Vervolg restauratie Eysink transportfiets Super Standaard

Vragen, discussies en info over transportfietsen.
Plaats reactie
R.Schreurs

Vervolg restauratie Eysink transportfiets Super Standaard

Bericht door R.Schreurs »

Ik heb al jaren een incomplete transportfiets die op restauratie wacht.
transportfiets_403.jpg
transportfiets_403.jpg (49.55 KiB) 6607 keer bekeken
Grootste probleem was de trapas die te kort is en de bracketmaat van 48mm, die uitzonderlijk groot is.

Uiteindelijk heb ik besloten een opvulbus te gebruiken, deze vond ik op Aluminium op maat, waar ze precies de gewenste maat voeren, waardoor ik de bracket kon terugbrengen naar 40mm.

DaVietsie heeft een klassieke Thompson-as voor me geplaatst.
IMG_1547_2.jpg
IMG_1547_2.jpg (72.04 KiB) 6607 keer bekeken
Nu heb ik het idee dat ik de fiets wel weer rijdend kan krijgen. De grootste vraag op dit moment is hoe ik het frame zal behandelen. Het is nogal pokdalig.
IMG_1548_2.jpg
IMG_1548_2.jpg (69.24 KiB) 6607 keer bekeken
Ik hecht meer aan goede conservering dan aan een superstrakke laklaag. Heeft iemand suggesties?
Jeroen Zuiderwijk

Re: Vervolg restauratie Eysink transportfiets Super Standaar

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Ik zou de menie aanvullen, en dan in de lak zetten. Tussen de lagen moet je opschuren, wat oneffenheden iets minder maakt. Welke lak, geen idee :) Verschillende mensen hebben verschillende ervaringen. Persoonlijk heb ik een hekel aan Hammerite en verven op alkydhars basis (behalve uit spuitbussen, in zulke dunne lagen hard de verf wel). Als de fiets binnen gestald wordt en dus na iedere rit opdroogt, dan is roest bescherming lang niet zo kritisch als voor een fiets die veel buiten staat en maandenlang constant vochtig blijft. De intense verwering die te zien is op het frame laat zien dat deze vele jaren buiten heeft doorgebracht. Helemaal gezien dat de originele lak veel beter tegen roest is dan verf dat je in de winkel koopt. Dus ik zou dan wat er aan originele lak nog op zit gewoon lekker laten zitten. P.s. wees voorzichtig met het schuurstof. In de oude menie zit lood. Dat wil je niet inademen, en moet ook bij het chemisch afval.
Durabo88

Bericht door Durabo88 »

Goedemiddag,

Begrijp me niet verkeerd, maar ik zou lak de lak al op orde hebben gebracht vóórdat de trapas erin gezet werd. Ik heb enigszins mijn twijfels of die aluminiumbus er wel in blijft zitten. Zit die er strak in geperst? Wat voor trapas kwam eruit?

Groeten,

Y.
Sportief fietsend!
R.Schreurs

Bericht door R.Schreurs »

... ik zou lak de lak al op orde hebben gebracht vóórdat de trapas erin gezet werd.
Mee eens, maar deze moest toch op maat uitgezocht en gepast worden en aangezien ik mijn verzameling oude Thompson assen lang geleden al weggegeven heb, moest ik het uitbesteden. Ik denk dat ik hem weer demonteer als ik met lakken bezig ga.
Ik heb enigszins mijn twijfels of die aluminiumbus er wel in blijft zitten. Zit die er strak in geperst?
Dat is voor mij ook even afwachten. De buizen staken een beetje door de lugs in de bracket. Deze heb ik net zover afgevijld dat de aluminiumbus er met stevig kloppen inschoof.
Wat voor trapas kwam eruit?
Een dikke Thompson as. 48mm cups, 11/32" kogels. Niet origineel, want een borgmoer paste niet tussen de bracket en de crank.
Fotomaan

Bericht door Fotomaan »

Die bracketmaat is inderdaad héél er groot. Die ben ik nog nooit tegengekomen dus het is erg jammer dat de originele trapas er niet meer bij zit. Maar ja, dat is nu eenmaal zo.
Ik heb wel eens een Germaan gedemonteerd waar een fietsenmaker messing bussen voor had gedraaid om er een kleinere trapas in te kunnen monteren. Dat heeft er altijd goed ingezeten.
Messing is net als aluminium ook niet zo hard dus als het goed 'pas' is dan lijkt me dat wel te kunnen werken.
Wat betreft de kuilen in de lak, daar zou ik niet moeilijk over doen. Ik heb wel eens een fiets gehad die ook zo aangetast was maar eigenlijk vond ik die littekens wel mooi.
Ik heb het frame toen wel helemaal kaal gemaakt en met zinkspray behandeld. Daarna met de goedkoopste lak die ik maar kon vinden opgespoten. Die van Motip verkopen ze in Tilburg bij de Verkampioen voor € 2.- dus die ging er op.
Spuitbussen van de Action lijkt exact de zelfde lak.
Zoals Jeroen al zei, als de fiets binnen gestald wordt dan maakt het niets uit.
Als je via deze link even naar beneden scrolt dan kan je aan de voorvork zien hoe dat er uit is gaan zien.

http://www.transportfiets.net/2010/08/0 ... -arsenaal/

Mijn Göricke is voor het grootste gedeelte kaal en helemaal niet behandeld. Die staat onder een afdak en daar is aan te zien dat er geen roest ontstaat.
Alles waar je de lak verder op kunt beoordelen is de glans of diepe kleur en de slijtvastheid en die is bij geen enkele lak 100% dus dan is de keus snel gemaakt.

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Plaats reactie