Antieke fiets Sparkbrook safety
Re: Antieke fiets
Hallo Maarten,
Natuurlijk mag je de trekker lenen.
Ik heb me verkeerd uitgedrukt. Ik bedoel met lagers de kogels.
Ik wist niet goed wat ik moest aanvangen met de kogels.
Laten zitten of vervangen?
Daarom Maarten W ook hier zijn mening maar eens gevraagd.
Nu ik alle kogels heb kunnen verwijderen, ben ik blij dat ik zijn raad gevolgd heb.
De tand des tijds heeft best zijn werk gedaan.
Zo waren de kogels van de crank ongeveer 0,4 tot 0,5 mm in diameter kleiner geworden, waardoor de speling niet volledig weg te krijgen was.
De staat van de lagerschalen is nog best ok. Deze ga ik zo laten.
Andere vraag: waarom zitten er zo weinig kogels in de de lagerschalen? Zoals je ziet is er een grote spleet tussen de kogels.
Is het niet beter dat ik de schalen vul met zo veel mogelijk kogels? Groeten,
Bart
Natuurlijk mag je de trekker lenen.
Ik heb me verkeerd uitgedrukt. Ik bedoel met lagers de kogels.
Ik wist niet goed wat ik moest aanvangen met de kogels.
Laten zitten of vervangen?
Daarom Maarten W ook hier zijn mening maar eens gevraagd.
Nu ik alle kogels heb kunnen verwijderen, ben ik blij dat ik zijn raad gevolgd heb.
De tand des tijds heeft best zijn werk gedaan.
Zo waren de kogels van de crank ongeveer 0,4 tot 0,5 mm in diameter kleiner geworden, waardoor de speling niet volledig weg te krijgen was.
De staat van de lagerschalen is nog best ok. Deze ga ik zo laten.
Andere vraag: waarom zitten er zo weinig kogels in de de lagerschalen? Zoals je ziet is er een grote spleet tussen de kogels.
Is het niet beter dat ik de schalen vul met zo veel mogelijk kogels? Groeten,
Bart
-
- Berichten: 2371
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Antieke fiets
Hallo Bart,
Over het aantal kogels; Ik leg een cup in alle gevallen helemaal vol maar kijk dan of er nog plus minus een halve kogel speling in de hele rij zit.
Mocht de overgebleven ruimte erg klein zijn dan haal ik een kogel weg. Punt is dat als de ruimte klein is de kans toeneemt dat kogels onderling gaan wrijven en ze draaien naast elkaar de zelfde richting in dus de oppervlakken draaien t.o.v. elkaar in tegenovergestelde richting. Mocht dat te strak zitten dan geeft dat wrijving en zelfs geknak bij een te volle bak.
Groeten,
Maarten
Over het aantal kogels; Ik leg een cup in alle gevallen helemaal vol maar kijk dan of er nog plus minus een halve kogel speling in de hele rij zit.
Mocht de overgebleven ruimte erg klein zijn dan haal ik een kogel weg. Punt is dat als de ruimte klein is de kans toeneemt dat kogels onderling gaan wrijven en ze draaien naast elkaar de zelfde richting in dus de oppervlakken draaien t.o.v. elkaar in tegenovergestelde richting. Mocht dat te strak zitten dan geeft dat wrijving en zelfs geknak bij een te volle bak.
Groeten,
Maarten
Re: Antieke fiets
Hallo,
Nog eens tijd voor een kleine update. Ik dreig anders van de eerste pagina te vallen.
Door andere werkzaamheden, is er niet veel meer aan de fiets gebeurd.
Alleen het versleten achtertandwiel heb ik tussentijds nog onderhanden genomen.
Ik ben best fier op het eindresultaat.
Na deskundige raad van Maarten W, viel eindelijk mijn frank dat het beste van het tandwiel af was.
Met zijn wijze raadgevingen ben ik aan de slag gegaan en heb ik een nieuw tandwiel gamaakt. Zo heb ik onder andere rekening gehouden met de slijtage van de originele ketting. De hartafstand tussen de schakels was groter geworden (speling) en daarom heb ik ook de steek van het tandwiel vergroot. Nu past de ketting perfekt in de tandholte over de hele tandwielomtrek.
Beetje bij beetje komt het goed.
Begin september wil ik zeker deelnemen aan de fietstocht in Lexmond.
Tot zover...
Groeten,
Bart
Nog eens tijd voor een kleine update. Ik dreig anders van de eerste pagina te vallen.
Door andere werkzaamheden, is er niet veel meer aan de fiets gebeurd.
Alleen het versleten achtertandwiel heb ik tussentijds nog onderhanden genomen.
Ik ben best fier op het eindresultaat.
Na deskundige raad van Maarten W, viel eindelijk mijn frank dat het beste van het tandwiel af was.
Met zijn wijze raadgevingen ben ik aan de slag gegaan en heb ik een nieuw tandwiel gamaakt. Zo heb ik onder andere rekening gehouden met de slijtage van de originele ketting. De hartafstand tussen de schakels was groter geworden (speling) en daarom heb ik ook de steek van het tandwiel vergroot. Nu past de ketting perfekt in de tandholte over de hele tandwielomtrek.
