Scheveningse fiets?
Scheveningse fiets?
Oudoom van mij uit Scheveningen, vond een doosje met oude glasnegatieven van wielrijders en molens, een paar foto's net laten ontwikkelen, maar ben benieuwd wat voor fiets dit is?
- Bijlagen
-
- IMG_0007.jpg (288.44 KiB) 7263 keer bekeken
Re: Scheveningse fiets?
Het tandwielblad vertelt het verhaal.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
dit bedoelde ik met de hint naar het tandwielblad.
Gazelle 1912, dit komt uit onze documentatiebank.
Zou dus goed een gazelle kunnen zijn.
groet!
Maarten
Gazelle 1912, dit komt uit onze documentatiebank.
Zou dus goed een gazelle kunnen zijn.
groet!
Maarten
- Bijlagen
-
- Untitled.jpg (199.49 KiB) 7207 keer bekeken
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Gazelle met de langwerpige gaten in het kettingwiel was ook mijn eerste gedachte, maar dat is het duidelijk niet:
Wel blijkt uit de achtergrond/omgeving dat de foto van tussen 1904 en ca. 1920 moet moet zijn, ik denk ca. 1910. Nu nog alle oude folders van 1900 tot ca. 1910 doorspitten op zoek naar dat kettingwiel...
Groeten,
fietser
Het zijn 6 grote ronde gaten, niet van die langwerpige van Gazelle. Wel is te zien dat het om cranks met spiebevestiging gaat, dus Duitse fietsmerken vallen zo goed als zeker af. De fiets komt al met al Nederlands op mij over, al is er geen bewijs. 32/40 spaakgaten, een terugtraprem met enigszins karakteristieke remhevel, maar wat is het nou? Ik kom er voorlopig niet uit.Wel blijkt uit de achtergrond/omgeving dat de foto van tussen 1904 en ca. 1920 moet moet zijn, ik denk ca. 1910. Nu nog alle oude folders van 1900 tot ca. 1910 doorspitten op zoek naar dat kettingwiel...
Groeten,
fietser
Uitvoering en stijl identiek aan een Gazelle, de grootte van het voortandwiel, zo ook het zadel en het fietstasje.
Maar weer grote klasse het oog voor details van Fietser.
Zelfs de kleur van de onderbroek van de berijder is voor hem geen......!
Maar weer grote klasse het oog voor details van Fietser.
Zelfs de kleur van de onderbroek van de berijder is voor hem geen......!
-
Lijkt mij Engels of Amerikaans. Die pedalen zijn fraai zeg.
Groeten,
Michiel
Groeten,
Michiel

-
Het lijkt aan de remhevel te zien op de liggende achtervork een New Departure type A naaf, maar die werden ook door Burgers en Fongers gemonteerd in de eerste jaren na 1900. Mooie laarzen trouwens...
Michiel
Michiel

Bouw van de fiets en vorm van het kettingblad doen mij aan Brennabor denken. Dat is weliswaar Duits, maar Brennabor had in de jaren '10 gewoon crankspieen.
Wel heeft mijn Brennabor een veel groter kettingblad. Maar dat is er ook in kleinere varianten geweest, zoals bijgevoegde afbeelding laat zien.
Wel heeft mijn Brennabor een veel groter kettingblad. Maar dat is er ook in kleinere varianten geweest, zoals bijgevoegde afbeelding laat zien.