Nieuwe aanwinst; Depas uit België

Vragen, discussies en info over racefietsen en sportieve fietsen met derailleur.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Eysfan
Berichten: 326
Lid geworden op: 5 jun 2012, 14.35

Nieuwe aanwinst; Depas uit België

Bericht door Eysfan »

Nooit eerder beseft, maar bij het bezoek aan de IVCA-Rallye in Gent heb ik gemerkt dat er ook in België heel veel fietsmerken hebben bestaan en dat er interessante modellen zijn gefabriceerd. Nu staat er sinds gisteren zo'n Belg in mijn eigen verzameling. Het is een Depas en naar mijn idee was het oorspronkelijk een racefiets. De spatborden, voor en achter heel verschillend, passen niet echt in de smalle vork. Ook het toerstuur lijkt later gemonteerd te zijn.

Over het merk heb ik op internet niet veel kunnen vinden. Een paar afbeeldingen van de fabriek en twee oude affiches (zie de databank). Het bedrijf is in 1909 verhuisd van Beez naar Seilles. In 1909 is er aan E. Depas ook een patent verleend voor een kettingspanner. Het balhoofdplaatje van mijn fiets vermeldt de plaatsnaam Seilles, en heeft bovendien een speciale kettingspanner. Hij is dus van na 1908. Vermoedelijk niet lang erna, want het framenummer is laag (5789) en de fabriek in Seilles moet een behoorlijke productie hebben gehad. Er was sprake van 150 man personeel na de verhuizing naar de nieuwe fabriek. Depas steunde ook wielrenners in België en Frankrijk en had in 1934 zelfs een wielerploeg met 32 renners.

Mijn grote vraag is hoe oud is deze Depas en vooral, hoe heeft deze fiets er oorspronkelijk uitgezien. Wie kan hier wat over zeggen?

Groeten,
Sjoerd
Depas rechts.jpg
Depas rechts.jpg (606.05 KiB) 7024 keer bekeken
Depas balhoofdplaatje.jpg
Depas balhoofdplaatje.jpg (235.51 KiB) 7024 keer bekeken
Depas bracket.jpg
Depas bracket.jpg (332.7 KiB) 7024 keer bekeken
Depas kettingspanner.jpg
Depas kettingspanner.jpg (373.69 KiB) 7024 keer bekeken
Depas vorkkroon.jpg
Depas vorkkroon.jpg (231.94 KiB) 7024 keer bekeken
Depas voornaaf.jpg
Depas voornaaf.jpg (415.17 KiB) 7024 keer bekeken
Depas Westwood RIM.jpg
Depas Westwood RIM.jpg (172.69 KiB) 7024 keer bekeken
Durabo88
Berichten: 2592
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Nieuwe aanwinst; Depas uit België

Bericht door Durabo88 »

Beste Sjoerd,

Mooie fiets hoor. Weer geweldig om te zien een massief mannetje uit lugverbinding.

Helaas heb ik geen verstand van Belgische fietsen.

Groeten,

Yorick.
Sportief fietsend!
fietser
Berichten: 815
Lid geworden op: 9 apr 2012, 23.01

Re: Nieuwe aanwinst; Depas uit België

Bericht door fietser »

Interessante fiets om te bekijken. Maar 1 klembout onder de bracket, dat heb ik nog nooit gezien (en ik snap ook niet goed waarom, moet ik zeggen). De kettingspanner is mooi en simpel; had niet BSA ook zoiets met een draaischijf? Als ik het goed begrijp beweegt de hele staande achtervork mee en moet dus eigenlijk eerst de zadelklembout iets losgedraaid worden?

Wat jaartal en merk betreft heb ik weinig hoop voor je. In Nederland, Engeland en Duitsland zijn we/ze met dat soort informatie redelijk goed georganiseerd zoals je weet, maar België...? :(

'
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3843
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Nieuwe aanwinst; Depas uit België

Bericht door maartenB »

Bijzondere fiets Sjoerd, mooie aankoop!
Als ik me niet vergis hadden oude racers nog tot in de jaren 20 een inch pitch chain. Dus is hij of iets nieuwer of het kettingblad enz is mee-vernieuwd.

succes met je zoektocht,
Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Maarten Waarlé
Berichten: 2375
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Nieuwe aanwinst; Depas uit België

Bericht door Maarten Waarlé »

Hallo Sjoerd,

Mooie fiets, ik meen dat ik de fiets gezien heb bij de tocht
rond Winterswijk, klopt dat?

Het toeval wil dat ik afgelopen zomer een fiets van het zelfde merk gesloopt heb. Mee genomen van uit Gent.
Zie ''bewijsstukken''.
Cycles Depas.JPG
Cycles Depas.JPG (401.45 KiB) 6968 keer bekeken
Het balhoofdplaatje lijkt iets moderner.

Ik had op de fiets een identiek kettingstel-mechanisme en de voorvork
(ook nog over gehouden) is ook van het open model.
Deze sloper was orgineel fris-groen van kleur met houten spatborden. Helaas was de fiets totaal verregend en doorgerot.
Toch jammer dat we niet veel meer hebben ter vergelijk met jouw fiets.
Ik schat de sloper op jaren 30.De fiets had stang bediende velgremmen en een zwaar geveerd belgisch lederen zadel.

Groeten,
Maarten
Gebruikersavatar
Eysfan
Berichten: 326
Lid geworden op: 5 jun 2012, 14.35

Re: Nieuwe aanwinst; Depas uit België

Bericht door Eysfan »

@ fietser
Het klopt dat de hele achtervork beweegt bij het spannen van de ketting. De staande achtervork is demontabel en net als de voorvork vernikkeld (en overgeschilderd). Bij het vergelijken met foto's op tontonvelo kwam ik een racefiets tegen met identiek vormgegeven kettingblad (wel voor ketting met 1" steek i.p.v. ½") en ook maar een klembout onder de bracket. Merk onbekend.

@ maartenB
Op Franse racers zie ik inderdaad 1" ketting tot circa 1920. In Engeland hadden bijv. de Rover path racers al in 1896 een ½" ketting. Waar zouden de Belgen naar gekeken hebben?

@ MaartenW
Dat is sterk dat jij ook een Depas tegenkwam! Het klopt dat je die van mij al hebt gezien bij de tocht in juni. Die fiets zwierf al jaren hier rond. De vorige eigenaar heeft hem speciaal voor onze fietstocht (veilig) rijdend gemaakt door er een wiel met terugtraprem in te zetten. Het wiel dat er in zat heeft aan beide zijden een freewheel met verschillend aantal tanden. Twee versnellingen dus, maar dat wiel lijkt ook niet het oorspronkelijke wiel te zijn. Reden dat ik vermoed dat het een racefiets was is dat de achtervork zo smal is dat er haast geen spatbord tussen past. Ook de vorm van het frame met naar voren aflopende bovenbuis lijkt me typisch voor een racer.

Groeten,
Sjoerd
Plaats reactie