Ventieldopjes

Vragen, discussies en info over verlichting, bagagedragers, reclamevoorwerpen, fietsprullaria etc.
Lidnr13

Ventieldopjes

Bericht door Lidnr13 »

gerritkan schreef:Wat is er mis met mijn verzameling ventieldopjes ?
Oh nee die heb ik niet , hoewel wel een leuk idee.
Toch eens kijken hoeveel verschillende in m'n schuurtje te vinden zijn en dan volgend jaar daar een lezing over geven .
Genoeg onzin .
ventieldopjes
ventieldopjes
P1020671.JPG (152.5 KiB) 6403 keer bekeken
Hier dan een paar ventieldopjes. Ik verzamel ze niet echt, maar als je er een paar nodig heb moet je toch wat hebben liggen. Je kan toch op een fiets van vóór 1940 niet van die zwarte dopjes zetten. Het zelfde geldt voor auto's en motorfietsen, waar ik in het verleden wel eens iets mee gedaan heb. Zo doende krijg je wel steeds meer in huis.

Groeten van
Henk
asterduc

Re: Ventieldopjes

Bericht door asterduc »

haha, ventieldopjes inderdaad. Zo was ik vorige week samen met Elibert op ventieldopjesjacht bij Paul. Ik denk dat menig liefhebber daar wel een zwak voor heeft.

Maar wat ik in je verzameling niet terugvind Henk, zijn kleurige plastic jaren 50/60, want zo werden ze destijds wel geleverd meen ik.
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
Lidnr13

Bericht door Lidnr13 »

Dit doosje ventieldopjes is niet opgezet als een verzameling, maar als werk voorraad. Al zoekende kom je dan verschillende soorten tegen en wordt het misschien wèl een verzameling. Zo gaat het bij mij met meer zaken. Mijn huis staat er vol mee. :?

Het plastic tijdperk valt eigenlijk buiten mijn interesse gebied. Zal wel door mijn leeftijd komen. :cry:

Groeten van
Henk
Durabo88

Bericht door Durabo88 »

Verplaatst.

Leuk onderwerp. Je hebt ook de stalen variant voor Frans/Sclaverant ventiel.
Sportief fietsend!
Lidnr13

Bericht door Lidnr13 »

De status van de dopjes is op het forum kennelijk al verhoogd. Van 'Koffieklets' naar 'Onderdelen en verzamelobjecten'. :D
Terzijde: De oude dopjes zijn volgens mij niet van staal, maar van messing.
Franse ventiel dop
Franse ventiel dop
P1020672.JPG (133.07 KiB) 6346 keer bekeken

Die Franse dopjes ben ik hier niet vaak tegen gekomen bij mijn speurtochten. De hele inhoud van het doosje dateert trouwens van zeker twintig jaar geleden. Die Franse ventielen waren hier misschien toen nog niet zo bekend. In het rechter boven vakje liggen er nog twee en ik heb er nog een paar op een oude racefiets zitten. Ik zoek er niet echt meer naar, maar als ik zie......... ;)

Groeten van
Henk
Elibert van Dalen

Bericht door Elibert van Dalen »

die franse heb ik 2 weken terug nog 10 stuks gekocht bij paul. ik heb de staken dopjes met kettingkjes
gewone stalen dopjes.
en franse stalen dopjes.
Laatst gewijzigd door Elibert van Dalen op 14 jan 2016, 19.16, 1 keer totaal gewijzigd.
Liefhebber/verzamelaar van Gazelle oldtimer fietsen. en American Eagle Mountainbike,s

gerelateerde Facebook groepen :arrow:
>> Gazelle oldtimer rijwielen van 1892 tot 1970 ...
>> American Eagle MTB,S ...
mazell99

Bericht door mazell99 »

Ik heb er ook een paar die afwijken van de meer gangbare waarvan een foto .
Bijlagen
ventiel dopjes 001.JPG
ventiel dopjes 001.JPG (219.7 KiB) 6321 keer bekeken
Laatst gewijzigd door mazell99 op 16 jan 2016, 14.15, 1 keer totaal gewijzigd.
Lidnr13

Bericht door Lidnr13 »

Om nog maar even door te gaan met dit onderwerp, er is voor fietsbanden, naast het Dunlop/Woods en het Presta/Sclaverand ventiel, ook nog een Schrader ventiel, zoals dat op autobanden zit. Dat zit ook op banden voor mountainbikes: https://www.futurumshop.nl/blog/archief ... jn-er.html. Nu zie ik in 'CYCLING MANUAL" 20th Edition 1946 (Temple Press Ltd. London) dat het Schrader ventiel toen ook al voor fietsbanden werd toegepast.

Ik heb echter nog een kleiner Schrader dopje (tweede van rechts) dat op een Dunlop ventiel past. Weet iemand waar dat voor is ? Geheel rechts een Schrader dop voor autoventiel.

Groeten van
Henk
Bijlagen
CYCLING MANUAL 1946
CYCLING MANUAL 1946
ventielen0001.jpg (761.07 KiB) 6284 keer bekeken
ventiel dopjes
ventiel dopjes
P1020697.JPG (169 KiB) 6284 keer bekeken
gerritkan

Bericht door gerritkan »

Ben dus niet de enige met zo,n bakje .
Als ik er aan denk morgen toch eens zoeken waar het gebleven is na men verhuizing .
Fongers1952

Bericht door Fongers1952 »

Ik heb op mijn fietsen ook messing ventieldopjes zitten. Hoort er gewoon bij
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia
Plaats reactie