mijn overgrootvader, oprichter v.d Juncker Rijwielen Fabriek
-
mijn overgrootvader, oprichter v.d Juncker Rijwielen Fabriek
Naar aanleiding van een artikel over Ned. Emaillefabriek Langcat te Bussum heb ik op Facebook het verhaal verteld achter het geëmailleerde reclamebord van de Juncker Rijwielen Fabriek. Mijn overgrootvader Johann Michael Juncker, geboren in 1878 te Amsterdam, was oprichter van de gelijknamige, gerenommeerde fietsenfabriek (Apeldoorn). Zijn opa kwam oorspronkelijk uit Duitsland, zijn vader was in 1842 in Muiden geboren.
Na de oorlog wilde niemand meer iets te maken hebben met wat Duits was, zelfs niet met een Nederlandse fabriek met een ‘Duitse’ naam.
Dat had merkbare gevolgen voor de verkoop van Juncker fietsen. Maar mijn overgrootvader was vindingrijk. Hij liet een reclamebord ontwerpen met midden op het bord een grote ‘J’, in de kleur oranje. Dat moest een Holland- gevoel geven. Deze zelfde ‘J’ was namelijk terug te vinden op alle souvenir-artikelen rondom de toenmalige prinses Juliana.
Onder deze ‘J’ zijn drie fietsers te zien, in de kleuren rood, wit en blauw. Symbool voor het Nederlandse volk.
De zwarte vlek links van de ‘J’ refereert aan de oorlogstijd. Een zwarte tijd.
De blauwe vlek rechts van de ‘J’ verwijst naar de 'heldere' tijd, de bevrijding.
En zo zie je op het bord het Nederlandse volk van een slechte naar een goede tijd fietsen. En dat dan het liefst op het Nederlands fabricaat Juncker fiets!
Margreet de Broekert,
trotse achterkleindochter
PS Bovenstaand artikel is ook te vinden op de Facebook pagina van de Historische Kring Bussum (ik beheer die pagina).
Na de oorlog wilde niemand meer iets te maken hebben met wat Duits was, zelfs niet met een Nederlandse fabriek met een ‘Duitse’ naam.
Dat had merkbare gevolgen voor de verkoop van Juncker fietsen. Maar mijn overgrootvader was vindingrijk. Hij liet een reclamebord ontwerpen met midden op het bord een grote ‘J’, in de kleur oranje. Dat moest een Holland- gevoel geven. Deze zelfde ‘J’ was namelijk terug te vinden op alle souvenir-artikelen rondom de toenmalige prinses Juliana.
Onder deze ‘J’ zijn drie fietsers te zien, in de kleuren rood, wit en blauw. Symbool voor het Nederlandse volk.
De zwarte vlek links van de ‘J’ refereert aan de oorlogstijd. Een zwarte tijd.
De blauwe vlek rechts van de ‘J’ verwijst naar de 'heldere' tijd, de bevrijding.
En zo zie je op het bord het Nederlandse volk van een slechte naar een goede tijd fietsen. En dat dan het liefst op het Nederlands fabricaat Juncker fiets!
Margreet de Broekert,
trotse achterkleindochter
PS Bovenstaand artikel is ook te vinden op de Facebook pagina van de Historische Kring Bussum (ik beheer die pagina).
- Bijlagen
-
- Juncker embleem.jpg (160.47 KiB) 8609 keer bekeken
Re: mijn overgrootvader, oprichter v.d Juncker Rijwielen Fab
Prachtig, een bijdrage aan de Nederlandse Rijwielgeschiedenis!
Heeft u nog meer archiefmateriaal of andere, anekdotische informatie? Op dit forum altijd welkom.
Wim
Heeft u nog meer archiefmateriaal of andere, anekdotische informatie? Op dit forum altijd welkom.
Wim
DCR gaat nooit verloren....
Wat een mooi verhaal. Een stukje geschiedenis dat op deze manier niet verloren gaat.
Dank je wel.
Dank je wel.
Groeten,
Edwin
1936 Gazelle Transportfiets 61cm
1937 Gazelle no.8K Kruisframe 65cm
1941 Gazelle no.? Herenfiets 61cm
1953 Gazelle no.1 Kruisframe 70cm
1967 Gazelle Kwikstep (verkocht)
1984 Gazelle Champion Mondial 70cm A frame
Edwin
1936 Gazelle Transportfiets 61cm
1937 Gazelle no.8K Kruisframe 65cm
1941 Gazelle no.? Herenfiets 61cm
1953 Gazelle no.1 Kruisframe 70cm
1967 Gazelle Kwikstep (verkocht)
1984 Gazelle Champion Mondial 70cm A frame
Hallo Margreet,
Wat een leuke bijdrage! Hebben jullie verder nog dingen van vroeger bewaard/teruggevonden?
Groet,
Sandra
(ook een achterkleindochter, van de oprichter van de Mustang Rijwielfabriek)
Wat een leuke bijdrage! Hebben jullie verder nog dingen van vroeger bewaard/teruggevonden?
Groet,
Sandra
-
Beste Wim,wimjansen schreef:Prachtig, een bijdrage aan de Nederlandse Rijwielgeschiedenis!
Wim
Ja, ik heb nog veel meer informatie, gadgets, foto's. Neem me al langer voor om dat eens allemaal op te schrijven in een uitgebreid verhaal met illustraties. Wat is voor jullie het handigste? Aanleveren als PDF?
hartelijke groet
Margreet de Broekert
margreet.debroekert@gmail.com
-
Dank voor uw reactie. Ik heb nog veel meer informatie, gadgets, foto's. Neem me al langer voor om dat eens allemaal op te schrijven in een uitgebreid verhaal met illustraties. Wat is voor jullie het handigste? Aanleveren als PDF?Bommel schreef:Wat een mooi verhaal. Een stukje geschiedenis dat op deze manier niet verloren gaat.
Dank je wel.
hartelijke groet
Margreet de Broekert
-
Beste Sandra,Sandra schreef:Hallo Margreet,
Groet,
Sandra
Achterkleindochters onder elkaar! Wat leuk!
Ja, ik ben al tijden van alles aan het verzamelen. Informatie, foto's en 'gadgets'. Via Marktplaats bemachtigde ik twee Juncker-speldjes (via de kleindochter van een man die speldjes verzamelde).En een Juncker-klok, die in de winkel van een fietsenmaker in het Noorden van het land had gehangen. Hij doet het zelfs nog. Verder heb ik een bronzen bord met daarop mijn overgrootvaders gezicht en profiel. Dat hing bij mijn oma in de kamer. Ik was daar als kind een beetje bang voor. Hij keek zo streng!
Ik neem me al lang voor om alles eens te ordenen en op te schrijven. Ga ik binnenkort gewoon eens doen.
Hartelijke groet
Margreet de Broekert
- Bijlagen
-
- DSC06468 (Medium).JPG (174.28 KiB) 8543 keer bekeken
-
Nog wat 'gadgets'in verband met de Juncker Rijwielen Fabriek: een voor een, dus..
- Bijlagen
-
- Juncker klok die bij een fietsenmaker in zijn winkel hing
- DSC06464 (Medium).JPG (273.97 KiB) 8537 keer bekeken
-
Juncker speldjes:
- Bijlagen
-
- DSC06466 (Medium).JPG (109.79 KiB) 8537 keer bekeken
-