Diamant damesfiets

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
Plaats reactie
VelpArnhem
Berichten: 396
Lid geworden op: 12 mei 2015, 20.45

Diamant damesfiets

Bericht door VelpArnhem »

Diamant damesfiets?

Wie weet meer. Deze kwam voorbij, in de buurt en echt niet duur. Gewoon een leuk project! Maar wat is het? Op het stuur staat Diamant. Na wat zoeken alleen racefietsen gespot. Er zit ook een transfer op waarop staat Nederlandsch Fabrikaat. Gaatjes in de spatborden, de overige looks. Conclusie; Ned. damesfiets, jaren 30? De fiets is ooit afkomstig uit Den haag. Wie weet meer? Leuke was weer; alles een beetje smeren, banden oppompen . . en fietsen.
Bijlagen
7.jpg
7.jpg (140.69 KiB) 5139 keer bekeken
5.jpg
5.jpg (155.86 KiB) 5139 keer bekeken
4.jpg
4.jpg (153.32 KiB) 5139 keer bekeken
2.jpg
2.jpg (146.2 KiB) 5139 keer bekeken
1.jpg
1.jpg (146.65 KiB) 5139 keer bekeken
8.jpg
8.jpg (134.41 KiB) 5139 keer bekeken
Durabo88
Berichten: 2631
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Diamant damesfiets

Bericht door Durabo88 »

Ik vind het wel een grappig ding. Nog uit de tijd, dat op tijd remmen niet zo belangrijk was. De vrijwiel met bandrem werd vrij snel ingeruild voor terugtraprem en in Duitsland werd een dubbel systeem verplicht. Diamant ken ik als een Duits merk overigens, maar zoals met zoveel namen, werden er elders weer fietsen onder de zelfde naam gemaakt. Veel kan ik je niet vertellen dus.
Sportief fietsend!
VelpArnhem
Berichten: 396
Lid geworden op: 12 mei 2015, 20.45

Re: Diamant damesfiets

Bericht door VelpArnhem »

Dank voor je reactie. Er schijnt wel een Duits (oost) merk Diamant te zijn. Alleen heeft deze fiets echt een transfer met de naamgeving Nederlandsch fabrikaat.

Wie volgt?
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1596
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Diamant damesfiets

Bericht door Fotomaan »

'k Weet helaas niets van Diamant maar het hoge balhoofd vind ik wel mooi. Hoe hoog is dat? Dertig centimeter?

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Gebruikersavatar
tredmolen
Berichten: 166
Lid geworden op: 23 jan 2014, 21.38
Locatie: Berlin

Re: Diamant damesfiets

Bericht door tredmolen »

Hallo,
het stuur is beslist een duitse Diamant; kenbar aan de lettertype, die tot heden van die merk gebruikt wordt. Diamant is een van de grote duitse fietsmerken, gevstigd 1885 en bestaat nog steeds. Vele duitse merken produceerden vroeger naast de typische, duitse damesfiets-frame ("zwanenhals") ook kleine series van zogenoemde export-fietsen met loop-frames (zoals die van jouw fiets) maar er zou naar mijn kennis niet "Nederlandsch Fabrikaat" op staan. Dus schijnt alleen het stuur ooit de grens over gekomen te zijn. Qua vorm kan het trouwens best uit de jaren 30 / 40 afkomstig zijn.

Diamant- website met uitvoerige history: http://www.diamantrad.com/home.html

Groet Richard
Vriendelijke groeten uit Berlijn, Richard
VelpArnhem
Berichten: 396
Lid geworden op: 12 mei 2015, 20.45

Re: Diamant damesfiets

Bericht door VelpArnhem »

Tja, een fiets met aan ander stuur, dat kan. Aan de ene kant jammer maar ook wel grappig. Maar, eigenwijs, is er niets Nederlands met de naam Diamant?

Zeer fraaie site van het merk Diamant. Kunnen veel fietsmerken zich nog eens aan vergapen. Zo zie je dat historie op een moderne site erg sterk kan werken!

Groeten,

Jan
Gebruikersavatar
tredmolen
Berichten: 166
Lid geworden op: 23 jan 2014, 21.38
Locatie: Berlin

Re: Diamant damesfiets

Bericht door tredmolen »

>>Maar, eigenwijs, is er niets Nederlands met de naam Diamant?<<

ookal zou er iets bestaan - je ziet dit toch ook?

de groeten, Richard
Bijlagen
diamanttttt02.jpg
diamanttttt02.jpg (34.53 KiB) 4982 keer bekeken
diamant01.jpg
diamant01.jpg (74.21 KiB) 4982 keer bekeken
Vriendelijke groeten uit Berlijn, Richard
VelpArnhem
Berichten: 396
Lid geworden op: 12 mei 2015, 20.45

Re: Diamant damesfiets

Bericht door VelpArnhem »

De overeenkomst is duidelijk! Leuk om dit zo te zien. Een Duits stuur met Nederlandse fiets!
Plaats reactie