H.de Wilde Haarem /Stokvis/Brampton
Geplaatst: 25 jan 2016, 12.08
Beste groep,
Afgelopen zaterdag heb ik een oude herenfiets kunnen ophalen in Assen. De fiets zal menig wel bekend voorkomen ,ze stond enige tijd op marktplaats.
Na een gezellige babbel en de koop zijn we nog gaan fietsen in de buurt van Westerbork. Je hebt daar het plaatsje Orvelte liggen. Een soort openluchtmuseum zonder hek erom heen.
Wel een beetje scheef en met een kraakje maar toch hield de nieuwe aanwinst zich goed op het tochtje.
Dat scheve zal wel zijn gekomen door banden verwisselen zonder de wielen er uit te halen. Zowel een voor als een achtervork poot stonden ver open. Inmiddels heb ik het verholpen.
In de advertentie en op het balhoofdplaatje staat H.de Wilde Haarlem. Ik was daar voor aanschaf al eens naar gaan zoeken en vond in het telefoonboek van 1915 de Wilde terug als rijwielzaak gevestigd Schagchelstraat 24 Haarlem.
Echter bij uitgebreid bestuderen van het balhoofdplaatje (en de straatnamenlijst van Haarlem) vond ik
een ander adres namelijk Clercqstraat 104.
Een advertentie uit een krant van 1923 bevestigde het
nieuwe adres en vreemd genoeg staat als derde leverancier van Stokvis van Zon op het voormalige adres van de Wilde vermeld.
Blijkbaar heeft de Wilde snel na 1915 de rijwielzaak verkocht aan van Zon want in het telefoonboek van 1917 staat van Zon vermeld als rijwielzaak in de Schagchelstraat no 24.
Blijkbaar liepen de zaken niet zo geweldig voor De Wilde want een telefoon kon er na de verhuizing niet meer van af .Dat lijkt me een achteruitgang.
Ik vond in een krant van 1926 nog de vermelding ''heropening van HET RIJWIEL MAGAZIJN agent der tourist rijwielen''.
In april 1937 wordt het faillissement uitgesproken en hield het bedrijf op te bestaan.
Al bij foto`s van Marktplaats was me opgevallen dat de lugs en het balhoofd van deze fiets erg overeen kwamen met
die van mijn Joubert damesfiets uit Haarlem.
Ook een fietsenmakers merk. iets vroeger en ook gebouwd met lugs van Brampton.
Als voorbeeld de trapas en spatbordlug in de liggende achtervork van beide fietsen.
Bij de herenfiets is nog iets duidelijker de naam Brampton te zien op de bovenste balhoofdmoer
Je komt door heel Europa heen Brampton opgebouwde fietsen tegen.
Jan heeft er ook een van Franse of Belgische achtergrond en Max Reder (Oostenrijk) heeft er op zijn site ook een beschreven.
Vergelijkbaar het met BSA kan je stellen.
Op de site van de Engelse vereniging staat een catalogus van Brampton uit 1929 met daarin terug te vinden alle onderdelen die hier zijn toegepast.
Zo als uit de advertentie al bleek , H. de Wilde was agent van Stokvis en deze fiets is ook door Stokvis gebouwd. Het frame nummer staat op de linker achterpat van de fiets. Bijvoorbeeld de Stokvis damesfiets van Arjan (een stuk terug in deze toerfietsafdeling) lijkt hier qua model of uitvoering niet op maar heeft het nummer wel op de zelfde plaats staan.
Kortom een door Stokvis met engelse Brampton onderdelen gebouwde herenfiets , die door H. de Wilde uit Haarlem is doorverkocht of eventueel in tweede instantie (na revisie) door hem voorzien van een balhoofdtransfer en verkocht.
De S.A. Achternaaf type K is duidelijk een keer opnieuw vernikkeld. De getalletjes zijn sterk vervaagd(90%verdwenen) en een laagje nikkel komt er makkelijk af. Het zou dus kunnen dat de fiets door de Wilde een keer is gereviseerd.
De fiets heeft voor 32 en achter 40 spaken en overal in de fiets zitten gesoldeerde lugs tot en met de bovenste bevestiging van de staande achtervork.
Zeer fraai. Ook het stuur is apart met de typische slingerende remhendels. Ik zie dat terug in een Stokvis reclame hier in de databank.
Ik ben wel benieuwd of het framenummer nog iets over de leeftijd zal zeggen. In theorie is het nieuwe adres (clercqstraat)vanaf 1917 mogelijk en als andere uiterste is in 1937 de zaak verdwenen. meest waarschijnlijk is de fiets uit de jaren 20.
