Foto Bondshotel 't Kromhout
Foto Bondshotel 't Kromhout
Daarna het ,, Van de voorzitter ,, gelezen . Vandaag zondag morgen onder genot van een kopkoffie verder gelezen .
Komende bij de fotorubrirk zie ik de foto die zoals de tekst al aan geeft bekend is Van het boek ANWB 100 jaar .
Leuk te lezen hoe de schrijver Herbert Kuner de foto uitgeplozen heeft en z'n ideeën daar over heeft .
Ik heb nog een paar kleine opmerkingen . De lamp van de fiets waar van de band gecontroleerd word is een carbidlamp een olie lamp zou je als er olie in zit niet onderste boven willen hebben . Bij een carbidlamp kan het water er uitlekken maar dat is niet erg.
Op de andere foto is duidelijk te zien dat de fiets die op de eerste foto tegen de boom leunt een olie lamp heeft .
Op de eerste foto ligt er iets op t stuur en is niet echt duidelijk te zien of daar de lamp er wel of niet op zit .
Daam Fockema heeft een bonds insigne op zijn pet en volgens mij zonder het jaarschild.
Het jaarschildje werd volgens de ANWB in 1903 bedacht , of het toen al gebruikt werd of pas van af 1904 is niet duidelijk .
Leuk is te zien dat de begeleider van Fockema slobkousen draagt , oorspronkelijk gebruikt bij de infanterie als bescherming tegen vuil en later dus ook door burgers , om hun lakschoenen te beschermen tegen vuil .
Op de achterste pagina van het ANWB boek staat ook een mooie foto waar op ook Daam Fockema te zien is .
Maar wat voor mij leuk is dat er links voor aan een Burgers acatene of te wel cardan aangedreven fiets te zien , van het model wat ik heb .
Daarbij is te zien dat de voorrem verwijderd is de geleider is nog net te zien onder de klep van de pet van de man die er voor zit .
Dat zou kunnen betekenen dat deze fiets geen freewheel zoals mijn Burgers wel heeft maar een doortrapper is anders zou fietsen wel risico vol zijn om zonder enig manier om af te remmen je in het verkeer te begeven .
De rem die er op gezeten heeft is er een die met een rubberblokje op de band remt .
De koffie is op .
-
Re: Foto Bondshotel 't Kromhout
Dankjewel. Leuke en scherpe vondsten!
Groet,
Aad.
Groet,
Aad.