Beste liefhebbers,
Ik ben voorzichtig begonnen met de restauratie van een Cyrus Mohawk uit 1937 (framenummer is ongeveer uit die periode en de achternaaf is uit 1937, ik ga er dus vanuit dat dit klopt). De fiets is compleet, op de spatborden na.
De fiets wil ik zo origineel mogelijk restaureren, maar tot nu toe heb ik geen goede documentatie gevonden. Daarom is mij niet duidelijk of de spaken (die van mijn fiets zijn volledig verroest) van staal waren of ook zwart gemoffeld werden geleverd. Weet iemand het antwoord (of heeft iemand documentatie over de Cyrus Mohawk)?
Alvast dank en groet,
Hans
Cyrus Mohawk 1937
Re: Cyrus Mohawk 1937
Bijzondere vondst!
Je bedoelt met Mohawk het frame met die 2 niet-parallel lopende bovenbuizen? Het was nooit een officieel type, de naam is later verzonnen, zoals ook 'omafiets'.
Dat is in feite een fiets die aan de standaarduitvoeringen voldoet.
Bij andere Nederlandse merken heb ik in de jaren 30 geen geverfde spaken meer gezien.
Origineel zullen ze dus verzinkt of heel misschien verchroomd geweest zijn, maar in dat laatste geval was het wel een heel dure fiets.
Plaats eens wat foto's? Heeft hij terugtraprem of trommels?
Je bedoelt met Mohawk het frame met die 2 niet-parallel lopende bovenbuizen? Het was nooit een officieel type, de naam is later verzonnen, zoals ook 'omafiets'.
Dat is in feite een fiets die aan de standaarduitvoeringen voldoet.
Bij andere Nederlandse merken heb ik in de jaren 30 geen geverfde spaken meer gezien.
Origineel zullen ze dus verzinkt of heel misschien verchroomd geweest zijn, maar in dat laatste geval was het wel een heel dure fiets.
Plaats eens wat foto's? Heeft hij terugtraprem of trommels?
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Re: Cyrus Mohawk 1937
Dank voor je reactie Maarten. Dan ga ik voor verzinkte spaken.
Het is inderdaad zo'n frame met niet parallel lopende buizen, zoals Eysink ook had.
De fiets heeft een terugtraprem. Een F&S naaf uit 1937. Ziet er prima uit en draait goed, maar ik ga hem wel helemaal uit elkaar halen.
Zodra ik gelegenheid heb, zal ik wat foto's plaatsen.
Groet,
Hans
Het is inderdaad zo'n frame met niet parallel lopende buizen, zoals Eysink ook had.
De fiets heeft een terugtraprem. Een F&S naaf uit 1937. Ziet er prima uit en draait goed, maar ik ga hem wel helemaal uit elkaar halen.
Zodra ik gelegenheid heb, zal ik wat foto's plaatsen.
Groet,
Hans