maandag de remblokken en de pedaalrubbers. Daarna eens een ritje...
IMG_0901.JPG (133.11 KiB) 7518 keer bekeken
IMG_0900.JPG
IMG_0900.JPG (133.4 KiB) 7518 keer bekeken
IMG_0899.JPG
IMG_0899.JPG (96.8 KiB) 7518 keer bekeken
IMG_0897.JPG
IMG_0897.JPG (148.12 KiB) 7518 keer bekeken
IMG_0898.JPG
IMG_0898.JPG (120.52 KiB) 7518 keer bekeken
Michiel Röben

Hallo leden van het forum,
Maarten en Maarten.

De eerste afbeeldingen van de fiets zoals die er in het begin van de week bijstond. Ik krijg toch de neiging om wat meer door te polijsten zodat er een egaler oppervlak ontstaat. Daarna afwerken met een afdeklaag bruin of zwart transparant. Ik heb dat eens bij een aantal fietsen van Hans vd Stouwe gezien en dat lijkt me fraaier dan die dorre roestkleur die de fiets nu heeft. Dus nog ff wat polijst (hoest) werk... Iemand op het forum nog een vroege Knaaf voor dit statige Engelse heerschap?

Hartelijke groeten,
Michiel ;)
Michiel Röben

Hallo lezers etc,

Nog een keertje dan. Er zijn trouwens leuke kleine verschillen met de Triumph fietsen. De stuurstop bij Triumph is conisch, van de Gloria recht en het steeltje zit in een spleetje. Sorrie voor de klungelige omschrijving. De remblokken van Triumph zijn door een verdikking gemonteerd en er dus uit te halen. Bij de Gloria zitten de beugels van de remblokken vast aan de remhoef die vierkant is en verstelbaar. Wel handig want dat kan bij Triumph dus weer niet. Ik zal ook daar wat afbeeldingen over plaatsen. Voor de rest veel overeenkomsten met het A merk van Triumph

Groeten,
Michiel ;)
Hans van de Stouwe

Bericht door Hans van de Stouwe »

Michiel,
Fraaie fiets met een door de tijd aangebrachte patina. Alles wat je daarvan weghaald is dom. Wat los zit wegborstelen en dan zorgen dat je zuurstof afsluit om verdere roest te voorkomen. De meest simpele methode is met een doekje gekookte lijnolie dun aanbrengen. Dit droogt binnen bij kamertemperatuur op. Na meerder lagen is de zuurstof afgesloten. En als je dit nu gebruikt als poetsmiddel werk je gelijk de eventuele beschadigingen bij. Deze olie hun je gewoon bij de praxis kopen.
Veel succes met deze fiets.
Waar verstand eindigd. Begint geweld.
Hans van de Stouwe
Michiel Röben

Hallo Hans,
Is dit de zelfde methode die jij bij jouw fietsen toegepast hebt die je ooit hebt laten zien in Vianen. Ik ga overigens wel wat roest weghalen hoor. Ik zou ook het liefst weer wat licht nikkelen... Moet er wel een beetje netjes uitzien vind ik. Wel dat je duidelijk het "lijden" van de fiets nog ziet. Probleem is een beetje dat de fiets moddervet is. Iedere keer als je m beet pakt zijn je handen vet. en er zit op sommige plekken dus nog zwarte lak, aan de achterkant van de buizen. Maar het is niet echt veel verf meer. Dus met beleid een beetje verjongen...

Groeten
Michiel ;)
Michiel Röben

Hallo Hans,
Ik heb besloten het experiment met de lijnolie aan te gaan.
Een vraagje. Wat voor lijnolie? Gekookte? Die droogt geloof ik sneller? Een additief/toevoeging om sneller te drogen? De schilderswinkel (voor artistieke/kunstschilders) verkoopt wel maar zegt dat het echt heel erg lang duurt voor dat het droog is. Wat gebruik jij? De fiets staat in de schuur dus daar is het niet echt warm. Kan hem misschien wel even tijdelijk voor de verwarming zetten... Zal mijn vrouw wel weer leuk vinden. Ahummm!

Ik had de fiets een laagje verf gegeven met de spuitbus om te kijken hoe het er zou gaan uitzien nou niet dus... Dat krijg je met al dat roest. Dus weer even de roterende staalborstel eroverheen en in de Lijnolie. Die schijnt ook een hele mooie zachtgele gloed te kunnen geven. Je kan er volgens mij ook nog pigmenten aan toevoegen. Klopt dat. Misschien niet nodig?

Ik hoor graag wat jouw bevindingen zijn.

Groeten,
Michiel ;)
Plaats reactie