Brigdestone Submariner
Brigdestone Submariner
Ik heb een Bridgestone Submariner aangeschaft volgens mij uit eind 70-er jaren.
In eerste instantie leek hij wat sjofel , er zat op veel plaatsen een laagje roest, gelukkig nog vliegroest dat zag ik bij de aankoop.
Na een avondje licht poetsen, weet je niet wat je ziet, er komt een pracht fiets onder vandaan.Dat belooft wat als ik echt wat fanatieker ga poetsen.Deze bijzondere Japanse fiet smet hele
mooie technische details en een RVS basis frame heeft nog zijn eerste Bridgestone banden, helaas zijn de lichtgekleurde zijkanten verstaft.
Zouden er nog Bridgestone banden in deze keur te verkrijgen zijn?
Wie weet me meer te vertellen van dit eigenwijze merk.
In eerste instantie leek hij wat sjofel , er zat op veel plaatsen een laagje roest, gelukkig nog vliegroest dat zag ik bij de aankoop.
Na een avondje licht poetsen, weet je niet wat je ziet, er komt een pracht fiets onder vandaan.Dat belooft wat als ik echt wat fanatieker ga poetsen.Deze bijzondere Japanse fiet smet hele
mooie technische details en een RVS basis frame heeft nog zijn eerste Bridgestone banden, helaas zijn de lichtgekleurde zijkanten verstaft.
Zouden er nog Bridgestone banden in deze keur te verkrijgen zijn?
Wie weet me meer te vertellen van dit eigenwijze merk.
Re: Brigdestone Submariner
Dag Willem,
Het is een bijzondere fiets. Bedoeld als ultieme toerfiets eind jaren zeventig. In 1982 was hij uit al productie:
http://sheldonbrown.com/bridgestone/198 ... atalog.pdf
Bridgestone is een typische Japanse industrie-conglomeraat. Die maken vanalles en nog wat. Bekend zijn ze vooral van hun banden, maar ook motoren en dus fietsen.
Bijzonder aan de Submariner (in USA Kabuki genoemd) was de frameconstructie met rvs in aangegoten aluminium lugs. De zadelpen was ook eigenaardig en de achterrem een kruising tussen een schijfrem en een trommelrem.
Ze maken nog steeds fietsen http://www.bscycle.co.jp/en/.
Groet, Wiel
Het is een bijzondere fiets. Bedoeld als ultieme toerfiets eind jaren zeventig. In 1982 was hij uit al productie:
http://sheldonbrown.com/bridgestone/198 ... atalog.pdf
Bridgestone is een typische Japanse industrie-conglomeraat. Die maken vanalles en nog wat. Bekend zijn ze vooral van hun banden, maar ook motoren en dus fietsen.
Bijzonder aan de Submariner (in USA Kabuki genoemd) was de frameconstructie met rvs in aangegoten aluminium lugs. De zadelpen was ook eigenaardig en de achterrem een kruising tussen een schijfrem en een trommelrem.
Ze maken nog steeds fietsen http://www.bscycle.co.jp/en/.
Groet, Wiel
Re: Brigdestone Submariner
Dag Willem,
Bridgestone is een Japans merk. Otto heeft er in de rubriek: "Otto's Balhoofdplaatje" al eens een en ander over geschreven. Het is inderdaad een aparte fiets. Je schrijft 70-er jaren, welk type is het? De Submariner is in 1977 in Nederland geïntroduceerd. De banden zijn maat 27 x 1 1/4, tegenwoordig een lastige maat. Heb jij nog de eerst generatie (met het opschrift in lettertype Castellar) en een mechanische schijfrem. Of de Dynex trommelrem. Ik heb zelf een Submariner (juli 1977 nieuw gekocht). Prachtige, relatief loodzware fiets.
Ik zou zeggen: plaats een paar foto's en neem hem mee naar een evenement, zodat we hem allemaal kunnen bewonderen!
Groet van
Wim
Bridgestone is een Japans merk. Otto heeft er in de rubriek: "Otto's Balhoofdplaatje" al eens een en ander over geschreven. Het is inderdaad een aparte fiets. Je schrijft 70-er jaren, welk type is het? De Submariner is in 1977 in Nederland geïntroduceerd. De banden zijn maat 27 x 1 1/4, tegenwoordig een lastige maat. Heb jij nog de eerst generatie (met het opschrift in lettertype Castellar) en een mechanische schijfrem. Of de Dynex trommelrem. Ik heb zelf een Submariner (juli 1977 nieuw gekocht). Prachtige, relatief loodzware fiets.
Ik zou zeggen: plaats een paar foto's en neem hem mee naar een evenement, zodat we hem allemaal kunnen bewonderen!
Groet van
Wim
- Bijlagen
-
- Trap tegen energie.JPG (346.7 KiB) 12382 keer bekeken
DCR gaat nooit verloren....
