Berini m13 met eysink frame ?

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
Plaats reactie
bromfietser
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 feb 2016, 11.23
Locatie: oirschot,brabant

Berini m13 met eysink frame ?

Bericht door bromfietser »

Hallo,ik heb een Berini M13 met volgens mij een Eysink frame
Frame nr 3517,klopt dit?
Als het niet is wat is het dan voor een merk fiets.
gr Toon
Bijlagen
DSC06655.JPG
DSC06655.JPG (6.32 MiB) 5697 keer bekeken
DSC06657.JPG
DSC06657.JPG (6.27 MiB) 5697 keer bekeken
Gebruikersavatar
Eysfan
Berichten: 326
Lid geworden op: 5 jun 2012, 14.35

Re: Berini m13 met eysink frame ?

Bericht door Eysfan »

Hallo Toon,

Geen twijfel, dit is een Eysink Moto rijwiel van bouwjaar is 1952 of begin 1953. Tenminste als ik het nummer vergelijk met dat van andere Moto's.

Heb je al eens gekeken wat er ingeslagen is in de voornaaf en achternaaf? In de Sturmey Archer remtrommelnaven staat een jaartal + maand. Als de terugtrapnaaf een Styria, Durex of Torpedo is is er ook een jaartal ingeslagen. Eysink heeft in die periode allerlei merken terugtrapremmen gemonteerd.

Ga je deze Berini-Eysink restaureren of laat je hem in de staat zoals die heeft rondgereden? Ben benieuwd om er meer van te horen!

Groeten,
Sjoerd
bromfietser
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 feb 2016, 11.23
Locatie: oirschot,brabant

Re: Berini m13 met eysink frame ?

Bericht door bromfietser »

Ik laat de Eysink met de Berini zo als het nu is,doe alleen wat er gerepareerd moet worden en maak het rijklaar.
Altijd zonde om te restaureren of moet zijn als het echt niet anders kan.
Achternaaf is van Beckson,Voornaaf is een trommelrem moet nog kijken wat er in de trommel staat
bromfietser
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 feb 2016, 11.23
Locatie: oirschot,brabant

Re: Berini m13 met eysink frame ?

Bericht door bromfietser »

Een vraag nog: de bagagedrager is dat zo orgineel of is het passend gemaakt,de bevestiging lijkt mij niet orgineel,lijkt erop dat de bevestigingsoog verbogen hebben.(wel vakkundig gedaan overgeens)
Gebruikersavatar
Eysfan
Berichten: 326
Lid geworden op: 5 jun 2012, 14.35

Re: Berini m13 met eysink frame ?

Bericht door Eysfan »

Hallo Toon,

Ook met de bagagedragers was Eysink niet consequent. Ik ken vier verschillende modellen die ze afwisselend op de Moto gebruikten. Het hangt niet af van bouwjaar wat er op zit. Maar die van jouw Eysink heb ik niet eerder gezien.

Hier onder enkele oude foto's met verschillende modellen dragers. Behalve deze drie zijn er ook korte dragers met een lange rechte stang naar de achteras geweest.

Met al die varianten is het niet onmogelijk dat die van jou toch door de fabriek is gemonteerd.
korte drager en stang.jpg
korte drager en stang.jpg (35.51 KiB) 5595 keer bekeken
korte drager gebogen stang.jpg
korte drager gebogen stang.jpg (30.4 KiB) 5595 keer bekeken
lange drager en stang.jpg
lange drager en stang.jpg (44.54 KiB) 5595 keer bekeken
bromfietser
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 feb 2016, 11.23
Locatie: oirschot,brabant

Re: Berini m13 met eysink frame ?

Bericht door bromfietser »

Heb bij de achternaaf gekeken.Hetis een Beckson naaf,zie geen nummer

Voornaaf is een trommelrem met nummer 505 aan de buitenkant van de trommel ingeslagen.
Gebruikersavatar
Eysfan
Berichten: 326
Lid geworden op: 5 jun 2012, 14.35

Re: Berini m13 met eysink frame ?

Bericht door Eysfan »

Hallo Toon,

Je voornaaf is van mei 1950. De Eysink Moto rijwielen werden standaard nog zonder voorrem geleverd, was toen nog geen wettelijke verplichting. Tegen een meerprijs van ƒ 12,50 kon af fabriek een trommelrem geleverd worden.

Het kan zijn dat toen twee remmen verplicht werden er pas een voorremnaaf in is gezet die al wat ouder was als de fiets zelf. Zelf heb ik een Moto rijwiel met een iets lager framenummer. Die heeft een S.A. trommelrem van 1952 en ook de terugtraprem is van 1952.

Sjoerd
Plaats reactie