Groeten,
Maarten
Afgelopen zaterdag heb ik een oude herenfiets kunnen ophalen in Assen. De fiets zal menig wel bekend voorkomen ,ze stond enige tijd op marktplaats.
Na een gezellige babbel en de koop zijn we nog gaan fietsen in de buurt van Westerbork. Je hebt daar het plaatsje Orvelte liggen. Een soort openluchtmuseum zonder hek erom heen.
Wel een beetje scheef en met een kraakje maar toch hield de nieuwe aanwinst zich goed op het tochtje.
Dat scheve zal wel zijn gekomen door banden verwisselen zonder de wielen er uit te halen. Zowel een voor als een achtervork poot stonden ver open. Inmiddels heb ik het verholpen.
In de advertentie en op het balhoofdplaatje staat H.de Wilde Haarlem. Ik was daar voor aanschaf al eens naar gaan zoeken en vond in het telefoonboek van 1915 de Wilde terug als rijwielzaak gevestigd Schagchelstraat 24 Haarlem.
Echter bij uitgebreid bestuderen van het balhoofdplaatje (en de straatnamenlijst van Haarlem) vond ik
een ander adres namelijk Clercqstraat 104.
Een advertentie uit een krant van 1923 bevestigde het
nieuwe adres en vreemd genoeg staat als derde leverancier van Stokvis van Zon op het voormalige adres van de Wilde vermeld.
Blijkbaar heeft de Wilde snel na 1915 de rijwielzaak verkocht aan van Zon want in het telefoonboek van 1917 staat van Zon vermeld als rijwielzaak in de Schagchelstraat no 24.
Blijkbaar liepen de zaken niet zo geweldig voor De Wilde want een telefoon kon er na de verhuizing niet meer van af .Dat lijkt me een achteruitgang.
Ik vond in een krant van 1926 nog de vermelding ''heropening van HET RIJWIEL MAGAZIJN agent der tourist rijwielen''.
In april 1937 wordt het faillissement uitgesproken en hield het bedrijf op te bestaan.
Al bij foto`s van Marktplaats was me opgevallen dat de lugs en het balhoofd van deze fiets erg overeen kwamen met
die van mijn Joubert damesfiets uit Haarlem.
Ook een fietsenmakers merk. iets vroeger en ook gebouwd met lugs van Brampton.
Als voorbeeld de trapas en spatbordlug in de liggende achtervork van beide fietsen.
Bij de herenfiets is nog iets duidelijker de naam Brampton te zien op de bovenste balhoofdmoer
Je komt door heel Europa heen Brampton opgebouwde fietsen tegen.
Jan heeft er ook een van Franse of Belgische achtergrond en Max Reder (Oostenrijk) heeft er op zijn site ook een beschreven.
Vergelijkbaar het met BSA kan je stellen.
Op de site van de Engelse vereniging staat een catalogus van Brampton uit 1929 met daarin terug te vinden alle onderdelen die hier zijn toegepast.
Zo als uit de advertentie al bleek , H. de Wilde was agent van Stokvis en deze fiets is ook door Stokvis gebouwd. Het frame nummer staat op de linker achterpat van de fiets. Bijvoorbeeld de Stokvis damesfiets van Arjan (een stuk terug in deze toerfietsafdeling) lijkt hier qua model of uitvoering niet op maar heeft het nummer wel op de zelfde plaats staan.
Kortom een door Stokvis met engelse Brampton onderdelen gebouwde herenfiets , die door H. de Wilde uit Haarlem is doorverkocht of eventueel in tweede instantie (na revisie) door hem voorzien van een balhoofdtransfer en verkocht.
De S.A. Achternaaf type K is duidelijk een keer opnieuw vernikkeld. De getalletjes zijn sterk vervaagd(90%verdwenen) en een laagje nikkel komt er makkelijk af. Het zou dus kunnen dat de fiets door de Wilde een keer is gereviseerd.
De fiets heeft voor 32 en achter 40 spaken en overal in de fiets zitten gesoldeerde lugs tot en met de bovenste bevestiging van de staande achtervork.
Zeer fraai. Ook het stuur is apart met de typische slingerende remhendels. Ik zie dat terug in een Stokvis reclame hier in de databank.
Ik ben wel benieuwd of het framenummer nog iets over de leeftijd zal zeggen. In theorie is het nieuwe adres (clercqstraat)vanaf 1917 mogelijk en als andere uiterste is in 1937 de zaak verdwenen. meest waarschijnlijk is de fiets uit de jaren 20.
Groeten,
Maarten