Re: Brigdestone Submariner
Wiel & Wim
Bedankt voor jullie reactie en de informatie.
Als ik jullie reactie lees is het een fiets om toch te bewaren.
Ik zal wat foto's maken en op het forum plaatsen.
Wim
wat betreft jouw vraag mbt het type,het lijkt me de Dinex trommelrem.
Volgens mij had het type met schijfrem een aangepast achterframe aan de zijde van de rem(achtervork) Klopt dat ?
Mijn fiets heeft een " normale " achtervork
mvgr Willem
Bedankt voor jullie reactie en de informatie.
Als ik jullie reactie lees is het een fiets om toch te bewaren.
Ik zal wat foto's maken en op het forum plaatsen.
Wim
wat betreft jouw vraag mbt het type,het lijkt me de Dinex trommelrem.
Volgens mij had het type met schijfrem een aangepast achterframe aan de zijde van de rem(achtervork) Klopt dat ?
Mijn fiets heeft een " normale " achtervork
mvgr Willem
Re: Brigdestone Submariner
Klopt! De achtervork is inderdaad voor de schijfrem uitgerust met twee extra nokken. Maar ook het lettertype op het frame (als dat nog te lezen is) is anders. Bijgaand een plaatje van de (originele) schijfrem. En een van de Dynex rem, die trouwens ook aangesoldeerde nokken had. Tenslotte ook nog de aangepaste schijfrem op mijn eigen fietsie.
Wim
Wim
- Bijlagen
-
- Bridgestone De Bilt 2.jpg (297.73 KiB) 12351 keer bekeken
-
- Bridgestoone Dynex.JPG (102.1 KiB) 12351 keer bekeken
-
- Bridgestone submariner detail schijfrem.jpg (53.93 KiB) 12351 keer bekeken
DCR gaat nooit verloren....
Re: Brigdestone Submariner
Hierbij wat foto's van de Bridgestone Submariner.
- Bijlagen
-
- bridgestone 13.jpg (117.28 KiB) 12314 keer bekeken
-
- bridgestone12.jpg (119.77 KiB) 12315 keer bekeken
-
- bridgestone9jpg.jpg (123.01 KiB) 12315 keer bekeken
-
- bridgestone10.jpg (101.72 KiB) 12315 keer bekeken
-
- bridgestone8jpg.jpg (87.8 KiB) 12315 keer bekeken
-
- bridgestone6.jpg (67.44 KiB) 12315 keer bekeken
-
- bridgestone5.jpg (70.75 KiB) 12315 keer bekeken
-
- bridgestone3.jpg (68.19 KiB) 12315 keer bekeken
-
- bridgestone2.jpg (71.42 KiB) 12315 keer bekeken
Re: Brigdestone Submariner
Ziet er netjes uit, Willem. Goed ouderwets poetswerk! En het is inderdaad de laatste versie die in Nederland werd verkocht, met een Suntour Seven derailleur, Dynex rem en de 3W verlichtingsset met het originele achterlichtje. (De eerste lichting had een 6W dynamo, op de achtervork en dubbele koplampjes). Wees er zuinig op!
Wim
Wim
DCR gaat nooit verloren....
Re: Brigdestone Submariner
We gaan gewoon nog even door met poetsen Wim.
De fiets is dus van begin 80-er jaren,eigenlijk nog net even te nieuw dus om in aanmerking te komen voor "oude fiets".
Het is wel een bijzonder ding en er zijn vast niet zoveel meer van.
Gisteren heb ik even een rondje gereden,en inderdaad wat fietst dat ding goed.
Het ligt volgens mij aan de fietshouding,en natuurlijk de kwaliteit van de onderdelen ,alles draait en remt nog geweldig.
Bedankt voor je reacties en de info
mvgr Willem
De fiets is dus van begin 80-er jaren,eigenlijk nog net even te nieuw dus om in aanmerking te komen voor "oude fiets".
Het is wel een bijzonder ding en er zijn vast niet zoveel meer van.
Gisteren heb ik even een rondje gereden,en inderdaad wat fietst dat ding goed.
Het ligt volgens mij aan de fietshouding,en natuurlijk de kwaliteit van de onderdelen ,alles draait en remt nog geweldig.
Bedankt voor je reacties en de info
mvgr Willem
Re: Brigdestone Submariner
Mijn Bridgestone kon hem niet laten staan; "Carbon,cardan,monoshock,design"
- Bijlagen
-
- 005.JPG (334.95 KiB) 12256 keer bekeken
Re: Brigdestone Submariner
Nicolas
Nou als je het over een aparte fiets hebt,dan is jou Bridgestone dat zeker. Leuk ding,vind je niet snel een 2e van denk ik.
mvgr Willem
Nou als je het over een aparte fiets hebt,dan is jou Bridgestone dat zeker. Leuk ding,vind je niet snel een 2e van denk ik.
mvgr Willem