Toen ik de fiets uit de auto haalde trok ik het achterspatbord er al af. Niet erg Maarten had een setje spatborden meegeleverd daar de spatborden al behoorlijk heen waren. Verder waren er 4 spaken uitgeroest die ik vervangen heb door NOS zwart gelakte met nikkelen nippels. Nu moet ik wel haast alle spaken vervangen, ze zijn ook behoorlijk geroest. En dun dus...
Ik ben begonnen met weg slijpen van het roest van de remstangen en de velgen en het stuur ziet er al weer een beetje toonbaar uit. Handvatten erop en de remhandels weer gemonteerd. Voor het mooie zou ik ze nog een keer moeten polijsten maar het is zwaar werk dus steeds een beetje.
Het frame ben ik net aan begonnen maar wat ik al zei het is zwaar en ook vies werk. De vorige vermoedelijk Engelse eigenaar heeft de fiets helemaal in het vet gespoten over het roest heen. Zie dat er maar af te krijgen.
Zadeltje had ik al op de beurs gescoord en de rubbers voor de pedalen net bij Wilbur besteld even als de remblokken. Er zaten voor rode en achter zwarte rubber in maar bij gebrek aan rode blokken ga ik dus over op zwarte blokken.
Het is een mooi statig hoog frame waar ik net op kan. De strop heb ik omgekeerd op de haakse buis gezet zodat het zadel bijna tegen de buis aan staat. Dan kan ik beter bij de grond komen.
Nu twijfel ik over of ik het frame en alle delen zwart zal lakken of de roest er voorzichtig af zal halen en een afsluitlaag zal aanbrengen.
Het achterspatbord zit er ook al in en ik moet de ketting even demonteren. Er zitten 2 sluitschakels in 1 wil ik omkeren omdat ze dicht bij elkaar zitten.
Maarten dacht dat de fiets uit 1910 is maar ik heb de neiging de fiets wat ouder te schatten. Zo maar een gevoel naar aanleiding van de achterpatten en de fraaie kettingspanner in de achterpatten net zo als ook de luxe Fongers modellen ze hadden. Het mannetje is ook heel netjes met een soort omslagrandje maar dat zegt denk ik niet zo veel over de leeftijd. Alle boutjes van de remmechanieken zijn 4kant net als van het achterspatbord onder op het mannetje. Zegt dat iets over de leeftijd? En de zadel en stuurstrop zijn boutje met formaat sleutel 11. Vind ik persoonlijk errrug klein...
Zover mijn eerste verslag van deze statige Engelsche Fiets.
Hartelijke groeten,
Michiel