Aankoop Germaan herenfiets

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
Plaats reactie
VelpArnhem
Berichten: 396
Lid geworden op: 12 mei 2015, 20.45

Aankoop Germaan herenfiets

Bericht door VelpArnhem »

Aankoop Germaan fiets. Wederom een opknapper, een reanimatie project! Op de foto komt mij deze Germaan voor als net voor dan wel net na WOII? Wie weet meer over Germaan dateren?

Germaan behoorde nog niet tot de collectie, maar na morgen wel. Fiets is gelukkig lang in de familie geweest, niet nieuw gekocht, maar wel veel over bekend en wellicht morgen nog meer.

Wordt vervolgd.
Bijlagen
2.png
2.png (312.71 KiB) 9003 keer bekeken
1.png
1.png (628.04 KiB) 9003 keer bekeken
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39

Re: Aankoop Germaan herenfiets

Bericht door maartenB »

Tsja, je datering zal er niet ver naast zitten.
Stevig project hoor!!

Succes, zal vast weer een mooie en goed rijdende fiets worden. Voor bouwjaar kijken naar framenummer en in de naven, maar dat wist je natuurlijk al ;-)
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
VelpArnhem
Berichten: 396
Lid geworden op: 12 mei 2015, 20.45

Re: Aankoop Germaan herenfiets

Bericht door VelpArnhem »

Vandaag is de Germaan naar Velp gereden, op de fietsendrager! Het zal nog wel even duren voordat de Germaan zelf kan rijden! De fiets is ooit in Amsterdam begin jaren 80 verkregen door de eigenaar waarvan ik de fiets kocht(voor 25 euro in Oostzaan). Wellicht vanuit de fabriek in Meppel via een f. dealer in Amsterdam verkocht. Dit zullen we helaas nooit te weten komen.

Volgens de laatste eigenaar stamt de fiets uit 1935? Frame num. geeft nu aan G299? Laatste cijfer staat waarschijnlijk onder het zadel. De naven moet ik nog goed bekijken.

Helaas onbreekt de rechter remverbinding vanaf het stuur. Dus als iemand nog iets heeft liggen? Helaas is ook het klapgedeelte van de bagagedrager afgebroken en ontbreekt.

Er is veel roest maar er is ook nog veel bieswerk te zien. Dus uit elkaar, ontroesten en invetten! 2 Nieuwe banden; spekbanden of creme banden?
Bijlagen
10.jpg
10.jpg (85.02 KiB) 8952 keer bekeken
8.jpg
8.jpg (87.78 KiB) 8952 keer bekeken
7.jpg
7.jpg (75.51 KiB) 8952 keer bekeken
6.jpg
6.jpg (139.38 KiB) 8952 keer bekeken
5.jpg
5.jpg (110.47 KiB) 8952 keer bekeken
3.jpg
3.jpg (78.89 KiB) 8952 keer bekeken
11.jpg
11.jpg (131.47 KiB) 8952 keer bekeken
VelpArnhem
Berichten: 396
Lid geworden op: 12 mei 2015, 20.45

Re: Aankoop Germaan herenfiets

Bericht door VelpArnhem »

Na even in het eigen archief gedoken te zijn blijkt Germaan jaarletters te hebben en komt deze Germaan uit op jaarletter G dus 1942. Helaas niet vooroorlogs.

Ik kan betrekkelijk weinig vinden over Germaan binnen de Oude Fiets? Tevens kom je weinig Germaan fietsen tegen, zeker de oudere modellen?

De historie;
G. van Werven Sr. was Smid en Rijtuigmaker. Maar de nieuwe tijd dient zich aan. Al in 1897 stond boven het raam van de smederij 'Rijwielen Lantaarns Bellen enz' met in het midden een soort wapenschild met daarin de afbeelding van een fietser, en daaronder de tekst 'F. van Werven Gzn, reparaties'. Zoon Freek van Werven ging zich richten op de fietsenmarkt, uiteindelijk resulterend in de grote Meppeler rijwielfabriek De Germaan van F. en J. van Werven (Freek en Jan). Zoon Gerrit richtte met Brandligt de 'B en W' rijwielfabriek op, met het fabriekspand in de Catharinastraat en een verkooppunt in het latere pand van garage Moeke aan het Zuideinde. Zoon Marinus tenslotte richtte de kinderwagenfabriek op, die de kinderwagen voor Prinses Beatrix leverde en later nog een voor Prinses Marijke (Christina).
In 1893 begon Frederik van Werven, later bijgestaan door zijn broer Jan, een bescheiden groothandel in rijwielen en onderdelen. In 1905 namen zij de zelf de productie ter hand en verliet de eerste Germaan-fiets de fabriek. Rond 1910 bouwden de gebroeders F. en J. van Werven een fabriek voor 'Rijwielen enz' aan de westzijde van de Groenmarkt, achter hun ook rond die tijd verworven winkelpand aan de Hoofdstraat. Het pand is rijk gedetailleerd en gebouwd van witte steen met roodachtig gekleurde horizontale banen, karakteristiek voor de bouwstijl van die dagen. De zaken namen een enorme vlucht en in 1927 verliet men de Groenmarkt om zich te vestigen in de voormalige zadelfabriek van Ohmann & Boddendijk aan de Parallelweg. Inmiddels was de zaak in 1917 ondergebracht in de N.V. Rijwielindustrie F. en J. van Werven.
Germaan motoren en brommers zijn gebouwd door de NV Rijwielindustrie F.& J.v.Werven uit Meppel. De fabriek ging in 1935 motorfietsen en rijwielen met hulpmotor met Villiers-, Ilo- en Sachs- tweetaktmotoren van 49- tot 248 cc bouwen. 1949 verscheen een model met de Tsjechische Csepel motor, in feite een Csepel die door Germaan werd geïmporteerd en als Germaan Olympia werd verkocht. De indruk werd gewekt dat de machine in Meppel gebouwd was. Helaas, de Csepels waren erg slecht en toen Germaan in 1951 weer zelf motorfietsen ging maken had het publiek er geen vertrouwen meer in. Enkele machines werden doorverkocht aan H. Borkhuis in Groningen die ze onder de namen Arley en Vidson verkocht. Hij kon zodoende tanklogo's van Harley-Davidson verknippen. Halverwege de jaren vijftig beëindigde Germaan de motorfietsproductie.
Tot begin jaren 1950 groeide het bedrijf gestaag en vonden ook talrijke verbouwingen plaats. In 1951 werkten bij dit bedrijf, toen een der grootste van Nederland, 130-150 mensen. In 1961 werd het bedrijf samen met Fongers overgenomen door Phoenix en verdween de productie van rijwielen naar Groningen.
Bromfietsen van het gehele concern werden in Meppel gemaakt. In 1969 werd de PFG-combinatie overgenomen door Batavus. Vanaf dat moment werd de productie in Meppel gestaakt. Fietsen en bromfietsen werden gemaakt tot 1966, toen het merk opging in de Phoenix-Fongers-Germaan combinatie. In 1970 werd het opgekocht door Batavus.
VelpArnhem
Berichten: 396
Lid geworden op: 12 mei 2015, 20.45