Beetje bij beetje komt het goed.
Begin september wil ik zeker deelnemen aan de fietstocht in Lexmond.
Tot zover...
Groeten,
Bart
Laatst gewijzigd door bartje op 9 jun 2016, 16.12, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Antieke fiets
Oef, wat een prachtig stuk werk! Hoe heb je het oorspronkelijke tandwiel losgekregen van de naaf? Soms lijkt dat uit een stuk gemaakt, maar kennelijk zit het bij jou geschroefd? Is daar nog een foto van?
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Re: Antieke fiets
Hallo Maarten,
Het tandwiel is er ook niet op geschroefd. Het is gemaakt uit één geheel, waarvan ik de tanden verwijdert heb.
Om de tanden te kunnen verwijderen, had ik een opspandoorn gemaakt. Op deze manier kon het wiel stevig en nauwkeurig opspannen worden in de freesklem. Vervolgens heb ik voorzichtig de tanden weggefreesd en de diameter naukeurig op maat gemaakt. Het nagemaakte tandwiel heb ik gelijmd met loctite 638. Deze is hiervoor uiterst geschikt.
http://www.loctite.nl/loctite-5284.htm? ... 2627616769 (de afrondingen aan het tandwiel zijn hier nog niet aangebracht)
Groeten,
Bart
Het tandwiel is er ook niet op geschroefd. Het is gemaakt uit één geheel, waarvan ik de tanden verwijdert heb.
Om de tanden te kunnen verwijderen, had ik een opspandoorn gemaakt. Op deze manier kon het wiel stevig en nauwkeurig opspannen worden in de freesklem. Vervolgens heb ik voorzichtig de tanden weggefreesd en de diameter naukeurig op maat gemaakt. Het nagemaakte tandwiel heb ik gelijmd met loctite 638. Deze is hiervoor uiterst geschikt.
http://www.loctite.nl/loctite-5284.htm? ... 2627616769 (de afrondingen aan het tandwiel zijn hier nog niet aangebracht)
Groeten,
Bart
Re: Antieke fiets
Ik weet niet of het nog krachtiger is dan loctite 648.
Het is de meest geschikte loctite voor cilindrische bevestiging van een tandwiel.
Belangrijkste specificaties:
•Geeft de beste weerstand tegen dynamische, axiale en radiale belastingen
•Aanbevolen voor het vastzetten van assen, tandwielen, riemschijven en andere cilindrische onderdelen
Het is de meest geschikte loctite voor cilindrische bevestiging van een tandwiel.
Belangrijkste specificaties:
•Geeft de beste weerstand tegen dynamische, axiale en radiale belastingen
•Aanbevolen voor het vastzetten van assen, tandwielen, riemschijven en andere cilindrische onderdelen
-
- Berichten: 725
- Lid geworden op: 7 jun 2012, 14.23
Re: Antieke fiets
Heel fraai gedaan Bart,
Ben benieuwd de fiets eens in het echt te aanschouwen.
Michiel
Ben benieuwd de fiets eens in het echt te aanschouwen.
Michiel
-
- Berichten: 2371
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Antieke fiets
Leuk dat je met de Sparkbrook naar Lexmond komt Bart.
Ik ben ook benieuwd naar het totaalplaatje.
Met de Oirschort meeting toch weer eens gezien hoe mooi en interessant de safety`s zijn. Er is steeds wat aan te ontdekken.
Vooral de zoektocht naar framegeometrie en buizencombinaties is
leuk om te zien.
Het lijkt er op dat je kan zien hoe het oorspronkelijke tandwiel op de naaf zit. De cup van het achterwiel lijkt niet meer demonteerbaar en de komvorm van het tandwiel is met twee staafjes vast gesoldeerd tegen de naaf. Je ziet het koper nog zitten bij een van die ''rondjes''.
IK heb ook wel eens gezien dat zo`n tandwiel-kom doorloopt tot over de spaakflens waar dan ook gaatjes in zitten voor de spaken
Ik meen dat mijn Bayliss Thomas dat heeft.
Groeten
Maarten
Ik ben ook benieuwd naar het totaalplaatje.
Met de Oirschort meeting toch weer eens gezien hoe mooi en interessant de safety`s zijn. Er is steeds wat aan te ontdekken.
Vooral de zoektocht naar framegeometrie en buizencombinaties is
leuk om te zien.
Het lijkt er op dat je kan zien hoe het oorspronkelijke tandwiel op de naaf zit. De cup van het achterwiel lijkt niet meer demonteerbaar en de komvorm van het tandwiel is met twee staafjes vast gesoldeerd tegen de naaf. Je ziet het koper nog zitten bij een van die ''rondjes''.
IK heb ook wel eens gezien dat zo`n tandwiel-kom doorloopt tot over de spaakflens waar dan ook gaatjes in zitten voor de spaken
Ik meen dat mijn Bayliss Thomas dat heeft.
Groeten
Maarten
Re: Antieke fiets
Hallo Maarten,
Ik heb net de naaf eens goed bekeken en je theorie klopt helemaal. Groeten,
Bart
Ik heb net de naaf eens goed bekeken en je theorie klopt helemaal. Groeten,
Bart