Voorstellen

Nieuw op dit forum? Stel je even voor!
Willem61

Voorstellen

Bericht door Willem61 »

Hoi beste mensen hier,

even voorstellen ja wat moet je dan zeggen.
Ik heb onlangs een gehandicapten fiets gekocht een met zo trapas boven op.
Volgens mijn onderzoekingen en dingen die je dan hoort is het een fiets uit de jaren 50 gemaakt door Z P Pestman uit Groningen.
geen alledaagse fiets of zoals ik zeg handbike.
Waarom koop je zo'n fiets, wel ik heb er vroeger ooit een keer ook zo ding gehad maar dat vonden buitenstaanders maar niet. Je bent toch niet gehandicapt was het antwoord, neen maar de fiets is gewoon mooi en leuk.
Nu ben ik een 5-tal jaren gelden zelf in de rolstoel gekomen en begonnen bij een handbike club om zodoende toch wat beweging te krijgen.
Deze club bestaat dit jaar 10 jaar en er wel bij betrokken, bestuur trainer enz.
Ik was op zoek naar een gewone nieuwerwetse handbike en toen kwam ik een antieke handbike tegen, deze gekocht met mijn dolle hoofd zo van die ga ik gebruiken bij tochten en het jubileum.

Echter geen rekening gehouden met de onderdelen ik dacht een fiets is een fiets.
Achterop banden van 24 inch x 1 1/2 en voorop 1 van 2o inch x 1 1/2 wel deze zoek ik nog. Wie kan mij daar mee helpen want het jubileum is zo of moet ik hem om spaken naar 19 inch. Dit is wel een dure klus want dat kan ik zelf niet. Ook is mijn portemonnee altijd niet zo heel vol maar daar zullen er wel meer last van hebben.
Ik zal kijken of ik een foto van mijn super bike heb zodat jullie kunnen zien wat voor een parel het is en misschien kom ik via hier aan een band of een goed advies voor het omspaken

Alvast bedankt Willem61
Bijlagen
20160218_195959.jpg
20160218_195959.jpg (85.57 KiB) 6325 keer bekeken
fietser

Re: Voorstellen

Bericht door fietser »

Beste Willem,

Als 20 x 1 1/2"-banden noch via de fietsen maker noch via internet te vinden zijn (= ETRTO-maat 40-432, heb je al grondig gezocht, ook eventueel in het buitenland?) kun je beter op een andere maat 20" overstappen, zoals 20 x 1 3/8" of de tegenwoordig meest gangbare 20 x 1 3/4". Dat wordt dan ook omspaken, maar de materialen zijn wel makkelijker te vinden, b.v. bij de kringloop cq. tweedehands-fietsenmaker die een gebruikt kinderfietswiel wil verkopen. Met een beetje geluk vind je een met terugtrapremnaaf. Als het een voorwiel is of een nieuwe velg blijf je nog wel met het probleem van de andere (kortere) spaken zitten, dat kan nieuw ook lastig te vinden zijn en kost ook wat. Eerst goed rondvragen, dan pas kopen.

Succes,
fietser
Willem61

Bericht door Willem61 »

Bedankt Fietser
Ben al behoorlijk aan het rondkijken geweest. Maar heb nogeven.
Het probleem is ook nog dat het een wiel is met een tandwiel. Dus zal in ieder geval de naaf moeten gebruiken.
We houden moe, groet Willem.
fietser

Bericht door fietser »

Wat ik op de foto zie is het een wiel met een gewone terugtrapremnaaf, dus zoals ik al schreef: met een (achter)wiel met terugtraprem uit een 20"-kinderfiets is de zaak al opgelost.

Groeten,
fietser
asterduc

Bericht door asterduc »

dag Willem en welkom op het forum,

leuke fiets heb je daar wel, ook de kleur vind ik mooi.
Lijkt me nog in goede conditie te verkeren.

Mocht je de band niet vinden dan is de optie van Fietser om een gewoon 20 x 1 3/8 wiel met terugtraprem naaf te zoeken zeker niet verkeerd. Naast de kinderfietsen vind je dit soort wiel ook op plooifietsen, die zijn doorgaans eveneens met een terugtraprem uitgerust. De Gazelle Kwikstep (2de generatie) bijvoorbeeld. Je zou dan nog naar een duomatic versie kunnen zoeken, dan heb je gelijk 2 versnellingen. Ik meen dat ik ooit eens zo'n wiel heb gekocht (nos).

Ed
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
Willem61

Bericht door Willem61 »

Beste allemaal

in ieder geval weer veel wijzer geworden, heel misschien had mijn fietsenmaker er nog een op zolder liggen. Anders word het dus zoeken naar een kinderfiets achterwiel met terugtraprem. Maar dan wel een stalen velg. Hadden wel nieuwe maar alleen aluminium maar hij zou nog verder zoeken.
Geduld is een schone zaak want het moet wel betaalbaar blijven, nu verder met demonteren, schoonmaken en eventueel bijwerken.
Had hem eerst helemaal willen kaal maken maar denk dat ik hem gewoon oppoets en dan met een oliedoekje inwrijf.
De eventuele ernstige roest plekken aan de onderkant met zinkspray of menie behandelen. Daar het forum maar eens verder op doorspitten.

bedankt allen
asterduc

Bericht door asterduc »

die stalen Westwood velg zal wel het moeilijkste worden in die maat, Willem.
Het wieltje heb ik ondertussen gevonden, maar er zit een ander model velg op.
Nu, die band moet nog wel ergens te vinden zijn hoor, temeer omdat je er slecht één nodig hebt. Als ieder eens in zijn schuur kijkt komt er beslist wel ééntje tevoorschijn.

Je frame kaal maken, daar wordt ik even niet lekker van. Niet doen zou ik zeggen. Hij is zo mooi in die kleur en al zeker met die patine.

Als de kale plekken reeds zijn aangeroest zou ik plaatselijk op het roestdeel een roest neutralisatie middel aanbrengen. Daarop grondlak in lichte kleur (want de roest slaat zwart uit na behandeling met de chemische neutraliseerder) en vervolgens wat lak in je fietskleur. Daarmee gaat hij nog jaren mee ;-)
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
Willem61

Bericht door Willem61 »

Hoi allemaal

Misschien heb ik een gelukje, bij de fietsmaker waar ik normaal nog wel eens kom was de oude baas aan het werk. Deze zei tegen mij zo'n bandje moet ik nog op zolder hebben liggen van een kinderfietsje van vroeger.
Dat word dus duimen want dan heb ik alle onderdelen zo'n beetje compleet.

Groetjes Willem
Durabo88

Bericht door Durabo88 »

Wie wat bewaard heeft wat :o . Fijn die oude bedrijfjes. :D
Sportief fietsend!
Willem61

Bericht door Willem61 »

Helaas het waren 18 inch uitgeharde bandjes. Dus verderzoeken. Jammer. Of toch.zoals mensen hier hebben geopperd een 20 inch achterwiel met terugtrap rem er in zetten maar dan wel met een stalen velg dus ook weer zoeken.
Heeft een van de lezers hier ervaring met spuitbussen zinkspray over de kale plekken en dan lak er over. Of moet ik dit in een andere topic plaatsen.
Hoor het wel, groet Willem.
Plaats reactie