Re: Aankoop Germaan herenfiets

Bericht door VelpArnhem »

De Germaan is bijna uit elkaar. Wat toch wel opvalt is de degelijkheid van het geheel. De fiets is van zichzelf al relatief zwaar. Alles zit heel makkelijk en degelijk in elkaar. Helaas gaven de boutjes van de spatborden natuurlijk niet mee en moesten als verloren worden beschouwd. Echt jammer is dat een van de remstangen ontbreekt vanaf het stuur naar het spatbord! De fiets had nog een crème Hevea band en ook het velglint was van Hevea (voormalige bandenfabriek in Heveadorp bij Arnhem/ Oosterbeek). Wellicht origineel?
Bijlagen
g7.jpg
g7.jpg (142.26 KiB) 8906 keer bekeken
g4.jpg
g4.jpg (130.27 KiB) 8906 keer bekeken
g3.jpg
g3.jpg (156.74 KiB) 8906 keer bekeken
g2.jpg
g2.jpg (151.54 KiB) 8906 keer bekeken
g1.jpg
g1.jpg (90.06 KiB) 8906 keer bekeken
Gebruikersavatar
HJvMontfort
Berichten: 810
Lid geworden op: 28 jun 2012, 07.02

Re: Aankoop Germaan herenfiets

Bericht door HJvMontfort »

Leuke fiets. Zo'n stang moet toch nog ergens te vinden zijn!
opzoek naar een Phoenix van het eerste uur
VelpArnhem
Berichten: 396
Lid geworden op: 12 mei 2015, 20.45

Re: Aankoop Germaan herenfiets

Bericht door VelpArnhem »

Update Germaan;

Toch even een fotootje er bij plaatsen. De twee wielen zijn klaar. Met verse banden, altijd zo mooi! De twee spatborden zijn ontroest, bijgewerkt, achterlichtje is geen bonk vuil en roest meer. Helaas waren de spatbordstangen en helaas ook de boutjes en de moertjes niet meer te redden. Deze zijn al weer aangevuld. Frame en stangen mogen nog! Ook heb ik zo goed als zeker een remstangenset op de kop kunnen tikken en zal ik dit weekend gaan halen.

Zodra de Germaan klaar is prik ik een dag dat ik er mee naar Meppel zal fietsen. Vaker gedaan omdat de familie er vandaan komt. Terug naar de oorsprong!
Bijlagen
DSC_9204.JPG
DSC_9204.JPG (130.19 KiB) 8859 keer bekeken
VelpArnhem
Berichten: 396
Lid geworden op: 12 mei 2015, 20.45

Re: Aankoop Germaan herenfiets

Bericht door VelpArnhem »

Voortgang;
- Bagagedrager gevonden, binnenkort hopelijk in huis!
- Remstangen gevonden, binnenkort hopelijk in huis.

- Germaan bel ontbreekt nog? Wie heeft er een?
- Kettingkast, linnen of metaal? Met opdruk, rond 1940?
- Zadel rond 1941, zijn er originele Germaan zadels?

Wie het weet mag het zeggen!
Bijlagen
2016-01-12_002811.png
2016-01-12_002811.png (174.21 KiB) 8799 keer bekeken
VelpArnhem
Berichten: 396
Lid geworden op: 12 mei 2015, 20.45

Re: Aankoop Germaan herenfiets

Bericht door VelpArnhem »

DSC_9325.JPG
DSC_9325.JPG (156.53 KiB) 8752 keer bekeken
Inmiddels is in Velp de vervangende bagagedrager aangekomen voor de Germaan. Nu wel met klapgedeelte. Met dank aan Rene!

Wat opvalt zijn de kleine verschillen tussen de beugels voor het vasthouden van het klapgedeelte. Zijn ze alle bei van Germaan? De gelijkenis is behoorlijk te noemen. Dus omzetten.
Bijlagen
DSC_9326.JPG
DSC_9326.JPG (147.26 KiB) 8752 keer bekeken
DSC_9323.JPG
DSC_9323.JPG (148.76 KiB) 8752 keer bekeken
Plaats reactie